Dopet/ Jesu dop. /Vuxendop

jesusanddove1.jpg

Dopet är mycket viktigt, och jag vill börja med att berätta vad som hände och varför, då Johannes Döparen döpte Jesus i Jordanfloden. Jag vill belysa och förklara varför man bör döpas, inte bara som barn (många tror att det räcker för hela livet) utan som vuxen, OM man vill följa Jesus.

Markus 1:9 säger så här:

“En dag kom Jesus från Nasaret i Galileen och blev döpt av Johannes i Jordanfloden. När Johannes såg Jesus komma utropade han:

“Se, där kommer Guds lamm, som tar bort alla människors synd. Han är den som jag talade om när jag sade: “Snart kommer en man som fanns före mig. Han står långt över mig.” Jag visste inte vem han var, men min uppgift är att döpa i vatten och göra honom känd för Israles folk.

I det ögonblicket då Jesus steg upp från vattnet såg han himlen öppna sig, och den helige Ande sänkte sig ner som en duva över honom. Och en röst från himlen sa: “Du är min älskade Son. Du är min glädje.”

VAD Betyder Dopet då?

Den som tvättar sina händer ser omedelbart resultat. Ånger och omvändelse ger rening inombords som inte märks genast. Därför utnyttjade Johannes en symbolisk handling som alla kunde se – Dopet.

Dop användes av judarna för att inviga den som övergått till judendomen. Johannes åhörare kände alltså väl till proceduren. Hans dop var ett tecken på ånger och förlåtelse. Ånger, eller omvändelse, antyder en förändring i attityd och uppförande: att vända sig bort från synden och vända sig till Gud.

Johannes döpte som ett tecken på att man bett Gud om förlåtelse för synd och avsåg att leva som Gud ville. Dopet var ett yttre tecken. Det verkliga tecknet på ånger var att den omvändes livsföring ändrades till det bättre.

Varför skulle Jesus döpas? Det kunde ju inte vara fråga om ånger och synd eftersom Jesus aldrig hade syndat….

****Jesus döptes av flera orsaker:****

1. Han bekände personligen hela nationens synd, precis som Nehemja, Esra, Moses, och Daniel hade gjort.

2. Han ville öppet visa att han stödde Johannes.

3. Han invigdes för sin offentliga verksamhet.

4. Han ville visa att han identifierade sig med vanligt folk, med vanliga människors liv och synd, och inte med de kritiska fariseerna som bara tittade på.

5. Han ville symboliskt visa sitt uppdrag att dö och uppstå.

Gud visade att han accepterade Jesus som den perfekta människan, som inte behövde döpa sig på grund av synd utan gjorde det i lydnad för sin Far.

Därför skall vi döpas när vi fått en tro och vill följa Jesus, och bli hans lärjunge och gå ut med evangelium.

*** Att döpa sig betyder att vi vill visa vårt allvar i att vara en kristen och att vara en Jesu efterföljare.***

Ett barndop i kyrkan innebär inte alls samma sak, för ett litet barn får egentligen bara kyrkans välsignelse och skrivs in i församlingen. Ett litet barn har ingen frälsningsbakgrund eller i ett medvetet val har barnet inte valt att följa Jesus.

När man får en tro, då bör man döpas omgående. För att vända om till ett annat liv. Livet i Jesus, till Jesus.

När jag döptes år 2002 då var det en lyckodag, jag bara visste att detta var den dag då jag bestämde mig för att följa mitt hjärta, resten av livet: följa Jesus.

Att jag inte döptes tidigare var en självisk handling från min sida, och brist på undervisning.

Men sedan förstod jag att jag skall: Gå ut med evangelium och berätta för alla det jag vet:

Att Jesus är VÄGEN SANNINGEN och LIVET !
Lärjungarna fick veta följande av Jesus: “Av Gud har jag fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut i hela världen och kalla alla människor till att bli mina lärjungar, och döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Och lär dem att leva på det sätt jag sagt er, och kom ihåg att jag alltid är med er, ända till tidens slut.”

Min Gud, jag sjunker ner vid korsets fot och ber om denna djupa frälsning som du av nåd os ger. Min egenvilja krossa, all själviskhet fördriv. O Gud, mig helt förlossa, bli Livet i mitt liv! /Emil Gustafsson

jesus_shepherdwithstaff_bestwonderfulpic.jpg

Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död? Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Rom. 6:3-4

6 thoughts on “Dopet/ Jesu dop. /Vuxendop

  1. Hej Johanna Ja den som tror och blir döpt..så står det, och det är för att i de tiderna då Johannes döpte i vatten så trodde de och blev döpta.Genast.
    MEN NEJ, barndopet gäller inte som frälsning.Det dopet till Kristus är för att man tydligt vill visa var man står och att man vänt om till Kristus. Den nya biskopen sade att “man döps in i kyrkan”och hon tror tydligen att man blir troende i detta dopet.. och jag vill säga att ett litet barn vet inget om tro, men kommer till himlen/GUD, om det skulle dö här på jorden.

    Ja barnen tillhör Guds rike, och Jesus säger: Låt barnen komma till mig och förneka dem inte—-han tillrättavisade lärjungarna.
    Han sade också: Var som ett barn…och det lär man sig att vara då man gått en tid med Gud,man inser att man ÄR ett Guds barn trots högre ålder

    Om detta kan du läsa i kategorin: Dopet till Kristus, och finner du inte rätt där bland artiklarna så kontakta mig.Jag tror att det finns kommentarer om detta också. Hälsn fr Maria Och Gud välsigne dig! Välkommen tillbaka.

  2. Den som tror och blir döpt, står det väl i Bibeln? Kan ett barn tro? Ett litet barn har inte den möjligheten utvecklad ännu för att kunna tro, tro kan man när man förstår vad man hör. Och ett annat ord från Bibeln är där det står att “barnen tillhör Guds rike”, säger inte det att barnen innan de kan förstå vad frälsningen är, redan har en del av den?

    Jag vill gärna ha synpunkter och veta hur ni som läser den här sidan tänker och vad ni anser om dopet!

    MVH och Guds rika välsignelser till er.

  3. Javisst är barndopet en villfarelse. Jag vet inte varför de inte har läst bibeln.. Luther var ju tuff ett tag man han veknade ju och gick tillbaka. Jag nöddöptes som nyfödd, men döptes till Kristus som 42åring, det var en härlig dag!
    Och i dopet får vi leva.
    De flesta präster ser sitt jobb som ett jobb, inte som en kallelse till att få själar räddade. Och politikerna bestämmer över kyrkan…och prästerna ärt strängt tillsagda om vad de får säga o göra, vilken fars! /Tack för din kommentar jag hoppas du återkommer hit.
    Hälsn Maria

  4. Barndopet är en villfarelse

    Är det ingen präst som huvudtaget
    reflekter i det här landet varför
    Johannes döparen fick detta uppdrag
    i Bibeln att döpa vår Stora Mästare
    Jesus Kristus som är vår frälsare ?

    Jag glömmer inte när jag själv blev
    frälst hur mitt hjärta bara sade ja
    att låta mej döpas

    Men det är väl bara ett jobb för dom
    flesta präster idag , sen måste dom väl
    följa sin arbetsgivare annars åker dom
    ut med huvudet före , om deras tradi-
    tioner börjar kakeleras för evangeliets
    trådröda sanningar

  5. Hej Susanne.
    Du har fått ett mail av mig där jag svarar på dina frågor… Nej, jag anser inte att barndopet är ett fullvärdigt dop m m . Mer i mail.
    Vänl hälsn Maria

  6. Så du menar att barndopet inte gäller som fullvärdigt dop?
    Vad menar du då att Gud gör i barndopet?
    Vi döper barn i Svenska kyrkan. Menar du att det inte är giltigt?

    Dopet är ett löfte från Gud att vara med oss på ett nära och personligt sätt i hela vårt liv ända in i döden. Vi får del av den heliga Anden, som är Guds osynliga närvaro i vårt inre. Det är en skatt vi kan bära med oss genom hela livet – en slags ”vattenstämpel” som aldrig försvinner.
    Dopet är en gåva från Gud. Dopet är ett löfte om befrielse och beskydd. Det är tecknet för vårt hopp om det himmelska livet hos Gud.

    Menar du att det kommer an på mänskliga prestationer om dopet är fullvärdigt eller ej?
    Hur drar du gränsen? När är man gammal nog, när tror man tillräckligt? Vem avgör?
    När du säger att barndopet inte är tillräckligt, känns det som om det är du som avgör – inte Gud.

    Sen kan jag som lite kuriosa tillägga att det samfund i Sverige som varje år döper flest vuxna faktiskt är Svenska kyrkan det också. Men kyrkan erkänner bara ett dop. Att låta sig bli omdöpt är ju att underkänna GUD!!!
    Sen rent teologiskt så kan du nog inte dra likhetstecken mellan Johannes dop och Kristus dop. Men det kräver en längre teologisk utläggning så detväntar vi med.

    Vänligen
    Susanne Englund
    Prästkandidat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.