Jesus säger: "Jag är Vägen, Sanningen och Livet". Det finns evigt liv att få genom tron på Jesus och att ta emot frälsningen. Gud har en plan för ditt liv. Denna sidan handlar om människors TRO och otro. Jesus älskar dig och vill ge dig ett NYTT LIV. DET EVIGA LIVET MED JESUS.
I Matteus kan vi läsa utförligt om hur Jesus föddes och förbereddes för sin uppgift här på jorden.
I Matteus står det: *Detta är Jesu Kristi förfäder, från David och Abraham: Abraham, Isak, Jakob (Jakob var far till Judas och hans bröder), Judas, Peres och Sera (deras mor hette Tamar), Hesron, Ram, Amminadav, Nahshon, Salma, Boas (hans mor hette Rahav), Oved (hans mor hette Rut), Ishai, Kung David, Salomo (hans mor var Urias hustru), Rehabeam, Avia, Asa, Josafat, Joram, Ussia, Jotam, Ahas, Hiskia, Manasse, Amon, Josia (Jojakin och hans bröder (födda vid tidpunkten för fångenskapen i Babylon),
Och efter fångenskapen: Shealtiel, Serubbabel, Avihud, Eljakim, Asor, Sadok, Akim, Elihud, Elasar, Mattan, Jakob, Jakob var far till Josef, (Josef var Marias man, och hon var mor till Jesus Kristus, Guds Son).
Detta är de fjorton generationerna från Abraham till Kung David, de fjorton generationerna från kung David till fångenskapen och de fjorton generationerna från fångenskapen till Kristus./Matt 1:1-17
Matteus evangelium är förbindelselänken mellan Gamla och Nya testamentet och påpekar ofta hur Jesus UPPFYLLDE PROFETIOR ur Gamla testamentet. Att börja med släktregister var faktiskt något av det bästa Matteus kunde göra för att fånga intresset hos en judisk läsekrets.Det var alltid genom härkomsten man visade att man tillhörde Guds utvalda folk. …..
I de första sjutton verserna, som omspänner en tidrymd av 2000 år möter vi 46 personer. Alla de nämnda hade det gemensamt att de var förfäder till Jesus, men vad gäller personlighet, andlighet och erfarenheter var de verkligen olika. ….
Ni är Herren er Guds barn. Ni ska inte rista märken på er eller göra er skalliga ovanför pannan för de döda,
Matt 5:9
Saliga är de som skapar frid, för de ska kallas Guds barn.
Luk 20:36
De kan inte dö längre, för de är som änglarna och är Guds barn, eftersom de är uppståndelsens barn.
Joh 1:12
Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
Rom 8:14
Alla som drivs av Guds Ande är Guds barn.
Rom 8:16
Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.
Rom 8:19
Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras.
Rom 8:21
att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet.
Rom 9:8
Det vill säga: det är inte de köttsliga barnen som är Guds barn, utan löftets barn räknas som hans avkomlingar.
Gal 3:26
Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus.
1 Joh 3:1
Se vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn! Och det är vi också. Världen känner oss inte, eftersom den inte har lärt känna honom.
1 Joh 3:2
Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbarat vad vi ska bli. Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är.
1 Joh 3:10
Så blir det tydligt vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn: den som inte gör det rätta är inte av Gud, och inte heller den som inte älskar sin broder.
1 Joh 5:2
När vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn.
Amnesty med många fler grupper etc — är chockerade över vad som sker i USA. En del gör tummen upp (de okunniga?) och många är förfasade, chockade, ja. Se videon, inte alls ok…….
Dessa tider lever vi i nu, andligt sett, ja. Lyssna till predikan. Vi är kallade till att växa upp till ett Heligt Tempel i HERREN.Gud kan göra så mycket i vår Ande och i våra liv, att vara hans folk, hans tjänareoch tjänarinnor i dessa mörka tider.Vi ska inte sova, vi ska vara vakna!
Humanism= Människan i centrum Kristendom= Kristus i Centrum
Låt mig säga så här att när de mänskliga ”rättigheterna” och” toleransen” fått sitt insteg i den kristna församlingen och där man inte förstår vad nåden är utan man tar det som en självklarhet i sitt kristna liv.
Om vi tror att bara vi gör en massa saker för Herren och är hans armar och ben : apg 17:-24 så har vi kommit helt galet och kommit in i dess världsliga humanistiska tänkande där människan är i centrum och som är dock antikrist laglöshetens ande. Vi har inga rättigheter inför den allsmäktige och vi kan inte begära och frigöra utifrån en tro som bygger på oss själva där vi tror att vi kan åstadkomma resultat bara jag står i tro och drivs av resultatets mål.
Det står ingenstans i ordet där vi har en rättighet att vara friska ,fria från fattigdom eller sjukdom i denna tid då vi lever här med Herren här på denna jord .
Detta är det stora problemet som Kristenheten har idag att humanismen fått ett helt insteg i den Kristna läran och där förkunnelsen förbyts av gärningar istället för Nåd där man tror att toleransen och acceptansen för det goda i människan är det gällande och man förespråkar goda gärningar som vi skall göra för att resultatet är viktigare än förståelsen av att nåden är den verkliga drivkraften i den Kristnes liv.
Paulus talar i rom 4: och 4: att den som håller sig till gärningar honom bliver lönen tillräknad icke på grund av nåd utan på grund av förtjänst. När vi stillar ner oss och förstår att nåden är ingen självklarhet och att ingen människa förtjänar nåden genom laggärningar utan tror på honom som gör den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet.
När jag börjar lära känna Herren genom stillhet så är konsekvensen att jag börjar sträcka mig ut till de som går förlorade och jag börjar se att det inte beror på mig det som Herren vill göra i och genom sina tjänare. Ty så säger Herren, Herren Israels Helige:
Om i vänder om och är stilla skall ni bliva frälsta: genom stillhet och förtröstan är ni starka. (Men i vill inte.) I säger, Nej på hästar vill vi jaga fram därför skall ni också bliva jagade: På snabba springare vill vi rida fram därför skall och edra förföljare också vara snabba. Jesaja 30:15.
Det finns idag en sådan naivitet i Kristenheten att vi tror att bara entusiasmen och ihärdigheten finns så skall vi kunna bidra till att människors skall komma till tro och bli frälsta. Då tror vi att det beror på oss och våra egna ansträngningar i det vi gör.
När vi låter Herren får vara Herren den allsmäktige i våra liv så drar han de som är kallade själv till sig och vi får förlösa de ord som då Herren lägger på våra hjärtan så att de omvänder sig från sina synder och blir frälsta.
Det är så sorgligt att se idag en församling som är förvirrad och desillusionerad av att man fört in den humanistiska läran som är grunden för det antikristliga väldet i den kristna församlingen.
Om vi inte ser upp med det som Jesus gång på gång varnar oss för att bli bedragna av falska profeter och förkunnare om att i denna sena tid förvilla de utvalda så de avfaller till onda andars läror och går förlorade.
Gå in genom den trånga porten ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet och många är de som går fram på den: och den port är trång och den väg är smal som leder till livet och få är de som finna den.
Den helige Ande hjälper oss i och genom allt. Vi som VILL tjäna Gud, vi får be om hjälp, ja, den Helige Andes hjälp, att formas och att arbeta. Videon och bibelorden berättar:
PINGST:
Pingst . Väntar man nu på väckelse/andeutgjutelse Se gärna Apg 2:16.
Act 2:1 När sedan pingstdagen var inne, voro de alla församlade med varandra.
Act 2:2 Då kom plötsligt från himmelen ett dån, såsom om en våldsam storm hade dragit fram; och det uppfyllde hela huset där de sutto.
Act 2:3 Och tungor såsom av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på dem, en på var av dem.
Act 2:4 Och de blevo alla uppfyllda av helig ande och begynte tala andra tungomål, efter som Anden ingav dem att tala.
Act 2:5 Nu bodde i Jerusalem fromma judiska män från allahanda folk under himmelen.
Act 2:6 Och när dånet hördes, församlade sig hela hopen, och en stor rörelse uppstod, ty var och en hörde sitt eget tungomål talas av dem.
Act 2:7 Och de uppfylldes av häpnad och förundran och sade: “Äro de icke galiléer, alla dessa som här tala?
Act 2:8 Huru kommer det då till, att var och en av oss hör sitt eget modersmål talas?
Act 2:9 Vi må vara parter eller meder eller elamiter, vi må hava vårt hem i Mesopotamien eller Judeen eller Kappadocien, i Pontus eller provinsen Asien,
*Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom Skriften säger.* /Joh 7:37-38
Erfarenhet av den helige Ande i vårt personliga liv kan vi ge olika namn, men ett är för oss gemensamt: vi behöver en ständig förnyelse av vår andeupplevelse för att leva ett friskt andligt liv.
Det är något otillräckligt över de minnen som långt tillbaka markerar andliga genombrott om de inte följs av fortsatt andlig förnyelse.
När Jesus beskriver Anden i sin förkunnelse på den stora vattenösningens högtid i Jerusalem får han en bra bild genom att jämföra med den ceremoni man där högtidlighöll. Dit får man gå om och om igen för att renas och få sitt andliga behov tillfredsställt. Den som blir fylld av Anden får en källa i sitt eget inre, säger Jesus.
Det är inte vatten man öser upp i bestämda mått, detta är strömmar av levande vatten som springer upp. Så är andefyllt liv beskrivet i Jesu tanke. Ingen knapphet råder, inget gammalt vatten bjuds. Rikt får vi leva på nya välsignelser därför att den helige Ande bor i vårt inre.
Apg 1:4-5, 8: Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men ni skall om några dagar bli döpta i den helige Ande… när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.
Hes 36:26-27: Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.
Jesus Kristus lever och ger oss kraft och mod att gå ut med evangelium!
Var inte rädd för den helige Andes kontroll. Han tvingar oss aldrig till något mot vår vilja. Men vi ska veta att det som han ber oss göra är det rätta.
Bibeln förklarar ofta i bilder vad som händer när vi väljer att låta Jesus bli Herre i vårt liv. Dopet är den synliga handlingen för den process som beskrivs i Kolosserbrevet 2:12 och som i sin tur vilar på tron på Kristus.
1. Vår onda natur dör ( korsfästs); 2. Vi görs beredda att ta emot ett nytt liv (begravs); 3. Kristus ger oss det nya livet (vi uppstår till nytt liv).
1. Eftersom Jesus har dött för oss har vi blivit korsfästa med honom. Bibelord till detta är:Rom 6:2-13; 7:4-6 ; 2 Kor 5:14; Gal 2:20; 5:24; 6:14 Kol 2:20; 3:3-5; 1 Pet 2:24
2. Vår gamla upproriska natur har dött med Kristus. Bibelord till detta är:Rom 6:6; 7:4-6; Kol 3:9-10
3. Jesu uppståndelse garanterar oss ett nytt liv redan nu och det gäller för evigt. Bibelord till detta är:Rom 6:4, 11; Kol 2:12-13; 3:1, 3
Läs dessa bibelställen och du kommer att förstå hur allt detta gäller dig som vill vända om, har vänt om, till ett NYTT liv, och vad Jesus gjorde på korset för dig.
Har du inte läst Guds ord eller blivit frälst än- då är det hög tid nu, för tiden är KORT! Jesus har makt att bevara oss från fall och att föra oss fullkomliga och utan synd till sin härlighet. Den yttersta tiden är en vanlig benämning på tiden mellan Jesu första och andra besök på jorden. Vi lever alltså nu i den yttersta tiden. Människor försöker få den troende att inte tro- men den som bestämt sig för Jesus: DEN GER ALDRIG UPP. Den går den smala vägen.
Maria: -Som kristna skall vi rädda människor, och hur lätt är det? Inte alls lätt, men om vi använder Guds metod, d v s LÅTA HONOM visa oss vägen, i allt, så går det bra. Kunskap och lyhördhet kan få människor att förstå att de behöver Gud. Då kan man få glädjen att se frälsta människor. Låt oss vara Kristus-brev! LÄS Joh Uppenbarelsebok 3 Kapitel:
Brevet till Sardes
1 Och skriv till ängeln för församlingen i Sardes:
Så säger han som har Guds sju andar och de sju stjärnorna: Jag känner dina gärningar. Du har namn om dig att du lever, men du är död. 2 Vakna upp och stärk det som är kvar och som var nära att dö, för jag har inte funnit dina gärningar fullkomliga inför min Gud.
3 Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, håll fast vid det och vänd om. Om du inte håller dig vaken ska jag komma som en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig. 4 Men du har några få i Sardes som inte har smutsat ner sina kläder, och de ska vandra med mig i vita kläder, för de är värdiga.
5 Den som segrar ska alltså bli klädd i vita kläder, och jag ska aldrig stryka hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Far och hans änglar. 6 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!
Brevet till Filadelfia
7 Och skriv till ängeln för församlingen i Filadelfia:
Så säger han som är helig och sann, han som har Davids nyckel, han som öppnar så att ingen kan stänga och stänger så att ingen kan öppna: 8 Jag känner dina gärningar. Se, jag har ställt en dörr öppen för dig som ingen kan stänga, för din kraft är liten och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.
9 Se, jag överlämnar åt dig några från Satans synagoga, några som kallar sig judar men inte är det utan ljuger. Jag ska få dem att komma och falla ner inför dina fötter, och de ska förstå att jag älskar dig. 10 Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet✱ ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare. 11 Jag kommer snart. Håll fast vid det du har så att ingen tar din krona.
12 Den som segrar ska jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han ska aldrig mer lämna det. På honom ska jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. 13 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!
Brevet till Laodicea
14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodicea:
Så säger han som är Amen✱, det trovärdiga och sanna vittnet, upphovet till✱ Guds skapelse: 15 Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm! 16 Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall ska jag spy ut dig ur min mun. 17 Du säger: Jag är rik, jag har fått rikedom och behöver ingenting. Och du förstår inte att just du är eländig, ynklig, fattig, blind och naken. 18 Jag råder dig att köpa guld av mig som är renat i eld så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva✱ att smörja dina ögon med så att du kan se.
19 Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Visa därför iver och vänd om! 20 Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.
21 Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron. 22 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!
FILIPPERBREVET 2:10-1110 för att i Jesu namn alla knän ska böjas,i himlen och på jorden och under jorden,11 och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herren,Gud Fadern till ära.
Bön. / Prayer. En del människor tycker det är väldigt jobbigt att be. En del tycker det är underbart. När man lär känna Jesus i grunden och har lagt sitt liv i hans händer då tycker åtminstone jag att det är dags för bön så gott som hela dagen. Alltid finns det böneämnen, både för en själv och för andra människor. Helt okända människor behöver att vi ber för dem i tro och under sker. ……..
En hel värld lider, de människor som bor på denna jorden är ju oerhört många och det är nog inte så många som går helhjärtat framåt med och för Jesus. De människorna som inte går med Jesus kommer inte att komma till himmelen. Men det vet de ju inte om de inte har hört talas om Jesus. Det är en hemsk sanning.
Åter till bönen: Bön har du /vi/ alla tid med. Vi har ju tid att älta alla bekymmer, men varför inte lägga dem hos Jesus då? Gör jag det? Ja jag lägger det jag inte kan ta hand om eller ordna själv det lägger jag i Jesu händer. Det är många saker skall du veta! Jag kan inget göra själv, utan jag väntar på bönesvar!
Jag kan också berätta att BÖNESVAREN har varit väldigt MÅNGA under åren som har gått. När det känns som mest jobbigt att be, DÅ är det ofta som Viktigast!!
Bön. Prayer. Är det en del av din vardag? Jag hoppas att det är så, för i den kontakten som bönen är så kan man verkligen få ro och frid.När man ber, om man tror på bönens kraft så förstår man då man ber att Herren har hört, och man kan få vänta många år på bönesvar, men på det ena eller andra sättet så får man bönesvar, och: inte alltid som man trodde att det skulle bli eller ske.
BÖN är inte bara att lasta av sig och sedan inte bry sig, BÖN är arbetsamt! BÖN är tårar, BÖN kan vara mycket hårt arbete. BÖN är underbart. BÖN är en LIVSSTIL. Ja just så är det.
Några fina verser om bön:
Ps 6:10 Herren har hört mitt rop om nåd, Herren har tagit emot min bön.
Ps 141:2 Låt min bön vara rökelse inför dig, mina lyfta händer ett aftonoffer.
Ps 42:9 Om dagen sänder Herren sin nåd,och om natten är hans sång hos mig, en bön till mitt livs Gud.
Ps 54:4 Gud, hör min bön, lyssna till orden från min mun.
Ps 86:1 En bön av David. Herre , vänd ditt öra till mig och svara mig, för jag är svag och fattig.
Ords 15:8 De ogudaktigas offer är avskyvärda för Herren, de rättsinnigas bön behagar honom.
Rom 10:1 Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem är att de ska bli frälsta.
Ef 6:18 Gör detta under ständig bön och åkallan och be alltid i Anden. Var därför vakna och håll ut i bön för alla de heliga.
Fil 1:9 Och min bön är att er kärlek ska överflöda mer och mer och ge insikt och gott omdöme,
Fil 4:6 Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.
Svårigheter, pina, prövningar…och glädjen i Gud. Djupt in i Guds kärlek. I tårar.
Allt med Honom “Han som icke har skonat sin egen Son, utan utgivit honom för oss alla, huru skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom?” Rom 8: 32.
Ingenting är så svårt att tro, som att Gud älskar oss också när vi inte på minsta sätt får känna hans kärlek. Ibland får vi erfara, hur Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande. Då är Herrens närvaro verklighet för oss, och vi får liksom dricka ur ljuvlighetens ström. Då förstår vi bra, att Anden vittnar med vår ande, att vi är Guds barn. Denna nåd får vi emellertid inte alltid erfara. Vi får uppleva mycket torra tider. Vi får erfara svåra inre anfäktelser. Herren förefaller att vara så långt ifrån oss. Då bör vi gå till Guds Ord och hänga fast vid löftena utan att fråga om lov vare sig av vårt eget bedrägliga hjärta eller av själs-fienden. Då vi tror, att vi är föremål för Guds kärlek, fastän vi ingenting känner, ger vi stor ära åt Herrens löften. Han som inte skonade sin enfödde Son, utan utgav honom för oss, hur skulle han kunna förändras, då vi lever ett liv, fullt av mångahanda bedrövelser? I Herren finns ingen förändring. Liksom han en gång skänkte oss sin Son, skulle han inte nu skänka oss allt, vad helst vi behöver?
Någon har sagt: Också dessa sorger och bedrövelser har han under tårar köpt oss. I bedrövelserna är vi alltid böjda att tro, att de kommer oss till del därför att Gud inte älskar oss. Och dock är det rakt tvärtom. Den hand som stundom måste svänga gisslet, är genomborrad för våra synders skull. Detta borde vi komma ihåg, när vi har det riktigt svårt.
Paulus fann behag i bedrövelser, misshandel, nöd och förföljelse, uttryckligen därför att han bakom allt detta såg sin Herres kärlek. Om det inte hade varit så, hade han inte någonsin kunnat finna behag i det. Också detta var således för honom Herrens gåvor. Den som kan ha den inställningen till sitt livs små och stora prövningar, har verkligen vunnit seger i detta livet. Till och med lidandets vågor bär honom och för honom bara djupare in i Guds kärlek. Detta förutsätter dock en mycket djup kännedom om vår Frälsares Jesu Kristi kärlek. Men den har vi ju lov att sträcka oss efter. Och vi har ju löftet, att vi en gång skall uppnå denna förståelse. En gång i evigheten ser vi att vårt liv helt behärskats av Herrens kärlek, både under mörka och ljusa tider, både i bedrövelse och när vi med fröjd sjungit tacksägelsesånger.
Herre, förverkliga denna nåd också i mitt liv, så att jag bakom alla mörka moln endast ser din kärlek och din nåd också i de svåraste förhållanden.
Bibelord: Rom 8: 1-17. Från “Tröstens Gud” av Urho Muromaa.
En del människor kommer aldrig att gilla dig för din ande irriterar /stör, deras demoner.Ingen kontrollerar dig, håller koll på dig, mer än de personer som inte tål dig, och dina åsikter och din klarhet och din styrka.
Det är så jobbigt för människor då vi börjar vittna om Jesus och det eviga livet, för det stör deras upproriska ande. Man blir obekväm för människor och de blir arga och irriterade och den onde vill spy sin galla över oss/den/ som vittnar om tro. Satan ger den troende bekymmer eftersom det inte är populärt att gå Guds väg. Den onde vill sluka oss med hull och hår, men han kan inte det för Gud beskyddar oss och håller oss vid liv.
1 Joh 1:2 Ja, livet uppenbarades, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss. 1 Joh 2:25 Och detta är vad han själv lovade oss, det eviga livet. 1 Joh 5:20 Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet.
En relation dör inte en naturlig död, av naturliga orsaker. Den dör av egoism, attityd och ignorans. Ja det kan jag verkligen hålla med om! Så har jag upplevt att det varit i mitt liv och andras liv. Den som söker den finner och ja, den finner sanningen som är JESUS!
LYSSNA och BE med du som har svårt för sömn. /Maria
Job 13:7 Vill ni försvara Gud med orätt och tala falskhet för hans sak? Ord 4:24 Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran från dig. Ord 6:12 En fördärvad människa, en ond man är den som går med falskhet i sin mun, Ord 11:3 De ärligas hederlighet leder dem, de tro-lösas falskhet blir deras fördärv. Ord 28:18 Den som lever hederligt blir räddad, den som i falskhet går dubbla vägar faller på en av dem. Ord 30:8 Håll falskhet och lögn ifrån mig. Ge mig varken fattigdom eller rikedom, men ge mig den mat jag behöver. Jes 28:15 Ni säger: ”Vi har slutit förbund med döden, vi har ingått en pakt med dödsriket. När gisslet far fram som en störtflod ska det inte nå oss, för vi har gjort lögnen till vår tillflykt, falskheten till vårt gömställe.” Hes 13:8 Därför säger Herren Gud så: Eftersom ni talar falskhet och ser lögnaktiga syner är jag emot er, säger Herren Gud. Rom 3:7 Men om Guds sanning genom min falskhet framstår så mycket klarare till hans ära, varför blir jag då dömd som syndare? 1 Pet 2:1 Lägg därför bort all slags ondska, falskhet, hyckleri, avund och förtal.
-Maria: -Ja Gud kräver en hel del av den som är troende, eller som vill bli det, vill du? Är du en troende hela vägen?
VAD är ÄRLIGHET?
-Är det fel att säga sanningen? Nej! -Är det fel att ‘chocka’ människor med att säga det som verkligheten är och inte säga lögnen? Nej! -Är det bättre att kittla människors öron och hjärta med LÖGN istället för att vara ärlig? Nej! -VAD säger GUD om att vara ärlig och lyssna till kritik? -Är man ÄRLIG och rättskaffens då man INTE kan tåla konstruktiv kritik och går undan?Nej! -Vi inbillar oss eller föreställer oss ofta att ärligheten bara är brutal. Ok det kan se ut så, i alla fall om man /vi lever i en lögn. Men i verkligheten, är ärligheten mer mjuk och mer krävande- och DET är vad som verkligen irriterar oss, det är det som stör oss.
Ärligheten har en kraft som många människor inte kan hantera. Om du vill vara trovärdig- var ÄRLIG! Oroa dig inte över om du är perfekt, var bara ÄRLIG.
Pingst . Väntar man nu på väckelse/andeutgjutelse Se gärna Apg 2:16.
Act 2:1 När sedan pingstdagen var inne, voro de alla församlade med varandra.
Act 2:2 Då kom plötsligt från himmelen ett dån, såsom om en våldsam storm hade dragit fram; och det uppfyllde hela huset där de sutto.
Act 2:3 Och tungor såsom av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på dem, en på var av dem.
Act 2:4 Och de blevo alla uppfyllda av helig ande och begynte tala andra tungomål, efter som Anden ingav dem att tala.
Act 2:5 Nu bodde i Jerusalem fromma judiska män från allahanda folk under himmelen.
Act 2:6 Och när dånet hördes, församlade sig hela hopen, och en stor rörelse uppstod, ty var och en hörde sitt eget tungomål talas av dem.
Act 2:7 Och de uppfylldes av häpnad och förundran och sade: “Äro de icke galiléer, alla dessa som här tala?
Act 2:8 Huru kommer det då till, att var och en av oss hör sitt eget modersmål talas?
Act 2:9 Vi må vara parter eller meder eller elamiter, vi må hava vårt hem i Mesopotamien eller Judeen eller Kappadocien, i Pontus eller provinsen Asien,
*Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom Skriften säger.* /Joh 7:37-38
Erfarenhet av den helige Ande i vårt personliga liv kan vi ge olika namn, men ett är för oss gemensamt: vi behöver en ständig förnyelse av vår andeupplevelse för att leva ett friskt andligt liv.
Det är något otillräckligt över de minnen som långt tillbaka markerar andliga genombrott om de inte följs av fortsatt andlig förnyelse.
När Jesus beskriver Anden i sin förkunnelse på den stora vattenösningens högtid i Jerusalem får han en bra bild genom att jämföra med den ceremoni man där högtidlighöll. Dit får man gå om och om igen för att renas och få sitt andliga behov tillfredsställt. Den som blir fylld av Anden får en källa i sitt eget inre, säger Jesus.
Det är inte vatten man öser upp i bestämda mått, detta är strömmar av levande vatten som springer upp. Så är andefyllt liv beskrivet i Jesu tanke. Ingen knapphet råder, inget gammalt vatten bjuds. Rikt får vi leva på nya välsignelser därför att den helige Ande bor i vårt inre.
Apg 1:4-5, 8: Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men ni skall om några dagar bli döpta i den helige Ande… när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.
Hes 36:26-27: Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.
Jesus Kristus lever och ger oss kraft och mod att gå ut med evangelium!