TRO/ Jak brev/tappa tron? -och kort berättelse

Jakobs brev handlar om TRO I FUNKTION. Det handlar också om den som tror sig  ha tappat tron eller faktiskt har tappat tron.
Jakob 5:19-20 handlar om att människan kan komma bort från Gud, men att människan kan få komma tillbaka.
Jag tror att dessa tider är särskilt svåra, för kristendomen tas nog inte på allvar av många människor, och det finns villolärare som talar fel och får in människor i totalt fel sammanhang.
Men vad gör den som hamnat fel då? Vad gör den människa som vet att den gått fel och vill tillbaka till Gud?
Jakobs brev säger såhär:

*Mina bröder, om någon bland er farit vilse från sanningen, och någon omvänder honom, så mån I veta att den som omvänder en syndare från hans villoväg, han frälser hans själ från döden och överskyler en myckenhet av synder.*

Den som kommit bort från Gud är naturligtvis en troende som har fallit i synd och som inte längre lever i överensstämmelse med sin tro.
 Det förekommer  olika uppfattningar om följderna för så kallade avfällingar. Är det möjligt för den som en gång tagit emot frälsningen att mista den? Alla är dock överens om att den som är på väg bort från tron lever farligt och behöver göra bättring. Jakob uppmanar oss att hjälpa avfällingar att hitta tillbaka till Gud. Vi kan göra det genom att ta första steget, be för dem och kärleksfullt komma dem till mötes och leda dem rätt. Tron skall vara utgivande. /Källa Bibeln

***Jag känner en troende som råkade riktigt illa ut. Han blev kallad för-  och behandlad som en avfälling. Varför då, kan man undra? Hans fru var otrogen, men han, mannen fick skulden. Han var helt oskyldig.  han blev alltså anklagad och missbedömd och fick lida länge….länge. Den församlingen var inte särskilt kärleksfull, eller hur!***

Man kan tappa tron   –   läs mer om det här i   “En gång frälst- alltid frälst?” /Maria

https://gospel.jesuslever.eu/?p=3623

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.