Mannakorns-Kristendom/Artikel

Från: https://theholyremnant.blogspot.com/2019/04/mannakorns-kristendom.html

Jon-Are Pedersen skriver:

Mannakorns-Kristendom!

Jon-Are Pedersen

Vad är mannakorns-kristendom? Kanske du känner igen dem små lapparna man lade i en burk och blandade väl och som man kunde plocka upp och få ett bibelord till sig?Det är mannakorns-kristendom, där man lär sig läsa enskilda bibelverser tagna ur sitt sammanhang. Vanan att läsa ett bibelord här och ett bibelord där tar bort helhetsbilden av vad Guds ord säger och ger bara lösryckta verser tagna ur sitt sammanhang.  Den fulla förståelsen för vad Jesus säger i evangelierna försvinner och man får inte hela bilden av händelser eller undervisning. Det ligger en fälla i detta när människor bara citerar vissa Bibelord och det ger en falsk förståelse av bibelverser och sammanhang.  
Vi kan ta Jesu befallning till de sjuttio som han sände ut i Luk 10 som exempel. Här nämner Jesus inget om att predika evangeliet, bara att de fick makt över onda andar och skulle bota sjuka.

Luk 10:1-11 ”Därefter utsåg Herren också sjuttio andra och sände ut dem framför sig, två och två, till varje stad dit han själv tänkte komma. Så sade han till dem: Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd. Gå ut. Se, jag sänder er såsom lamm mitt bland vargar. Bär ingen penningpung, ingen lädersäck, inte heller sandaler, och hälsa inte på någon under vägen. Men i vilket hus ni än kommer in i, så säg först: Frid vare över detta hus. Och om fridens barn finns där, så skall er frid vila över det, om inte, så skall den vända tillbaka till er. Och stanna i det huset, ät och drick vad de har att ge, för arbetaren är värd sin lönn. Flytta inte från hus till hus. Och i varje stad ni kommer in i, där de tar emot er, så ät vad som sätts fram åt er, och bota de sjuka som finns där och säg till dem: Guds rike har kommit nära. Men i varje stad ni kommer in i, där de inte tar emot er, så går ut på dess gator och säg: Till och med dammet som fastnat vid oss från er stad, skakar vi av oss mot er. Men det skall ni veta, att Guds rike har kommit er nära.” 

Här har man gjort en lära av att bota sjuka först, och det står inte att vi ska predika evangeliet. Men vi missar hela förståelsen av det uppdrag vi fått här, när vi inte sätter det in i sammanhanget när Jesus sände ut de tolv. Hela texten är en enda sammanhängande berättelse. Läs Luk 9 först!

Luk 9:1-6 ”Sedan kallade Jesus samman sina tolv lärjungar och gav dem makt och auktoritet över alla onda andar och till att bota sjukdomar. Och han sände ut dem till att predika Guds rike och till att bota sjuka. Och han sade till dem: Ta inget med er på vägen, varken stavar eller väska eller bröd eller pengar, och ha inte heller två livklädnader. Och vilket hus ni än besöker, så stanna där tills ni drar vidare därifrån. Och där de inte tar emot er, så gå bort från den staden, skaka även dammet av era fötter, till ett vittne mot dem. Och de gick ut och vandrade genom byarna, PREDIKADE EVANGELIET OCH BOTADE SJUKA ÖVERALLT.” 

Precis som Jesus själv gjorde: 

Luk 9:11 ”Då folket fick veta detta följde de efter honom. Och han tog emot dem OCH talade till dem om Guds rike och botade dem som hade behov av helande.” 

Däremellan talar Jesus om korset: 

Luk 9:23-26 ”Och han sade till dem ALLA: ”Om någon vill följa mig, måste han förneka sig själv och ta sitt kors på sig var dag och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall rädda det. För vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men mister sig själv eller går förlorad? Ty den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet.” 

Berättelsen fortsätter med flera som ville följa Jesus men som ursäktade sig och även där säger Jesus att dom istället ska predika Guds rike. Och detta är introduktionen till Lukas 10.

Luk 10:1 ”DÄREFTER utsåg Herren också sjuttio andra och sände ut dem framför sig, två och två, till varje stad och plats dit han själv tänkte komma.” 

De sjuttio var med när Jesus instruerade de tolv. Jesus behövde inte säga samma sak flera gånger. De sjuttio var också Jesu lärjungar och hade fått undervisning om att predika evangeliet och bota sjuka.  Men det finns en annan fara i att vi fått för oss, att VI ska stadfästa evangeliet med under och tecken. Vi MÅSTE läsa hela kontexten för att få full förståelse av vad Jesus undervisar och vad han begär. Tron kommer av predikan, och predikan i kraft av Kristi ord!
Orsaken till att vi har fyra evangelier är att Gud lyfter fram sanningen från fyra olika perspektiv. Tillsammans bildar de fyra evangelierna hela bilden av vad Jesus säger och gör. Därför behöver vi inte bara läsa hela berättelsen i sitt sammanhang utan också läsa de synoptiska händelserna.  
Lukas berättelse återges i Matteus 10 och i vers 7 säger Jesus än en gång: 

Matt 10:7-8 ”Och där ni går fram skall ni PREDIKA och säga himmelriket är nära. Bota de sjuka, gör spetälska rena, uppväck döda, driv ut onda andar. Fritt och utan kostnad har ni fått, fritt och utan kostnad skall ni ge.” 

I Markus läser vi att Jesus sände ut de tolv: 

Mark 6:7-13 ”Och han kallade till sig de tolv och började sända ut dem, två och två, och gav dem makt över de orena andarna. Och han befallde dem att de inte skulle ta med sig något annat på vägen än en stav, ingen lädersäck, inget bröd och inga pengar i bältet, utom sandaler som de fick ha på fötterna, men de skulle inte bära två livklädnader. Och han sade till dem: Varhelst ni går in i något hus, stanna där tills ni lämnat den platsen. Och vem som helst om inte tar emot er eller inte hör på er, gå bort därifrån och skaka av dammet, som är under era fötter, till ett vittnesbörd mot dem. Sannerligen säger jag er: Det skall vara lindrigare för Sodom och Gomorra på domedagen än för den staden. OCH DE GICK UT OCH PREDIKADE ATT MAN SKULLE OMVÄNDA SIG. Och de drev ut många onda andar och smorde många sjuka med olja och botade dem.” 

Vi läser gång på gång att de predikade evangeliet för att sen bota sjuka. Oavsett var du läser om att bota sjuka och driva ut onda andar så predikas evangeliet först och Gud stadfäste sitt ord med under och tecken.  
Om vi fortsätter läsa Bibeln styckvis kommer vi aldrig kunna förstå vad Guds vilja för oss är. Vi fokuserar så lätt på vissa delar i Ordet och får inte fram hela bilden. Och där har mannakorns-kristendomen förlett oss till felaktig kunskap om vad, hur och när Gud vill bota sjuka och kasta ut onda andar i hans namn. Vi har ett stort otäckt problem inom kristenheten, och det är att så många gör under och tecken i Jesu namn, men Han själv känner inte personerna alls. Och dessa känner inte själv Jesus.  

Matt 7:20-23 ”Därför skall ni känna dem av deras frukt. Inte alla som säger Herre, Herre, till mig skall komma in i himmelriket, utan den som gör min Faders vilja som är i himlarna. På den dagen skall många säga till mig: Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, och i ditt namn drivit ut onda andar, och i ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem som det är: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni lagbrytare.”

Det är en stor risk att vi springer iväg med bitvis och bristande förståelse av vad Gud befallt oss göra, och därför går vi vilse och blir bedragna.

Mark 16:20 ”Och de gick ut och predikade överallt. Och Herren verkade med dem och bekräftade Ordet med efterföljande tecken. Amen.” 

Apg 14:3 ”Paulus och Barnabas stannade där en lång tid och talade frimodigt i Herren, som bekräftade sitt nåderika ord genom att låta tecken och under ske genom deras händer.” 

Apg 19:9-11 ”Men när några av dem förhärdade sig och inte trodde utan talade illa om ‘den vägen’ inför alla de församlade, lämnade han dem och tog med sig lärjungarna och PREDIKADE dagligen i skolan som hörde till en viss Tyrannus. Och detta pågick i två år, så att alla de som bodde i Asien fick höra Ordet om Herren Jesus, både judar och greker. Och Gud gjorde under, av ovanligt slag genom Paulus händer.” 

Först predikan, sen under och tecken. Först evangeliet, sen mirakel. Och slutligen, det är Gud Fadern som stadfäster sitt evangelium när vi trofast predikar det. Och när vi får tro genom att vi hör Kristi ord, kommer mirakler. Men tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord (Rom 10:17) och Paulus predikade evangeliet i Apg 14:9-10 ”Han hörde Paulus predika. Denne fäste ögonen på honom, och när han såg att mannen hade tro så att han kunde bli botad, sade han med hög röst: “Res dig upp och stå på benen!” Då hoppade han upp och började gå omkring.” Tänk efter, innan! Gör Guds vilja, men ta först reda på vad den är! Evangeliet ÄR Guds vilja för oss!
Onsdag 8 mars 2017

Maria: Ja det är ju så rätt det Jon-Are skriver här! Jag var med om det för många år sedan att ta ett och flera mannakornsbibelord—— det var rätt populärt på den tiden, 1990 tal….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.