Livets furste. Uppväckt från de döda. Apg 3 . Jesus lever

 

Trofast

Korsets väg/Bild Maria

Man visste ju faktiskt inte vad man gjorde då man korsfäste och dödade Jesus. Fariséerna visste men folket då   ??   Vi vet idag vad som skedde då och varför, men det måste ha varit högst förvirrande och svårt att förstå då.   Messias skulle lida, så var det sagt genom profeterna, och lärjungarna var lärjungar och var inte bättre än vi, och de hade också svårigheter med att tro och förstå. De hade inget nya testamente att gå efter och förstå att Jesus kom med nya tider och att han förklarade buden.
Redan tidigt talade man också om att ÅNGRA SIG, OMVÄNDA SIG och att sträva efter att få sin synd utplånad. Man bör tala så idag också men det sker inte så ofta numera. Idag skall man ju vara Gud själv. Har man glömt Guds Ord? Den frågan ställer jag mig ofta, gör du det med?  Vi kan läsa om dessa saker i texten nedan, det är Guds Ord:

Apg 3:11-26
Petrus vittnar om Livets furste

Text:
11 Då mannen höll sig till Petrus och Johannes, skyndade allt folket fram till dem i den pelarhall som kallas Salomos pelarhall. De var utom sig av häpnad.
12 När Petrus såg det sade han till folket:”Israeliter, varför är ni förvånade över det här, och varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller fromhet hade gjort att han kan gå?
13 Nej, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, våra fäders Gud, har förhärligat sin tjänare Jesus, som ni utlämnade och förnekade inför Pilatus, när denne hade beslutat att frige honom.
14 Ni förnekade den Helige och Rättfärdige och begärde att få en mördare frigiven.
15 Livets furste dödade ni, men honom har Gud uppväckt från de döda. Det är vi vittnen till.
16 Och genom tron på hans namn har det namnet gett styrka åt denne man, som ni ser och känner. Tron som det namnet skänker har gett honom full hälsa så som ni alla ser.
17 Nu vet jag, bröder, att varken ni eller era rådsherrar visste vad ni gjorde.
18 Men Gud har på detta sätt låtit det gå i uppfyllelse som han har förutsagt genom alla sina profeter, att hans Messias skulle lida.
19 Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade
20 och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus.
21 Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det blir återupprättat, som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun från urminnes tid.
22 Mose har sagt: En profet som är lik mig skall Herren er Gud låta träda fram åt er, ur era bröders krets. Lyssna till honom i allt vad han säger er.
23 Men var och en som inte lyssnar till den profeten skall utrotas ur folket.*
24 Alla profeterna, så många som har talat från Samuel och framåt, har också förkunnat dessa dagar.
25 Ni är barn till profeterna och arvtagare till förbundet som Gud slöt med era fäder, när han sade till Abraham: I din avkomma* skall alla folk på jorden välsignas.*
26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram, och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar.”

*
Petrus berättar alltså om Jesus och om vem han är, att man hade förkastat honom och varför det var så ödesdigert. Han lät dem veta att Gud fortfarande gav dem en möjlighet att välja att tro och ta emot Jesus.

Den möjligheten har alla människor i dag också, att ta emot Jesus och få tro. Ta den och få evigt liv!

name-graphics-maria-124184

 

 

2 thoughts on “Livets furste. Uppväckt från de döda. Apg 3 . Jesus lever

  1. Hej Janne de frågorna och svaren som vi numera kan ganska bra, de ställs inte och man får inga svar- inte dem som bibeln ger. Jag tror inte människor ställer sådana frågor. De flesta har inte kommit så pass långt.
    Vägen tillbaka till Gud är oftast för arbetsam för att gå, helst ska det gå på ett kick att lösa sådan problem som i allmänhet är frågor man haft större delen av livet!

    Svaren, de rätta, finns i bibeln men hur ska man kunna få dem om man inte läser bibeln eller vill bli frälst och lära sig av Jesus! Att gå den smala vägen!

    Det finns krokiga vägar och motorvägar där man vill köra i 200 knutar och mer…avfarter finns alltid och det finns en klar och upplyst väg som man borde vandra på! Med JESUS KRISTUS! Då är man på rätt väg.

    Vi ska så klart hålla oss på vägen och INTE vika av! Då går det fel. Halleluja Jesus har lärt oss att vandra!/Maria

  2. A Varför måste Jesus Guds Son komma till världen för att hålla lagen, lida och dö och uppstå?

    B Vore det inte bättre om Gud bara strök listan med anklagelser och som en kung benådade alla folk på en gång?

    C Varför måste Jesus uppstå?

    Vore det inte bättre om Gud skickat en till profet, som Eliah, som kunde ge världen det nya testamentet och förklara: Hädanefter var alla frigivna och kunde fortsätta att hålla lagen i GT bäst de kunde (i hjärtat istället för efter bokstaven)?

    Vi hedningar kunde fått budskapet att “Gud förlåtit alla synder och inte tillräknar dem längre”. Profeten skulle förklara att “alla får komma till himlen och det vore frid och fröjd.”

    D Varför låta Jesus lida och uppstå (helt i onödan)?

    Folk skulle ju ha lättare att förstå att Gud älskar oss så mycket att han inte ser vår synd, utan bara sin kärlek till oss vilsna människor?

    E Vad kan Gud ha menat med att sända Jesus för att göra vad han gjorde?

    Ursäkta söndagskolefrågorna!

    Det finnns klara svar på dessa fem frågor i Bibeln. Vi får tyvärr oftast inga klara svar av pastorer och präster idag, och det är ett rejält problem.

    Svaren måste de vara rätta och Gud kan hjälpa oss att se dem i Bibeln. Det finns en väg tillbaks till Gud. En väg med ett otal avfarter!

    När ska vi kristna tröttna på att gå av vägen, och istället försöka hålla oss på den? 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.