Min Herre / Matt och Predikaren

 

 namnlos-bibeln.jpg

Många människor vill bli som GUD, den Gud som de i mångt och mycket föraktar eller inte tror på. Hur menar jag? Jo, de säger att KUNSKAP ÄR MAKT, och de strävar efter kunskap och de strävar förtvivlat efter MAKT.

 Det, i sin tur, blir till en AVGUD, och det tycker inte Gud om. Det är ju Han som har all makt och all kunskap. Det har i alla fall jag lärt mig, har du? Vi experimenterar med kloning, med arvsanlag, med embryon, och vi tror att makten ligger i människans händer.

Teknologin har faktiskt gått för långt. (Min åsikt) Jesus sade att det är bättre att ha ett hjärta fullt av Gud än ett huvud fullt av kunskap. Var kan man läsa detta då? 

Jesus säger: “Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv?” /Matt 16:26. Det är allvarsord!

 Och Salomo sade: “…den som förökar sin insikt, han förökar sin plåga” /Pred 1:18

 Ju mer en människa förstår desto större blir hans plåga. Den som har stor kunskap ser ofullkomligheten lättare. Den som ser mycket uppfattar mer av ondskan i världen. Orkar du betala priset av att få vishet som Salomo?

Orkar du betala priset av att vet HUR det egentligen står till i världen? Ja det är en fråga du måste ställa dig, precis som jag gjort.

 Man måste nämligen vara beredd på att gråta mer, be mer, känna mer, tänka mer, fråga mer., lida mer……. Ändå är det Gud som har all visdom. Hänger du med i hur jag menar?

Det finns en fråga som lyder så här också: Vill du gå här omkring i livet och inte veta något alls om GUDS STORHET och MAKT? Eller vill du vara helt okunnig om vad han kan och vill göra i DITT LIV? OM GUD UTELÄMNAS i våra liv reduceras mänsklig kunskap till en lista på problem.

 Lämnad åt sig själv är människan oförmögen att komma med lösningar och svar på sina problem. Hon måste ha tillgång till Guds evighetsperspektiv och låta honom komma med lösningen. Detta har Gud lärt mig, och jag är evigt tacksam……..VILA I GUD.

2 thoughts on “Min Herre / Matt och Predikaren

  1. Hej. Tack för din kommentar som jag besvarar så här: Ja man kan lita på sig själv, men då får man också vara beredd på att göra de felaktigheter som människor gör: felval, råka ut för tråkigheter pga omogenhet, omdömeslöshet m m.
    Det är bättre att lägga sitt liv i Guds händer och låta honom leda, då blir ens liv så som det ska.
    MEN
    Det är upp till vara och en……
    Önskar dig allt gott och att du hittar Jesus.
    /Hälsn Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.