Dopet till Kristus

https://gospel.jesuslever.eu/?cat=16

På denna sida kan du läsa om dopet,  dopet till Kristus,döpas i vatten för att man bestämt sig för att följa Jesus Kristus, och aldrig mer tillbaka gå. Ett ställningstagande man gör som halvvuxen, som vuxen och som äldre, det handlar alltså inte om det vanliga barndopet..

12 Comments

12 thoughts on “Dopet till Kristus

  1. Hej Janne, hur menar du nu att jag gjort fel här också?? Jag är både nöd-döpt, och VUXEN-DÖPT till KRISTUS. Frälst och fri att föra ut hans ord på order från Gud. halleluja, Tack Jesus.Jag bekänner JESUS sedan 1987, tack och Amen.
    /Maria

  2. Vuxna som drabbas av evangeliet och inte är döpta innan låter sig döpas, inte med Johannesdopet till bättring utan med det dop som inte fanns förrän Jesus dött, uppstått och återvänt till Fadern. Precis som man i Apg f.f. döptes med “hela sitt hus” (alltså även barn och slavar) när man kommit till tro, döper vi även barn i vår kristna familj. I dopet handlar Gud och vi får ta emot hans nåd. Precis som man genom omskärelsen på åttonde dagen kom in i det gamla förbundet (börjar med Abraham) är dopet en dörr in i den kristna familjen. “Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd.”
    Markusevangeliet 16:16
    “För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.”
    Romarbrevet 10:9

  3. Hej Mika! Välkommen med dina ord och önskan. Javisst vi ska döpa oss som vuxna TILL Kristus, vår Herre. Dopet som vuxen har vi valt för att vi älskar honom och vill lägga ner våra liv för honom, leva för honom och älska honom. Ja bibelorden är sanna, och du har rätt önskan. Jag bor i Västerås nu men flyttar om två veckor, men inte till Småland. Vill du maila mig på min adress här så kan vi prata vidare, eller ringa vid tillfälle.
    JA alla som älskar Jesus borde döpa sig då de läst och hört hans ord och FÖRSTÅTT DEM. Ja jag har allt tålamod för min kristna vänner o bekanta på vägen. Gud välsigne dig som vill gå vidare i tro på Jesus! Vi hörs!! AMEN. FRID! /Maria

  4. Marjatta! Fadern, sonen och den helige andens ”namn”! Vad är då det namnet?
    Jo Jesus Kristus… Johannes 5.43 Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig; kommer en annan i sitt eget namn, honom skolen I nog mottaga. Faderns namn är Jesus Kristus, Guds son fick sitt namn i arv av sin fader,
    Matteus 1:21 Och hon skall föda en son, och honom skall du giva namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder.
    Jag vill själv döpas i Jesus Kristus namn och få syndernas förlåtelse, och få den helige ande i gåva..
    Apostagärningarna 2:38
    Petrus svarade dem: »Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande.
    jag är nyfödd, och kan se himmelriket, men inte ännu komma in,

    Johannes 3:3 Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike. så jag behöver dopet.
    Johannes 3:5 Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Födas av vatten= dopet, Ande= Gåvan, den helige ande.
    Guds ord är säden,
    1 Petrusbrevet 1:23 I som ären födda på nytt, icke av någon förgänglig säd, utan av en oförgänglig: genom Guds levande ord, som förbliver.

    Jag har hört guds ord, jag har fått öron som kan höra, Men nu vill jag bli döpt i Jesus Kristus namn.. Maria du kanske kan Hjälpa mig? Jag bor i Småland..Mvh Mika
    Ha tålamod med mig då jag är en baby i min tro… Mvh Mika Rantala

  5. Hej Ulrik, välkommen hit. Ja DOPET till Kristus är det viktigaste av allt, näst frälsningen. När vi blir döpta, ja när vi är döpta så ser man/ vi en annan o djupare betydelse i livet. Det blir annorlunda och Gud får råda, den helige Ande är nära oss i allt genom allt och alltid.
    FRIDshälsn Maria

  6. Ja det är sant det bibelordet,och det betyder att vi skall gå ut med evangelium, vi ska hjälpa människor att få tro på Kristus, genom att de omvänder sig till tro, och vi ska döpa dem TILL (De ska då få vara i Kristus i alla dagar) Kristus. Då är de trygga vad som än sker. INGEN kan ta dem u Faderns hand. Därför Vattendop, nedsänkning i vatten, Hela kroppen, ner med det gamla och upp med det nya. Läs mer i den länken om dopet. Hälsn Maria Jag vet att då jag döptes i vatten nedsänkning så kände jag att det var annorlunda och den helige Ande började vara klarare för mig, Jag nöd-döptes vid födseln och senare då jag var över 40 döptes jag helt i vatten till Kristus./M

  7. Maria säger: “Det dop gäller där man döps till Kristus” men vad menas då i Matt 28:19 “Gå ut och gör alla folk till lärjungar och döp dem i Faderns Sonens och den Helige Andens namn” ?

  8. Jag är döpt som baby av en kristen präst i Faderns och Sonens och Den Helige Andens namn. Jag tror på Jesus Kristus och tror, att mitt dop gäller. Ett enda dop behövs.

  9. Hej Eva, jag förstår inte vad du menar här med gärningslära? Troendedop är ju att döpa sig till Kristus. Jesus döpte sig i vatten av Johannes kommer du ihåg det?Kan du förklara vad du menar är fel?Vi är frälsta av nåd ja, och dopet är för att tillhöra Jesus, se på alla bibelns människor som döpte sig i tro på Jesus, den etiopiske hövitsmannen m fl. Man kan ju jämföra med det katolska dopet då man döper de små barnen som inte har något att säga till om, de är inte frälsta och har inte valt dopet.Så ska det ju inte vara. En frälst människa som vill tillhöra Kristus döper sig som vuxen eller då den förstått vägen med Jesus.
    /Maria

  10. Där håller jag inte med dej Maria. “Är det nåd så är det nåd”sa Luther
    Det innebär naturligtvis att man blir fostrad i nåden o vi har ju gudmor o faddrar
    Jag litar på Guds nåd vad gäller dopet,vill inte ha något som har med gärningar att göra.
    Bara ordet troendedop osar gärningslära tycker jag.
    “Av nåd är jAg salig,benådad o fri
    Och nåden den passar för mig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.