Tack gode Gud! /Lösningarna ligger hos Gud, inte hos oss själva.

 

Maria

Maria

*
*

2 Kor 12

*

Apostelns syner och uppenbarelser /Paulus

1 Jag måste berömma mig, om än till ingen nytta, och jag kommer då till syner och uppenbarelser från Herren. 2 Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det. – 3 Jag vet att den mannen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det – 4 att han blev uppryckt till paradiset och hörde ord som ingen människa kan uttala eller får uttala. 5 Av den mannen vill jag berömma mig, men av mig själv vill jag inte berömma mig utom av min svaghet. 6 Om jag ville berömma mig, skulle jag ändå inte vara en dåre, jag skulle ju bara säga sanningen. Men jag avstår, för att ingen skall tänka högre om mig än man gör, när man ser och hör mig. 7 Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet, en Satans ängel, som slår mig i ansiktet, för att jag inte skall förhäva mig. 8 Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, 9 men han svarade mig: “Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet.” Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. 10 Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.

*
*De där sista orden i kapitel 12 är underbara: I min svaghet är jag stark. Gud bevisar sin kraft genom Paulus, att låta honom gå segrande genom allt motstånd. När vi inser våra egna begränsningar förstår vi vår utsatta situation och vänder oss till Gud. 
Vi måste lita på honom  istället för på vår egen energi, uthållighet och begåvning.
Vår svaghet  medför flera fördelar.  Den fostrar vår karaktär som kristna, fördjupar vårt böneliv och får oss att se att lösningen ligger hos Gud och INTE hos oss själva.
*
*
Mitt eget liv har varit i svaghet i många år nu och jag ser ju mer och mer att jag har ingen annan än GUD att gå till och jag väntar på de bönesvar som han har till mig. ALLA  tidigare arbetsamma situationer har HERREN LÖST, INTE JAG!  Tack gode Gud!
Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.