Katolicism/Charta E/G Skytte/Karins nyhetsbrev

O B S!

Informera dig om vad som händer angående Katolicismen i Sverige och vad som sker just nu:

Hade Luther och alla andra Reformatorer så fel?

Guds Frid vänner i Herren Jesus Kristus! I mitt första e-mail i maj om Tikva (”kristen yoga” =TIKVA…på Löttorp, Nyhemsveckan & Torpkonferensen i sommar! = V A R N I N G !) så skrev jag:

”Om dessa konferensledare inte har mer andlig urskiljningsförmåga än att ta in Tikva, så ifrågasätter jag faktiskt deras andliga urskillningsförmåga för allt annat som kommer att ske på dessa konferenser (bl.a. talare, ”workshops” och barnunderhållning) – jag skulle vilja påstå att de inte är ”Bibliskt pålitliga”… Var på er vakt!” >> Nu kan vi se om den varningen var befogad…

Vad mer tog Nyhem in? Göran Skytte! Som vi vet är han mycket påverkad av Romersk Katolska Kyrkan!!!

En syster i Herren e-mailade mig i början av juli och skrev om att Göran Skytte varit på Torp och vad jag kan utläsa från hennes ”rapport” så var det nog samma ”anförande” som han höll både på Nyhem och på Torp…
Ni kan läsa det hon skrev här: >>

Jag vill börja med att skriva att jag INTE ifrågasätter Göran Skyttes omvändelse eller tro på JesusMEN jag ifrågasätter starkt att han hänvisar till den katolske munken Wilfrid Stinissen och säger att Katolicism är OK…
Och jag ifrågasätter åter igen konferensledare som kallat honom till Torp & Nyhem…är de inte mer insatta om vad Katolicism innebär? Vet de vad de tillåter spridas i Sveriges kristenhet?
Här är Göran Skyttes Turneschema för 2010: >>en väldig blandning av samfund som kallat honom!Det är med bedrövat hjärta och bävan som jag skriver detta e-mail… Jag är väl medveten att detta kommer att orsaka många reaktioner – precis som Tikva-mailen gjorde – men jag har beräknat kostnaden och är beredd på ”vad som komma skall” för jag är helt övertygad i mitt hjärta, utifrån vad Bibeln lär, att detta är fel! Jag fruktar hellre Gud än människor…och jag måste varna mina syskon i Herren – för de som vill bli varnade!

Här finns en länk som också insett allvaret: >> – När det religiösa täckelset faller! Torpkonferens 2010 – Munkväsendet har fått insteg Torp Ingår i EFK, SKR, KV. Charta Ecumenica, Sveriges Kristna råd (koncilium, synod)  DET ÄR VÄRT ATT LÄSA VAD SOM AVSLÖJAS PÅ DENNA BLOG!

 Här kan ni se sändningen i sin helhet och kolla/lyssna själva: >> – 27 Juni 14:30 Finalmöte  – Talare Göran Skytte (Skrolla längst ner på höger sida!)
Eftersom jag idag (23 juli) inte kan se på denna webbsida att de (ledningen för Nyhemsveckan) tagit avstånd från dessa läror som Göran Skytte fick ”anföra om” och ej heller bett om offentlig ursäkt för att ha kallat honom dit, och fakta att de faktiskt tillåter hans ”anförande” spridas genom att ha det tillgängligt on-line, så jag måste dra slutsatsen att de bejakar vad han ”anförde om” och att de anser att detta är OK…

DÄRFÖR HÄRMED MITT LÅNGA BREV!

Programledaren Nicklas Mörling säger vid inledningen att ”det slutar alltid på topp och vi sparar det bästa till sist”…till det har de bjudit in Göran Skytte att ”hålla ett föredrag”! Men vad han själv kallar ett ”anförande”!

Ja, hela detta anförande gick ut på att göra annonsering för hans egna böcker och framför allt den nya boken Ansikte mot Ansikte och annonsering för Wilfrid Stinissen och hans böcker…med andra ord annonsering för Romersk Katolicism… Var detta verkligen det ”bästa” som Pingst kunde erbjuda sina konferensgäster??!!!

Har här skrivit ner stor del av det han talade om – det har skrivits med kursiv stil. Mina kommentarer i den kursiva stilen skrivs med röd text.

Ta er tid att läsa detta – det är mycket allvarligt! Det anser i alla fall jag! Allt som Skytte säger är inte fel – det finns en hel del som är bra, låter bra i alla fall – men när han blandar in Romersk Katolska läror så blir det, trots allt, fel i slutänden! Därför har jag tagit mycket tid till att skriva ner vad han sa… det som jag vill göra EXTRA uppmärksamhet på har jag markerat med fet stil och gulmarkerat!

Göran Skyttes ”anförande”………………………………

30 minuter in i mötet kommer Göran Skytte och börjar med att läsa ur ”Jesu egen bönebok” = Psaltaren…

Därefter säger han att ”två böcker ligger i grund för det här anförandet: Bibeln och Ansikte mot Ansikte där han möter karmelitbrodern, författaren och den andlige vägledaren Wilfrid Stinissen i ett samtal om kristen tro”. Han fortsätter att berätta: ”Stinissen är född i Belgien, han blev munk redan i tonåren, han tillhör ”Karmelitordern” – en halv eremitisk mycket gammal ordern från 1100-talet på berget Karmel utanför Haifa i nuvarande Israel – och kom till Sverige 1967…det var 4 munkar som kom till Sverige, vi hade just hävt förbudet, som existerat i flera hundra år, mot att ha kloster i Sverige…vi hade förbud mot kloster i vårt fina land…de bosatte sig i en liten bondgård i Tågarp mitt i Skåne utanför Landskrona…har sitt kloster där. Han är 83 år gammal…han har skrivit 20 st böcker som spridits över hela världen…översatta till 19 språk…

En liten munk ute på den skånska landsbygden – vi har att göra med en internationell gudsman av stort format – han når kristna över alla samfundsgränser, både inom högkyrkan, lågkyrkan, frikyrkan etc., etc.

Jag vet att väldigt många frikyrkliga ledare läser honom, inte minst från pingströrelsen, jag vet att väldigt många frikyrkliga ledare besöker honom och samtalar med honom i klostret, och det är alldeles underbart för det var ju fullständigt otänkbart för 10 år sedan och det var förbjudet för 30 år sedan…”

”Vi har träffats varannan vecka i ett år i klostret…vi är två troende kristna som talar med varandra – det innebär att vi är överens om väldigt många av de viktiga grunderna, men jag är ju inte 83 år och har inte varit munk sedan jag var 13 – långt därifrån!”

***

Inlägg av KJ:

Angående ”Karmelitordern” som Stinissen tillhör: >> – Karmelitorden

KARMELITERORDERN I SVERIGE!  >> ”BÖN TILL VÅR FRU AV KARMEL” – här ber man till Jungfrun om hjälp!!!

LÄS RESTEN HÄR:http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_23-7-10.html  HÄR får du veta MER!

/Maria/  Jesus lever, och är Vägen Sanningen och Livet.

6 thoughts on “Katolicism/Charta E/G Skytte/Karins nyhetsbrev

  1. Hej Sabin, jag vet ej vem du är men jag hoppas du förstår mitt inlägg ang katolicismen.Alla tror inte på katolicismen som katolikerna- jag hoppas du förstår hur jag menar då du läser inlägget. Glad smiley till dig med. Läs gärna vidare på sidan om tro här! Välkommen tillbaka.
    Hälsn Maria

  2. Hej Janne. Jag svarar på din fråga om vi behöver helgon och mystiker/mysticim för att komma närmare Gud?

    N E J!

    Det enda vi behöver för att komma närmare Gud är ett frälst och omvänt hjärta.
    Vi behöver vara nära Jesus och ha lovat honom att följa honom genom allt.
    Vi behöver läsa bibeln och låta den helige Ande vägleda oss genom den, i bönen och i vårt dagliga liv. DÅ har vi vad vi behöver om vi praktiserar vad Gud lärt oss och håller oss till HANS ORD. Bara han kan leda oss RÄTT. AMEN.
    Hälsn Maria

  3. I en artikel på Karmeliterordens sida använder Biskop Arborelius orden “ett meditativt liv”.

    “Varje människa som vill leva meditativt och upptäcka bönens värld behöver hjälp av andra människor. För att växa in allt mer i vänskapen med Gud, alltså i bönen, behöver vi också mänskliga vänner, som kan delge oss sin gudsgemenskap. Och i de heligas samfund är allt gemensam egendom. Helgon och mystiker slår inte svartsjukt vakt om sin personliga erfarenhet av Guds mysterium utan längtar efter att få bli våra vänner för att så få göra oss till sanna gudsvänner.”

    “I det heligas samfund” låter det som han här menar katolska (ev. ortodoxa) helgon och mystiker (inte Guds församling=alla kristna!).

    Behöver vi helgon och mystiker för att komma närmare Gud, Maria?

  4. Hej Janne, jag tycker det är skrämmande läsning, tänk vad lite man har vetat…tack för din kommentar.
    Man kan vara med Ordet dygnet runt även om man inte praktiserar katolicismen, jag ber inte för att jag SKA be utan för att jag VILL be och vara NÄRA Jesus.
    Jesu moder var just moder, inte helgon. Vi är lärjungar och står på Bibelns ord och den lär inte ut något annat än att JESUS Kristus är frälsaren och Mästaren, inte Maria.
    Det enda vi behöver som troende på Jesus Kristus är Guds egna ord, och de finns i bibeln och bör följas.
    Ordnar, är inte det s k slutna sällskap? Och Bibeln är till för alla, för att människor skall komma till tro på en Stor Gud! Det finns många knepigheter och sekter som man inte skall ha umgänge med, fly dem alla.
    Jesus är Herre.
    /Maria

  5. Intressant att läsa på Karmeliterordens sida!
    Några av levnadsregelerna är att man ska Inte äta kött utom till havs, be tideböner och be 25-50 extra Fader Vår (vid vissa tillfällen), iaktta Ordet dygnet runt i sin cell. “Vår Fru (av Karmel) ger Jesus till oss lärjeungar, det dyraste han hade, sin mor….” Det hänvisas till många Bibelverser som rättesnören.

    Jag undrar om det finns ordnar som bara tar Bibelordet som utgångspunkt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.