Jesus, i allt, och genom allt

-Jesus måste finnas med i allt!
Då kommer vi att upptäcka att ju mera vi pratar med andra människor om vem Jesus är, desto mera välsignelser får vi också själva erfara.

Vittnesbörd av Örjan Wallin

Jag förundras mer och mer över vad Jesus gör, ja, vad han gör med oss i vårt innersta. Hur han leder oss fastän vi inte riktigt förstår det. Mycket tokigt och dumt kan hända. Det är mycket man kan råka ut för som människa i form av lidande och svårigheter. Man kan fråga sig: – Gud, varför? -Jesus, varför? Istället för att bara slappna av i att konstatera ”jamen, jag vilar ju i Guds hand”. Allt kommer att samverka i något väldigt bra om jag går i tro att Jesus faktiskt tar hand om mitt liv. Jesus, du tar hand om mig, du tar hand om fortsättningen, du tar hand om min familj. Du finns där. Det enda som hindrar mig att vila i detta är att jag själv säger: -Nej Jesus, jag vill nog inte riktigt vara med dig! Eller att jag kanske låter mig luras av andra kristna, och att vi tillsammans börjar vandra bort från korset. Nej, låt oss se på Jesus och fästa blicken på korset; följa Jesus och lita på honom.

När vi börjar vår vandring ser vi plötsligt en och annan av dem som tidigare var med på vägen gå åt ett annat håll. Sakta, sakta börjar jag då kanske även själv att vända mig åt samma håll, och plötsligt har jag börjat vandra på den andra vägen bort. Det är så viktigt för församlingen och det är så viktigt för mig som kristen att alltid se på Jesus. Att alltid ha blicken riktad mot honom, så att jag märker om jag börjar svänga av. Det kan då vara svårare att se Jesus, och var det måhända länge sedan jag väntade på honom och pratade med honom? Jag är på väg, men plötsligt är jag på väg åt ett annat håll.
Det är sådant som skadar den kristna gemenskapen, och det skadar församlingen. Allt flera luras att gå bort ifrån Jesus. Man slutar prata om hur härligt det är att komma närmare Jesus, och istället funderar man över hur långt bort man kan komma ifrån honom men ändå finnas i hans närhet.

Vi sjunger i en sång: ”O Jesus, för dig vill jag öppna mitt hjärta, i tro ta emot av de skatter du ger, och sedan ge ut, ty ju mera jag giver, så strömmar välsignelsens flod ännu mer.”
Jag får inga skatter av honom om jag inte går i tro på honom och satsar allt på honom. Om jag inte överlåter allt till honom finns det inga skatter eller välsignelser att få.
”Och sedan ge ut …” för ju mera jag ger ut och talar om Jesus – desto mer välsignelser, ja till och med floder av välsignelser kommer då ner över mig.
Det finns många kristna människor runt om i våra församlingar som inte har förstått det här, trots att man varit med i kyrkan så många, många år. På sätt och vis är det kanske det som är felet – man har varit med och varit med, och det har blivit en social gemenskap, och till slut tänker man inte längre på vad det egentligen är att vara kristen. Jesus Kristus är det viktiga! Men man börjar släppa på det och börjar tycka att den fina gemenskapen är det viktiga och det är därför man är med i församlingen. – Vi gör roliga saker också, och det är så trevligt att få träffa den och den … det är därför jag är med i församlingen.
I församlingen är vi för att tillsammans hämta kraft ifrån Jesus, för att fortsätta förmedla evangelium ut till andra människor. Då kommer vi att upptäcka att ju mera vi pratar med andra människor om vem Jesus är, desto mera välsignelser får vi också själva erfara.Tack Jesus, för att det finns så mycket kraft i dig, så mycket kärlek i dig, och att du vill leda oss på vägen fram till dig. Tack för att du vill att vi ska leva så nära dig som möjligt, så att du kan ge oss av dina välsignelser, och att vi får gå ledda av dig och att livet fylls på med upplevelser som du kommer med. Amen.

https://midnattsropet.se/midnattsropet/jesus-maste-finnas-med-i-allt/

Maria: I nedanstående bibelverser kan du läsa om att man bör följa Jesus, ta sitt kors och gå med Jesus. Ja det kostar på och kan göra mycket ont att vara hans efterföljare. Men det är det bästa valet i DITT/ERT liv!

Matt 4:19 Han sade till dem: “Kom och följ mig, så ska jag göra er till människofiskare.”
Matt 8:22 Jesus svarade: “Följ mig, och låt de döda begrava sina döda.”
Matt 9:9 Jesus gick vidare därifrån och såg en man som hette Matteus sitta vid tullhuset. Han sade till honom: “Följ mig!” Då reste sig Matteus och följde honom.
Matt 19:21 Jesus svarade: “Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då kommer du att ha en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”
Mark 1:17 Jesus sade till dem: “Kom och följ mig, så ska jag göra er till människofiskare.”
Mark 2:14 När han gick vidare såg han Levi, Alfeus son, sitta vid tullhuset. Han sade till honom: “Följ mig!” Då reste sig Levi och följde honom.
Mark 10:21Jesus såg på honom med kärlek och sade: “Ett saknar du. Gå och sälj allt du äger och ge till de fattiga, så kommer du att ha en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”

Följ Jesus!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.