Tro/ Varför frälsning?

1. Varför är denna tro så viktig?
Varför är det då vikigt med denna tro på att Jesus är Kristus och Gud? Jo, det handlar om vår frälsning. Det är vad vi kan utläsa av Jesu ord i Joh 8:24.

Joh 8:24: “Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder.”
Det viktigaste i en sund och äkta kristen tro är tron på att Jesus är JAG ÄR, JHWH (Jahwe), Gamla testamentets Gud uppenbarad i mänsklig gestalt. Om vi inte tror att Jesus är Gud, kommer inte vår tro att leda till frälsning utan till att vi dör i synd. Det är vad jag ser att Jesus säger i detta Bibelord. (I 1917-års översättning och Bibel 2000 står “att ni tror att jag är den jag är”. Detta är inte i enlighet med grundtexten.) Om du allstå inte tror att Jesus är Gud, så tror du att någon som är mindre än Gud är din frälsare. Ser du det allvarliga i en sådan tro? Och ser du det stora i att tro att Jesus är Gud, och att det därmed är Gud själv som är vår frälsare? I GT säger Herren Gud dessutom att HAN är vår ende frälsare.

Hos 13:4: “Jag är HERREN, din Gud, alltsedan du var i Egyptens land. Du skall inte veta av någon annan Gud än mig, och ingen annan frälsare finns än jag.”
Det är när denna tro på Jesus korrumperas som vi kan bli som allra mest bedragna och hamna i riktigt allvarliga villoläror och sekter. Eftersom vi nu tycks leva i det stora avfallets tid (som 2 Tess 2:1-12 talar om) så gäller det att vara mer vaksam på villoläror än någonsin tidigare, och särskilt när det gäller läror som förringar Jesus och upphöjer människor till gudar eller kristus-gestalter. Falska profeter och villoläror tränger sig idag in i den kristna kyrkan på bredare front och lömskare än någonsin tidigare. Det som är den gemensamma grunden för alla dessa villoläror är just att Jesu gudom förringas eller stryks helt och att människan upphöjs till någon slags gudomlig nivå. Vi kan fånga allvaret i följande Bibelord:

2 Joh 7: ”Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist.” LÄS BÖRJAN och RESTEN AV ARTIKELN HÄR:

http://bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud#Anchor-47857

8 thoughts on “Tro/ Varför frälsning?

  1. I 1917 års bibel står det som ovan i inlägget, men det är annorlunda i bibel 2000 vilken inte bör användas. Jag har inte bibel 2000 kvar den har jag kastat.
    Läs gärna bibelfokus, jag tror den sidan är 4-5 år, det ser du på inläggen hos Lennart, han som har sidan, den är bra.
    Stava gärna Maria med stort M.
    /Maria

  2. Men 1917-års översättning är ju den jag har hemma — är det fel på den också nu?

    Jesus är väl Guds son, så då är det väl inte fel att man ska tro att han är den han är d.v.s. Guds son? Det är lite svårt detta med treenigheten för mig, om man säger att Jesus är gudomlig — är det fel att säga det?

    Nu har jag hört på flera ställen nåt som heter ‘sann Gud och sann människa’, vad är det för rad som ständigt dyker upp? Försökte titta lite själv och tror nu att den ingår i trosbekännelsen.

    Hur gammal är den där sidan “Bibelfokus” förresten? Den kanske inte är så gammal? Konstigt att jag inte sett den förr.

    PS: Och Marias namn stavas med stort M annars förringar man henne, he he. DS

  3. Hej Janne! Det är så stort att bli frälst, och jag är så glad att du är det. Vänner o bekanta frågar hur det är…och vi svarar att det är fantastiskt att få fatta att Gud är med oss, i oss, och han är vår Frälsare..Jodå vi har hört en hel del längs vägen..och vi önskar att människor i vår närhete får uppleva hur Jesus gett och ger det NYA livet.
    /Maria

  4. När jag blev frälst och helt överväldigad av Guds tilltal!, var det en av mina bekanta som frågade: Hur var det?

    Jag svarade: Det var precis som i Bibeln, nu förstår jag Bibeln! världen sattes ihop och jag började minnas att Gud faktiskt varit med i hela mitt liv. Han går bredvid oss som den Gode Herden.

    Hon verkade bli lite besviken: “jasså, lika dant?”
    (Har jag inte hört det här förut?)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.