Själens läkedom; fri från sår….

 

 

Människan har en själ. Vad är då en själ, jo det är det ställe i människan där all information samlas. Den information som vi får genom våra sinnen. Den del av människan där upplevelser, värderingar, temperament osv finns, är vårt själsliv.

Även kallat vår personlighet. Många har problem i sitt själsliv i dag, Nervproblem, sinnessjukdom, detta är psykiskt lidande, och det finns i människans själ.

Under lång tid har vi utvecklat vårt själsliv, under barndom, ungdom och vuxentid.

Vårt själsliv kan bli försvagat pga olika orsaker, och skadas. Det finns många sår och inre skador i många människors liv.

Vi bor i en kropp när vi lever här på jorden. Det är genom vår kropp som vi kan meddela oss i den synliga materiella världen. Bibeln talar om vår kropp som vår jordiska boning (2 Kor 5:1), och ett tempel för Guds Ande (1 Kor 3:16)

Bibelns undervisning ger oss en helt ny bild av människan. Vetenskapen har inte upptäckt människans ande. Den vet därför inte att människan är en andlig skapelse. Men livet utgår från hjärtat.

Därför säger Jesus:

“Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse. Det är detta som orenar människan.” (Matt 15:19-20)

Av detta förstår vi att det måste ske en förändring i människohjärtat, om en förvandling skall kunna äga rum i en människas liv. Här har Bibeln svar på människors problem:

Något måste ske i hjärtat. så att roten till problemen försvinner. Vi måste försöka se på insidan av människan, på hjärtat- och ge hjälp utifrån det.

Många lider svårt av depressioner,och djupa själsliga problem. Detta vet jag att man kan få bukt med, med att låta Jesus laga en på insidan. Han gör ett arbete med att rensa ut och hela människan från alla sår och elände. Då kommer aldrig en depression tillbaka, den är för alltid borta. Detta tas inte tillvara i den vanliga psykiatrin idag, det finns inte många kristna psykologer eller terapeuter. Men; om det fanns det, så skulle det se annorlunda ut för dem som är i behov av läkedom.

Har ikväll och många andra gånger fått höra en mängd människors berättelser/Vittnesbörd om hur Jesus förändrat deras liv. Från ett liv i psykisk misär är dessa människor fullständigt helade idag. Hur många vet att det ligger till så?

Därför att jag själv blivit helad från djupa sår, vet jag: Jesus lever, han helar och upprättar människor idag!

Jesus sade: “Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.” /Johannes 14:16

5 thoughts on “Själens läkedom; fri från sår….

  1. Pingback: Själens helande/Fri från sår. « Jesus lever / Marias sida om tro. Välkommen!

  2. Hej Nilla. Själens läkedom är viktig att vi tar itu med. Jag anser att Gud läker såren vi får. Men inte alla inser att det är så och att läkedomen är den HAN kommer med. Människor vet för lite för att kunna ta tag i detta på rätt sätt. Själen är nog inget organ, utan snarare anden och samvetet, och samvetet sitter i hjärtat anser jag. Därför behöver man ändra på mycket i sitt liv för att kunna nå fram till full läkedom…..Hjärta- smärta, fullhet-Jesus-fullhet-frisk själ….m m m m jag mailar dig. Kommer att skriva mer om detta. KRAM fr Maria

  3. Hej Maria,
    och tack för det skrivit här. Det är så viktigt det här att förstå hur kropp/själ och ande hör ihop, och hur vi måste samspela med Gud och Hans sanningar, för att vi ska kunna leva dom liv Han har för oss.
    Jag tänkte vidareutveckla lite detta med ande och själ…vilken förståelse Maria har du av vad vår ande är, hur den ser ut, och själens “placering”? Skulle vara intressant att få resonera lite…om du vill!

    Kram Nilla

  4. Hejsan Maria
    Tack för denna sanna *undervisning*!!
    Ja, man kan väl säga, att det är viktigt
    att ha hjärtat på rätta stället, om du förstår hur jag menar.
    Kram Lena

  5. Ja visst är det så! Själens läkedom är jätteviktigt! Det är så många som lider av detta idag.

    Det är så bra det du skriver!

    Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.