Tidn Dagen / Imamer predikar om Jesus…../??????

 

Imamer predikar om Jesus utifrån Koranen
Lars Anderås, verksamhetsansvarig Pingst Internationellt, lyssnade på imamerna på plats i höstas: Gud gör de mest knepiga saker
“De skulle dö om de tillkännagav sin tro”
Professorn: Historien är osannolik

Imamer som predikar evangeliet, kristna husgrupper mitt i islamska områden och Koranen som ett medel för att nå ut med Jesus – är det villfarelser eller ett sätt för Gud att vinna människor? Lars Anderås, verksamhetsansvarig Pingst Internationellt, tror på det senare.
För två år sedan hörde han talas om det för första gången, att någonting höll på att hända inom islam, att kristna husförsamlingar växte fram i den muslimska världen. Detta ville han se med egna ögon så i höstas reste Lars Anderås, tillsammans med ett team från Ibra, till Mellanöstern för att möta fyra Jesustroende imamer.

– Jag var jättespänd inför mötet och kom dit fylld med frågor. Hur var detta möjligt? Varför var de fortfarande imamer? Hur går de tillväga? Jag såg fram emot att bara få diskutera detta tillsammans med dem under en hel vecka.

“De predikar blodet”
Så kommer de in, fyra män iklädda de klassiska imamkläderna. De börjar predika för de församlade.
– De predikar blodet och försoningen på ett sätt som ingen i Sverige predikat sedan 1800-talet. Det är rakt på, det är tungt och tydligt. Jag sitter bara frågande, vad är detta? En imam som predikar försoning och där förälskelsen till Jesus bara lyser ur ögonen.

“Petrus värjer sig”
Under mötet ställer sig Lars Anderås, även chef för Ibra media, frågan om detta kan vara från Gud eller inte. Kan det finnas en Jesustroende moské? Om så är fallet vill han använda Ibras resurser för att stödja det, om inte skulle pengarna gå till villfarelser. Han tar Apostlagärningarnas tionde kapitel som exempel.

– Jag har ingen aning om hur Petrus kände det när han satt på taket och Gud sänker ner duken med uppmaningen “slakta och ät”. Gud går ju emot sitt eget ord. Först förklarar han vissa djur för orena, sedan uppmanar han honom att äta. Det var nog lika otänkbart för honom som för muslimerna i dag. Det fanns inte på kartan att hedningarna kunde bli frälsta, de betraktades som hundar på den tiden. Petrus värjer sig och inte förrän tredje gången går det upp för honom att Gud försöker säga något. Det stämmer för Petrus först när han upptäcker att de fått samma Ande som han har fått.

Lars Anderås växte upp som missionärsbarn och berättar om en händelse när han var tio år. Familjen besökte några katolska präster och plötsligt börjar prästerna tala i tungor och profetera över Lars mamma. Dessutom rökte de pipa! Det blev för mycket för pingstbarnet.
– Då tittar pappa på mig och säger orden som jag burit med mig sedan dess: Jag förstår inte heller allt, men det Gud förklarat för rent, det ska inte du förklara för orent.

Åter till imamerna. En av dem fick frågan varför han väljer att stanna kvar inom islam då han nu blivit kristen.
– Jag skulle kunna kalla mig kristen, det skulle inte vara några problem, men mitt folk skulle inte längre lyssna till mig då och de behöver fortfarande få höra evangeliet, svarade han.

De muslimer som imamerna märker är med på noterna tar de kontakt med efteråt, döper och placerar sedan ut i husförsamlingar.
– På så sätt växer det fram Jesustroende församlingar inom islam, säger Lars Anderås.
– Gud gör de mest knepiga saker, jag måste kapitulera inför att han gör detta på sitt sätt.

“Fy så pinsamt”
Innan Ibra-gänget återvände till Sverige firade man nattvard tillsammans, men först bad imamerna om att få tvätta sina trossyskons fötter.
– Fy så pinsamt som svensk! tycker Lars Anderås.
– Motvilligt tog jag av mig sandalerna och lät dem tvätta mina fötter. Sedan såg jag hur en egyptisk pastor gled ner på golvet och tvättade imamens fötter och jag grämde mig så att inte jag också gjorde det. Ingen av oss västerlänningar gjorde det, men alla de andra. Vad finns det hos oss som gör att vi inte kan ödmjuka oss? Vi behöver ju nå den muslimska världen med kärleksbudskapet.
Lars Anderås är medveten om att detta är kontroversiellt och han är själv fortfarande inne i en process där han ännu inte landat. Men han vill vara öppen för att Gud har en plan hur vi ska nå den muslimska världen.

Fotnot: På grund av hotbilden mot imamerna i det aktuella landet väljer vi att inte publicera namn eller land.

Fakta: Det finns 1,4 miljarder muslimer
 1,9 miljarder av världens befolkning har ännu inte hört evangeliet.
 I världen finns 1,4 miljarder muslimer, 1,4 miljarder buddhister och 2,1 miljarder kristna.
 De flesta muslimer och buddhister lever i Indonesien, Pakistan, Indien, Bangladesh och Kina.
 Av 700 miljoner pingstvänner i världen har mellan 150 och 300 miljoner sina rötter i nordisk pingstmission. Källa: David Bundy, doktorand i svensk pingstmission

Tidn Dagen

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=268997

??????/Maria

________________Fick en bra kommentar som förklarar ???? i artikeln:

Hej!

Ang. artikeln i Dagen om imamer, och att Gud gör ”knepiga saker”.
Det ”knepigaste” är väl att tidningen Dagen råkat upptäcka att Gud gör ”knepiga saker”.
Och egentligen, vad är det för knepigt med att Gud kan frälsa muslimer?
Jag känner en sådan muslim personligen.

Jag vill starkt varna för artikeln om att ”Gud skulle använda Koranen för att predika Jesus”.
Denna artikel handlar om Religions-Synkretism och att ”Islam” har nog ändå liten bit av Sanningen, så de som blir ”frälsta” där behöver inte lämna det islamska sammanhanget.
Och det vill artikel-författaren ha fram, när hon blandar in Guds Ord till Petrus om synen han får ang.”orena och rena djur” i Apg.
Vad har den synen med artikeln att göra?
Ganska malplacerad i sammanhanget.
Jag har läst Koranen ett antal ggr. och jag måste säga, att den är bland den mest sjuka och demoniska bok jag läst.

Artikeln är skriven av en ”Josefin Lilja” som har skrivit märkliga artiklar förut i tidningen ”Dagon” som jag kallar Dagen.

Var det kanske Den Helige Ande, som sa till Todd Bentley, att han skulle sparka den cancer-sjuka damen i magen, så hon skulle bli frisk?
Jag menar, enligt reportern Josefin Lilja, så gör tydligen GUD knepiga saker nu för tiden?

Tidningen Dagen har blivit ett fönster för allsköns religions-blandning och denna artikel är ett ypperligt exempel på detta.

mvh L.S

Tack L.S  /Maria

2 thoughts on “Tidn Dagen / Imamer predikar om Jesus…../??????

  1. Hej Lennart du sätter ju huvudet på spiken för denna artikel är inte bra ur många synpunkter, därav mina ????? ville att ngn skulle REAGERA. Och det gjorde du.
    Jag tror inte att Gud använder Koranen, den är ju påhittad , icke äkta . Artikeln är fel om den skall lära att man kan tro på Islam samtidigt, jag tror inte Gud gör så. Jag gillar inte tidn ingen Dagen, det har jag sagt till dem, men jag tar med artiklar för att belysa felaktigheter och frågetecken.

    Gud gör inte knepiga saker, han gör under och mirakel om man litar på honom och älskar honom. Gud gör inte knepiga saker , det tror de som inte känner honom. JUST DET, ett ypperligt exempel på allsköns religionsblandning! Får jag ta med din kommentar under artikeln???
    Hälsn f Maria Gud välsigne dig!

  2. Hej!

    Ang. artikeln i Dagen om imamer, och att Gud gör “knepiga saker”.
    Det “knepigaste” är väl att tidningen Dagen råkat upptäcka att Gud gör “knepiga saker”.
    Och egentligen, vad är det för knepigt med att Gud kan frälsa muslimer?
    Jag känner en sådan muslim personligen.

    Jag vill starkt varna för artikeln om att “Gud skulle använda Koranen för att predika Jesus”.
    Denna artikel handlar om Religions-Synkretism och att “Islam” har nog ändå liten bit av Sanningen, så de som blir “frälsta” där behöver inte lämna det islamska sammanhanget.
    Och det vill artikel-författaren ha fram, när hon blandar in Guds Ord till Petrus om synen han får ang.”orena och rena djur” i Apg.
    Vad har den synen med artikeln att göra?
    Ganska malplacerad i sammanhanget.
    Jag har läst Koranen ett antal ggr. och jag måste säga, att den är bland den mest sjuka och demoniska bok jag läst.

    Artikeln är skriven av en “Josefin Lilja” som har skrivit märkliga artiklar förut i tidningen “Dagon” som jag kallar Dagen.

    Var det kanske Den Helige Ande, som sa till Todd Bentley, att han skulle sparka den cancer-sjuka damen i magen, så hon skulle bli frisk?
    Jag menar, enligt reportern Josefin Lilja, så gör tydligen GUD knepiga saker nu för tiden?

    Tidningen Dagen har blivit ett fönster för allsköns religions-blandning och denna artikel är ett ypperligt exempel på detta.

    mvh L.S

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.