Livskraft./ Herren hör oss. Han hör dig i din oro

   2 Tim 2:19

De flesta människor ber någon gång om under och mirakel. Även jag har gjort och gör det. Därför att Gud är stor och mäktig ska han tillbes och fruktas. De som inte tar honom på allvar kommer att få sitt straff på domens dag. Men de som ärar honom idag kommer att bli belönade.

Eftersom Gud är stor och mäktig ser han oss och han hör oss, och vi får be och vi får bönesvar. Asaf , som skrev psalmen 77 i Psaltaren bad också, nej, han ropade. Asaf ropade till Gud om livsmod under en tid av djupaste nöd.
Han ropade: “Jag behöver hjälp,” men senare i psalmen förekommer inte ordet “jag” längre (77:14-21).
Medan Asaf uttryckte sina behov inför Gud förändrades han.
I stället för att bara tänka på sig själv började han tillbe Gud: ” Du är en Gud som gör under” (77:15).
När vi ber till Gud så förändrar han oss så att vi ser honom och inte bara oss själva.

Orsaken till Asaf vånda (77:5) var tvivel (77:8-10). Men när han hade skjutit tvivlen på Guds helighet och hans omsorg om oss åt sidan (77:14-15) försvann all oro (77:21)

Vi vore inte människor om vi inte någon gång eller ofta känner tvivel, det är normalt. Men liksom de som gått före oss kände oro och tvivel och sedan kunde tro på en stor Gud, helt utan tvivel, så kan vi det med. För ju närmare vi kommer Gud själv, desto mer kan vi känna hans närvaro och bli starka i tron.
Det handlar inte om att vi har en stor stor stor TRO, utan det handlar om att vi mer och mer lägger ner vårt eget liv, och är villiga att gå Guds väg och tillbe, prisa och tacka honom under vår vandring. Gud är så mäktig och stor och underbar. Skulle han inte höra oss och skynda till vår hjälp?

Från vår mänskliga horisont ser det ut som om Gud verkligen dröjer med att komma till vår hjälp. Men det som vi uppfattar som för sent är i själva verket precis RÄTT TID FÖR GUD.
Det är lätt att bli otålig, men ge inte upp! i din väntan, Gud finns där och kommer i rätt stund. Gud överger aldrig den som känner och följer sanningen.

*Vilken underbar Herre han är! Dag efter dag bär han våra bördor och han ger oss frälsning.*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.