Kärlek / Hurudan kärlek?

 godslovet2.gif

Misshandel.  Mord. Knivskärningar. Kidnappningar. Mobbning. Förtal, Ekonomiska brott,…. det finns många sätt att vara elak och kärlekslös på.

Därför att allt detta hemska existerar och fyller tidningarna med i dubbel bemärkelse svarta rubriker, så vill jag komma åt tanken med kärlek. Vi vet att Gud är kärleken själv, och att han vill att människorna skall vara kärleksfulla.

Nu är det ju inte så att vi lever i ett samhälle eller en värld som är god. Men vi är ju lurade!På grund av att samhället och människorna inte följer det som Gud sagt. Eller hur? Skall förklara vad jag menar: 

Det pratas vitt och brett om kärlek överallt, i veckotidningar som Veckorevyn, Allas, Allers, Femina, you name it…. Överallt ser man och läser man om “äkta” kärlek. Och lika mycket läser man och ser om skilsmässor, elakheter och våld.

Är det  kärlek, när det står att nu gifter den och den sig med… och sedan: Slut/ Ende/ Over/Goodbye!

Nej, den riktiga sanna kärleken är svår att hitta därute i snårskogen av osanna människor. Stör min text dig? Jag fortsätter ändå:

 “Ty så älskade Gud världen att han gav dem sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv.” /Joh 3:16

Detta betyder evigt liv, och det betyder att då finns det varken död, sjukdom, fiender, ondska eller synd. Men hur många vill ha evigt liv; med Jesus?  Vill du?

Sann kärlek är INTE overksam eller egoistisk, utan den sträcker sig emot andra för att låta dem få del av den.

Gud betalade ett högst pris, sin ende sons liv. Och Jesus tog vårt straff på sig, betalade priset för vår synd och erbjöd oss sedan det nya liv han köpt åt oss.

                              K  Ä  R  L  E  K

 

jeshrsp1.gif

2 thoughts on “Kärlek / Hurudan kärlek?

  1. hej Pelle. Tack för din kommentar. Jag tänker svara dig så här: Efter syndafallet med Adam och Eva belve det så att människorna har en fri vilja, vad de gör med sin vilja är i mångt och mycket att vara just kärlekslösa, detta vill inte Gud. Sin fria vilja har de till att vara stora egoister..m m Gud vill ha gemenskap med människorna. Att vi har krig o elände är inte Guds fel, eftersom han är alltigenom kärleksfull och god. Man kan inte skylla detta på honom. Han har också gett Satan på jorden ett visst mått av rörelsefrihet och det är detta vi ser. Gud vill att ALLA skall lära känna honom och hans son Jesus, som dog för hela mänskligheten, men detta är tydligen inte intressant för alla.
    Jesus ropade på korset, Gud min Gud varför har du övergivit mig, detta var inte bara för att han KÄNDE sig övergiven och var det, utan för att: Detta var inte en fråga som Jesus ställde utan ett uttryck för den djupa ångest han kände då han tog på sig alla synder i världen och därmed blev skild från gemenskapen med sin Far. Det var denna stund Jesus hade ängslats för när han bad i Getsemane för att slippa lidandet. Den andliga skilsmässan från Gud var ett större lidande än själva plågorna. Detta citat från Jesus är från Ps 22 i bibeln. Jesus led döden i dubbel bemärkelse- därför behöver vi aldrig drabbas av evig skilsmässa från Gud.
    /hälsn Maria

  2. Nja Jesus tittade ju upp till vänster när han led på korset mot himlen och vädjade till Gud att varför har du övergivit mig Fader så då kan han ju knappast ha tagit på sig människornas synder när han nu redan led som han gjorde.Han bönad och bad även om vatten på detta kors vilket han inte fick av oss människor.Är detta då sveket vi sedan denna tid har fått betala?.

    Sedan påstås ju Gud finnas sprid i alla människor över denna jord i rådande stund och om nu Gud är närvarande på detta vis varför ser det då fortfarande ut som det gör om Gud nu är så närvarande?.

    Att sedan en människa som Jesus ska behöva offras för någon annan människa tycker jag låter beklagligt för vilken religion det än månde vara.Att byta ut en mot en annan kan knappast kallas älskvärt.

    Evigt liv,ja tack men definitivt inte här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.