Tag Archive | USA

GULD, GULD, GULD har alltid förhäxat människor. Se artikel.

NR 1 https://www.vaken.se/guld-nu-varldens-ledande-reservtillgang

Guld har gått om amerikanska statsobligationer som världens främsta reservtillgång, rapporterar Financial Times.

Detta efter att centralbanker i flera år köpt på sig guld och att guldpriset ökat kraftigt.

Så kallade ”bullion”, fysiska tackor av ädelmetall, stod för 27 procent av centralbankernas reservtillgångar i slutet av 2025, en ökning med sju procentenheter på ett år, visar en rapport från Europeiska centralbanken.

Läs mer på swebbtv.seGuld nu världens ledande reservtillgång

NR 2

————————————-

https://www.vaken.se/ekonomiprofessorn-varldsbanken-och-imf-ar-varldens-mest-ondskefulla-organisationer

Det är i ett samtal vid The People’s Forum NYC som den kände ekonomiprofessorn Michael Hudson förklarar vad som skiljer USA:s växande skuldberg med fattigare länders skulder.

Detta är en väldigt viktig fråga. Vad skiljer Afrikas och tredje världens skulder från USA:s? För det första. USA kommer aldrig betala av sin skuld. Man behöver inte, eftersom man har sin skuld i den egna valutan. Man kan helt enkelt trycka pengar. Afrika har inte sin skuld i en egen valuta. Deras skuld är i amerikanska dollar. Afrika måste tjäna amerikanska dollar. Världsbankens grundläggande princip är att inget land ska odla sin egen mat. Afrika och tredje världen ska bara odla exportgrödor. För att kunna ha ett överflöd och hålla nere priserna måste de köpa sitt spannmål från USA eller Europa. Så om de gör något som vi inte gillar kan vi göra vad USA gjorde mot Kina på 1960-talet. Vi kan sanktionera och hota svälta dem. Så att ha sin skuld i dollar betyder att de måste sälja något som USA vill ha, inte vad de själva vill ha. Enligt min mening är Världsbanken och Internationella valutafonden världens mest ondskefulla organisationer. OBS! I de sista tiderna är vi NU.

Läs mer på swebbtv.seEkonomiprofessorn: ”Världsbanken och IMF är världens mest ondskefulla organisationer

AI Data Centers and the New World Order. SE VIDEO och Svensk Text Nedan!

AI-datacentren i USA har redan blivit enormt impopulära. Bullerföroreningarna från deras kylsystem når upp till 100 decibel och pågår dygnet runt utan avbrott. De tömmer grundvattenreserver i områden där vatten redan är en bristvara, vilket gör vattnet brunt och ger det en lukt av desinfektionsmedel, samtidigt som det inte finns någon nytta för det lokala samhället. En rapport från USA:s handelskammare visade att varje datacenter skapar omkring 157 arbetstillfällen.

På grund av detta har utvecklare använt sekretessavtal med lokala tjänstemän, och projekten offentliggörs ofta bara några veckor innan omröstningar om godkännande. Det finns nu nästan tvåhundra aktiva motståndsgrupper runt om i USA, och antalet växer snabbt.

Den officiella berättelsen är att USA måste förbli konkurrenskraftigt för att besegra Kina i ett kapprustningsrace inom artificiell intelligens, men den förklaringen går inte ihop. USA har redan byggt över 4 000 datacenter. Kina ligger på fjärde plats med 368. Vad de snarare verkar vara är infrastrukturen för ett nytt finansiellt system, ett som inkluderar massövervakning och autonoma vapensystem för att skydda det.

Det amerikanska dollarsystemet håller snabbt på att kollapsa, vilket skulle få förödande konsekvenser för hela världsekonomin. Den enda lösning som nu verkar spelas ut är den AI-drivna agentekonomin, som kräver enorm datorkraft. Detta nya AI-agentbaserade system kommer att styras av autonoma mjukvaruentiteter som kan äga digitala plånböcker, tjäna och spendera pengar, skapa kontrakt och genomföra transaktioner med varandra utan mänskliga mellanhänder. Detta adresserar skuldproblemet genom att få ekonomin att växa snabbare än skulderna ackumuleras. Precis som petrodollarn förlänger det den amerikanska dollarhegemomin utan att lösa dess grundproblem – skulden.

Banken för internationella betalningar (BIS) är ”centralbankernas bank”. Den är immun mot nationella lagar och dess anställda har diplomatisk immunitet. Den står inte till svars inför någon regering på jorden och varje centralbank är medlem. BRICS framstår bara som en motpol till västerländsk bankverksamhet – det är de inte. BRICS är i linje med resten av världen när det gäller införandet av detta nya AI-baserade digitala banksystem. Men ett växande antal analytiker håller med om att detta bara är en tillfällig lösning. Efter ungefär tio år kommer resursförbrukningen, undanträngningen av mänskliga arbetare och den enorma förmögenhetsöverföringen till de få som äger dessa AI-agenter att göra en grundläggande omstrukturering oundviklig. Ändå följer hela världen med på denna plan. Frågan är: varför?WHY?

Som vi tog upp i förra veckans video, ”Den nya världsordningen”, förbereder sig den framväxande unipolära världen för en stor geologisk händelse som förväntas bli katastrofal för USA och gynnsam för Ryssland.

I USA byggs datacenter inåt landet och på högt belägen mark, långt från kusterna. Det är hit all viktig amerikansk infrastruktur flyttas, och där miljardärer köper upp mark i miljontals hektar.

Kina bygger sina datacenter långt inåt landet och högt över havsnivån, mer än 1 200 kilometer från sina huvudsakliga användarbaser, som har klagat på fördröjningar och säkerhetsproblem. Kina har också byggt färdiga spökstäder på hög höjd, långt från kusten och på geologiskt stabil mark. Nu använder landet ekonomiska incitament för att flytta befolkningen till dessa städer och bort från kusten.

Rysslands officiella regeringsplan nämner uttryckligen ”öppnandet av ny mark för jordbruk” och ”enklare godstransporter i Arktis” som positiva effekter av en förväntad polförskjutning. De spenderar miljarder på att förbereda sig för detta. Landet har infört dussintals nya lagar som syftar till att stimulera ekonomisk tillväxt och uppmuntra migration till Arktis, inklusive gratis marktilldelningar, subventionerade bolån och andra sociala förmåner för dem som flyttar dit. Ryska forskare har dragit slutsatsen att 13 miljoner kvadratkilometer av idag frusen mark snart kommer att tina upp och bli ”centrum för den ryska civilisationen och ett land av stora möjligheter”. Ryssland bygger inte desperat datacenter. De inför nybyggarlagar och förbereder sig för ett enormt tillskott av ny landmassa.

Den förväntade katastrofala geologiska händelsen är den mest eleganta förklaringen till allt kaos som sker på jorden idag. Den förklarar nästan allting. Den verkliga gåtan är denna: vad är det egentligen som orsakar det, och hur känner de mäktigaste människorna på jorden till det?

gregreese.substack.comAI-datacenter och den nya världsordningen

This is America now. Video om läget i landet och om King Charles besök /Lyxlivet

https://www.c-span.org/liveEvent/?charles-state-visit

https://www.pbs.org/newshour/world/watch-trump-welcomes-king-charles-to-the-white-house-on-his-day-of-diplomacy-in-washington

SE I LÄNKAR HÄR OVAN OM King Charles Visit USA

Idag: Blandade artiklar och nyheter, USA m m, Nyttigt att SOLA, ja. Övriga nyheter


USA:s krigsdepartement i samtal med biltillverkare om att bygga fler vapen

2026-04-17

Höga tjänstemän vid USA:s krigsdepartement har talat med flera biltillverkare i hopp om att de ska producera mer beväpning och militär utrustning. Enligt personer med insyn i frågan har tjänstemän från Pentagon kontaktat Mary Barra, vd för General Motors, och Ford Motors verkställande direktör Jim Farley. ”En tjänsteman vid Pentagon sade… Se och LÄS I LÄNKEN OVAN

https://nyheteridag.se/category/world

HALLÅ, VAKNA och LÄS DETTA OCKSÅ: https://www.vaken.se/undersolning-farligare-an-oversolning-i-sverige YOUTUBE:https://www.youtube.com/watch?v=KL3m-jm6pLo

Nyheter från krigsvärlden/Oro och fasor sprider sig. Avgå Trump!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/avtal-om-vapenvila-mellan-usa-och-iran

https://www.dn.se/varlden/expert-trump-har-forvandlat-politiken-till-en-sorts-reality-tv

VAD SÄGER GUD OM ALLT DETTA??? DEN SOM LÄST och LÄSER HANS ORD; VET VAR VI ÄR NU!!! https://www.radio-sveriges.se/p1 Mycket bra länk att lyssna på…när man sitter vid datorn m m

Vi lever i farliga tider. USA, Text,videos och länk m m

Sanningar måste fram. Skandal på skandal..

Skandaler pågår i USA:s städer? Ja sannerligen så gör det verkligen det. Här i videon hör ni B Sanders berättar om svårigheterna och hur man som 800 000 personer m fl, har mycket bekymmer för ekonomin. Ja man, vi, de är många som sörjer nu. Landet är inte stabilt med Mr Trump som president. Varför jag visar och skriver om det som sker där, är att det gör oss i andra länder skada. Det är illa det som sker och den som känner GUD vet att han ser allt och hör allt och HAN har sin plan. Det vore ju bra om Mr Trump kunde vara med på Guds plan istället.

Det står mycket i bibeln om de sista tiderna (tjatar jag? hmm ja) och vi bör se oss omkring och värdera vad som är vad och: BIBELN BERÄTTAR JU OM NU.

Guds levande ord- håll dig fast i det.

Världsledare, ja vad händer i USA? Se video.

Hm det finns mycket material när det gäller de s k makthavarna, och det är vårt att veta hur de tänker sig framöver, det som sker är bibliskt men det vet inte alla som ser. Vi har också väldigt olika tankar och tyckande. Här finns två stycken video som jag tycker man skall se. Vi får se vad som sker i denna nya vecka som kommer.

Gud hör och ser allt och vet människors tankar och vet hur allt ska bli. han vet också när dessa galenskaper skall ta slut som sker på jorden. DAGEN D. ja då när allt tar slut.DET är en tanke man inte så ofta tänker, och därför vill jag och bör jag säga att DE SISTA TIDERNA har ju börjat. DET är något man måste börja forska i och varför säger jag det? Jo för att sanningen skall nå fram. Johannes Uppenbarelse bok är så viktig och nu är vi där igen i ett av alla kapitel om VAD som SKALL KOMMA. FRED! FRID! LIV! LIFE! Satan försöker alltid, alltid på alla vis att ta bort all rättvisa, all sanning, all ro, allt som är gott- det ska bort! ENLIGT SATAN har vi eller ska INTE ha det gott. MEN det är INTE ONDSKAN SOM BESTÄMMER. Det är Gud som bestämmer och vi som troende skall bara lita på HONOM- ja TRO på Gud själv, i ALLA LÄGEN! VAD sker i DITT HJÄRTA? Älskar DU JESUS? – jag hoppas att du som läser här nu har avgjort ditt liv till Honom; FRÄLSAREN. FAITH!

1. Halleluja att det full förlossning är i Jesu blod | Vi har glada bud!/ 2. USA is at Stage 5, se video om Världen och felen!

Har du lagt ditt liv i Jesu händer?
Låter du honom regera över dig som den Gud han är?
Att leva i himmelen eller i helvetet en dag, det är vårt val som avgör var vi hamnar.
Under the blood- Jesus blod, Jesu blod.
Blodet som Jesu gav på Golgata räddar oss alla- om vi vill .
BLODET som JESUS gav för DIG- ja där är ditt liv!
Lev inte som en syndare, utan ta steget till att leva i JESU SEGER! VARJE DAG!Vad tvättar bort våra synder? Jo Jesu BLOD! Golgata- Hängd på trä- Levande igen!

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Joh 3:16-18

Upp 6:10De ropade med stark röst: “Herre, du som är helig och sann! Hur länge ska det dröja innan du dömer jordens invånare och straffar dem för vårt blod?”
Upp 6:12Och jag såg när Lammet bröt det sjätte sigillet. Då blev det en stor jordbävning. Solen blev svart som en sorgdräkt, och hela månen blev som blod.
Upp 7:14Jag svarade: “Min herre, du vet det.” Då sade han till mig: “Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.
Upp 8:7Den första ängeln blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och kastades ner på jorden. En tredjedel av jorden brann upp, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp.
Upp 8:8Den andra ängeln blåste i sin basun. Då var det som om ett stort brinnande berg kastades i havet. En tredjedel av havet förvandlades till blod,
Upp 11:6De har makt att stänga himlen så att inget regn faller under de dagar de profeterar, och de har makt att förvandla vattnen till blod och att slå jorden med alla slags plågor så ofta de vill.
Upp 12:11De övervann honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord, de älskade inte sitt liv så högt att de drog sig undan döden.
Upp 14:20Vinpressen trampades utanför staden, och blod flöt från pressen och nådde upp till betslen på hästarna ettusen sexhundra stadier bort.
Upp 16:3Den andre tömde sin skål över havet, och havet förvandlades till blod som från en död, och allt liv i havet dog.
Upp 16:4Den tredje tömde sin skål över floderna och vattenkällorna, och de förvandlades till blod.
Upp 16:6De spillde heligas och profeters blod, och därför har du gett dem blod att dricka. Det är de värda.”
Upp 17:6Och jag såg att kvinnan var berusad av de heligas blod, av Jesu vittnens blod. Och när jag såg henne blev jag djupt förundrad.
Upp 18:24Och i staden fanns blod av profeter och heliga och alla som slaktats på jorden.”
Upp 19:2för hans domar är sanna och rätta. Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden med sin otukt och straffat henne för sina tjänares blod.”
Upp 19:13och han var klädd i en mantel som var doppad i blod, och hans namn är Guds Ord.

Depressionstider är tillbaka, i USA börjar det bli svårt… ta vara på dagen!

The Great Depression Is Back – States Where Middle Class Cannot Afford Food 2026. Svält och död m m har alltid förekommit, det går i sekler. Vi BÖR VETA att vi är i de sista dagarna nu och INTE i de sista 45-50-100 åren, nej nej! Se Er omkring och framförallt LÄS BIBELN om VAR vi är! Vet DU var vi är i tiden? LAST DAYS- där är vi nu. Det som sker i USA brukar komma hit också… S k ’överlevnadsläge’ är väl något vi absolut INTE är vana vid!! Det var de före oss som åkte iväg till förlovade landet..Många i min släkt bor i USA sedan början på 1900-talet.

Job 30:3De är utmärglade av nöd och hunger, de gnager den torra marken som redan förut var öde och ödslig.
Ps 33:19för att rädda deras själ från döden och hålla dem vid liv i hungerns tid.
Ps 37:19De behöver inte skämmas i onda tider, i hungerns dagar blir de mättade. כ Kaf
Ord 13:4Den late är full av begär men får inget, de flitigas hunger blir rikt mättad.
Ord 16:26Arbetarens hunger får honom att arbeta, hans egen mun driver på honom.
Amos 8:11Se, dagar ska komma, säger Herren Gud, då jag sänder hunger i landet – inte en hunger efter bröd, inte en törst efter vatten, utan efter att höra Herrens ord.
Ord 13:4Den late är full av begär men får inget, de flitigas hunger blir rikt mättad.
Ord 16:26Arbetarens hunger får honom att arbeta, hans egen mun driver på honom.

SCARY: Trump och s k allmänna val/ Trump Knows What He’s Doing | Ruth Ben-Ghiat / Trust the leaders (?)…. Se video/ MAKT

Hur förklarar man på bästa sätt HUR en s k diktator eller en annan slags s k LEDARE/President etc. agerar i sin s k yrkesroll eller liknande. Varför drabbar det oskyldiga människor så som länders invånare som tror de s k röstat på rätt person i ett val m m? Diktatur eller Autokrati? Dessa fenomen försöker vi som utan inblandning inte kan tåla eller förklara då människor undrar VARFÖR man är emot en viss slags ledare, eller annat fenomen i dessa s k val och s k politik. Denna video tar upp just de frågeställningarna och klargörande för dig, oss, att ta del av och ev. få en del svar på våra frågor. T ex en VANLIG FRÅGA som är denna: VAD ÄR DET DÅ FÖR MENING MED ATT RÖSTA….Jag har sagt detta som de behandlar i videon, väldigt länge men man tycker jag är såå elak. Nej då, det är jag inte men jag ser och hör och kan dra slutsatser, det kan nog ni med. Kommentarer?

AI- Bernie Sanders ansåg och anser, som så många av oss, att AI borde stoppas. Se Videos EUROPA ’visar vägen’ Se video…

Han hade rätt i detta och nu är det ju i full gång med AI och det bådar inte gott! Var det därför som Sanders inte kunde väljas till president? hmmm man undrar.. SE OCH LÄS FLER ARTIKLAR, videos, i DENNA KATEGORI OM AI och kommande och farliga tider: https://gospel.jesuslever.eu/category/ai-artificiell-intelligence/