Livet i Kristus/NYA FÖRBUNDET

 bibelord.jpg

I det nya förbundet är Guds lag skriven i oss. Den helige Ande påminner oss om Jesu ord, håller vårt samvete vaket, påverkar våra motiv och önskningar och får oss att vilja lyda.

Det nya förbundet i Kristus:

Jesus offrade sig själv..Jesus dog för dig.

Jesus bor och verkar i den troendes hjärta. Gud är alltså direkt inblandad i ditt liv. Du lever i en verklighet som inte är begränsad utan evig. I Kristus Jesus har vi obegränsade löften, och vi kan lita på Guds löften.

Jesus håller vad han har lovat, för Jesus har gjort det som inte människor klarar av. I Jesus har vi ett nytt inre liv- ett nytt hjärta. Gud ser både vår handling och det bakomliggande motivet. Vi är ansvariga inför Gud, inte inför lagar och regler.

I Jesus Kristus har vi obegränsat tillträde till Gud, Gud är alltså tillgänglig för oss. Det nya förbundet i Kristus är baserat på kärlek och förlåtelse. Förlåtelsen hindrar att förbundet bryts på grund av våra misstag.

Det nya förbundet i Kristus ger rening genom personlig överlåtelse, för Gud renar fullständigt oss. Jesus Kristus offer var fullkomligt och slutgiltigt: ett offer en gång för alla.

Vi kan få leva ett liv i den levande Gudens tjänst. Vårt liv är följden av ett förhållande till Gud och styrs inte av regler. Förlåtelsen vi får från Gud är en gåva. Det finns fulständig förlåtelse för oss alla.

Denna förlåtelse vi får gäller för     e v i g t   genom Jesu död på korset och Jesu död sonar vår synd. Guds kärlek är grunden och Gud ger nåd.

Förr var Guds nåd tillgänglig för en begränsad skara, med det nya förbundet är allt detta tillgängligt för DIG OCH FÖR MIG OCH FÖR ALLA! som tar emot frälsningen i Jesus Kristus.

*Gud säger: Jag skall inte skriva dem (lagen) på stentavlor som förut, utan i deras sinnen, så att de alltid i sitt inre vet vad jag vill att de ska göra, utan att jag ens behöver säga det till dem. Jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk, som väljer att göra min vilja. Och ingen ska behöva säga till sin vän, eller granne eller bror: *Du borde också lära känna Herren* för då ska alla känna mig, både stora och små. Och jag ska förlåta dem all deras olydnad, och jag ska inte längre komma ihåg deras synder. När Gud talar om dessa nya löften och detta nya förbund understryker han att det gamla nu har överlevt sig själv, och det som är gammalt och föråldrat ska snart försvinna.  Hebreerbrevet 8:10-13

One thought on “Livet i Kristus/NYA FÖRBUNDET

  1. Älskade Maria!
    DU ÄR verkligen ett GUDS BARN!
    Din TRO och Din “förkunnelse” på Din hemsida talar för sig själv!
    Du vandrar ” mitt i ” på den smala vägen! Ett MÄKTIGT VITTNESBÖRD om den LEVANDE GUDEN – det PROFETISKA och GUD som: JAG ÄR!
    Gud välsigne Dig och hela Ditt hus!
    Ditt “vittnesbörd” om SANNINGEN må tala till
    alla i hjärtat, och uppenbara Guds hemligheter och rådslut om Herrens underbara gärningar och vägar i deras LIV!

    Kramar från en syster i Herren!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.