Jesu död/Offer. Präst menar att Jesus inte behövde ….

 
*
Präst vill inte tala om synd – anmäls
Prästen Ulla Karlsson i Västerås stift rörde upp mycket känslor när hon menade att Jesus inte behövde offras. Nu har hon anmälts till Domkapitlet.

Den 24 mars skrev Ulla Karlsson, präst i Aspeboda församling, en debattartikel i Kyrkans tidning om hur “motbjudande” allt tal om synd i kyrkorna är. Hon citerar bland annat några klassiska påskpsalmer och förvånas över hur kyrkan kan stämma in i dem:

“Den gudsbild och människosyn som avbildas är förfärlig och grotesk! En fallen skapelse, ett syndigt människosläkte, vars Gud de tillber, är som en diktator från Nordafrika eller Mellanöstern, som kräver ett människooffer för att försonas med sitt folk”, skriver hon.

“Plocka bort allt tal om synd, skuld, skam, blod, slaktade lamm och annat förfärligt! Det hör inte hemma i modern tid, bland upplysta människor!”

Debattartikeln har väckt många reaktioner. Bland annat har det skrivits ett hundratal kommentarer kopplade till artikeln. Samma dag som den publicerades anmäldes prästen till Domkapitlet av Gabriel Fjellander. Han menar att hon brutit mot sina prästlöften.

“Det blir alltså tydligt att Karlsson i sin debattartikel inte rent och klart förkunnat Guds ord,”så som det är givet i den heliga Skrift och så som det är omvittnat i vår kyrkasbekännelse”. Hon har därmed brutit mot det prästlöfte hon avgav i samband med sin prästvigning”, skriver han i anmälan.

Anmälan har skickats vidare till biskopen som ska prata med Ulla Karlsson innan Domkapitlet tar ett beslut.

– Det är så det brukar gå till, att man pratar med personen i fråga. Särskilt viktigt när det väckt sådana reaktioner. Man kan inte bara titta på ett par debattinlägg, man måste gå till grunden, säger Pelle Söderbäck, pressekreterare på Västerås stift till Dagen.

31 mars skrev Ulla Karlsson ett svar på kommentarerna till sin första debattartikel. I svaret skriver hon bland annat:

“Tanken att Jesus dog på korset för “våra synders skull”, att “han har betalat skulden med sitt eget blod”, är motbjudande och bortom allt sunt förnuft och rimlighet i en modern tillvaro. Att man från akademiskt håll fortsätter att hävda detta, är för mig en gåta. Lika gåtfullt är det att man fortsätter hävda, att utan detta “försoningsoffer” finns inget att hämta i Jesus liv och att Jesus då skulle ha glömts bort och begravts under historiens damm för länge sedan. Det är skrämmande att dessa utsagor får stå oemotsagda år ut och år in.”

Beslutet från Domkapitlet väntas komma innan sommaren.Josefin Lilja
Reporter
josefin.liljadagen.se

*Skall man vara präst om man inte tror på Guds Ord?Rätt med en anmälan.*/Maria

8 thoughts on “Jesu död/Offer. Präst menar att Jesus inte behövde ….

  1. Hej Janne. Jagtycker att det du skriver/säger är mycket viktigt och därför tar jag med en rad här som talar om den fred sm man tror skall komma på jorden, men som inte kommer innan Jesus kommer tillb:

    ***Krig ger stora pengar och nya återuppbyggnadskontrakt! (en delförklaring till varför det aldrig blir fred på jorden, innan Jesus kommer tillbaka!)***
    Krig kostar och krig är också bra ekonomiskt sett- tänk att jag skriver så,,,, men så är det ju
    Kan bara säga att det som pågår är vettlöst vansinnigt.
    /Maria

  2. (Banker och krig)

    I USA:s historia har kampen mot privata bankintressen varit konstant ända från början och många av USA:s grundare insåg vad som skulle hända lnadet om/när de fick en privat centralbank. Vad som hänt kan vi se sedan hundra år tillbaka: Den amerikanska centralbanken Fed Reserve startades 1913 av privata krafter (Wall Street/London). De obegränsade mängder lån och “lösa” pengar (fiat money) som vårt ekonomiska system tillåter tillfaller självfallet stora företag och affärsmän med stora kontrakt – krigsindustrin är dyrast och är inkorporerad i samhället – det handlar om “nationell säkerhet!”

    Bankerna och krigsindustrin, oljeindustrin och säkerhetsteknologiindustrin sitter ihop med varandra forskningsmässigt, ekonomiskt och strategiskt.

    Krig ger stora pengar och nya återuppbyggnadskontrakt! (en delförklaring till varför det aldrig blir fred på jorden, innan Jesus kommer tillbaka!)

    (Bushligan)

    Bushligan, men även Clinton/Obama, är globalister och därav intresserade av världen som marknadplats och krigsskådeplats!

    De neokonservativa krafterna (“Bushligan” med Greenspan mfl, men även demokraterna) stödde/stödjer öppet/dolt företagen som “garanterar den nationell säkerheten” – dvs Lockheed Martin, Boeing, Google, Intel osv företag som sitter löst/nära myndigheter som DHS, NSA, DARPA, Pentagon, och olja behövs i mängder i alla äventyr!

    Det hela är en mycket stor krigs -säkerhets-maskin – ganska lik gamla raggarbilar!!

    Sverige har en plats i baksätet…!

  3. Hej Janne. Ja detta kan man verkligen diskutera bakochframlänges. Jag tycker att det är absolut nödvändigt att veta hur turerna går nu för vi lever i knepiga tider.
    Jag tycker att det är nödvändigt att hålla sig vaken i alla debatter coh tyckande- pga att det händer så otroligt mycket som folk tycker är normalt- men det är ju INTE normalt.
    Krigsindustrin och bankerna tycks kunna göra som DE VILL. Ja de styr samhället, varför skall det vara så… Vi har ingen moral längre i samhället eller länderna, den har försvunnit, tyvärr.
    Ja jag är glad att jag lärt mig mycket om hur det verkligen fungerar- och du har varit till stor hjälp i allt detta skeendet.
    Pratade med en person idag som inget ville veta, den personen trodde tydligen att vi har mååånga år kvar på jorden, men det märkliga var att personen borde veta bättre, så vi kom i diskussion…/Maria

  4. När kristna börjar försvara vår tro, behöver du ju inte ropa, varna och uppmana så konstant hela tiden! Kanske det snart är dags? Är gränsen nådd någonstans, redan? Vad tror du?

    Ett intressant perspektivskifte också var hos Stanley Sjöberg, som varnade för neoliberalismen/nykonservatismen (neo-cons: Dick Cheney/Rumsfeld/Bush mfl) för några månader sen.

    (Neo conservatism innebär (ungefär) att krigsindustrin/bankerna styr samhället och har köpt politikerna att privatisera/skattesänka/lobba för kontrakt/krig utomlands – Irak, Mellanöstern, Afrika tex)

    Det blir inte ett uns moral i ett samhället som styrs på det sättet, helt klart!

    Det är klart värt att känna till tankegångarna! Vad tycker du?

  5. ****Intressant läge, eller hur? Ulla drar ju egentligen ut konsekvensen av ekumenik och gulligt-mingel- evangelium light-trenden som finns i kyrkorna (för att locka folk). Folk vill ju inte höra att de är syndiga och behöver be Gud om förlåtelse. Käre Jesus, hjälp oss inse att vi behöver dig!******/slut citat

    JA det är intressant! Här kommer det nu! Ekumenikgulligheten och nya trenderna. Jag läste också kommentarer och de var många och det fanns ju de som tyckte hon gått för långt, ja alla sorters kommentarer.
    Att vilja tappa tron på Kristus- det låter hemskt- men människor blir säkert lockade att gå fel väg nu. På tåget till Rom ….
    Det är kanske bäst att läsa kyrkans tidning hädanefter….det lär stå en hel del där som kan upplysa och som man kan använda m m.
    /Maria

  6. Läste några kommentarer under debattartikeln i Kyrkans tidning. Tyckte det var intressant att Ulla Karlsson fått ca 100 svar, de flesta förklarade och försvarade Kristus!

    Kanske är det då först) svaret/responsen/försvaret av kristen tro kommer: När kyrkan ta steget fullt ut och sätter humanismen (new age, sekularismen, FN, homosexualitet, klimatprojekten) främst, före tron på Gud?

    (“Tala om kärlek – det finns ingen synd i människan”)

    Påståendet är ju slående “anti-kristligt!” Kyrkan ska tala och praktisera kärlek, och då blir det att kasta ut Gud och Jesus, tycker Ulla.

    “Gud är brutal och hämndlysten.” Hon verkar ha läst pastor Jonas Gardell!

    (Kristen tro – new age)

    Det vi diskuterar på din sida är ju steg på vägen mot den sekulära och ockulta verklighet som ersätter kristen tro i samhället. Som vi vet finns det många processer igång samtidigt; många knep/tekniker/konsulterprogram som vill hjälpa oss att tappa tron på Jesus och tro på världen/den högt uppsatta människan istället.

    (Det är då clownerna dyker upp)

    Intressant läge, eller hur? Ulla drar ju egentligen ut konsekvensen av ekumenik och gulligt-mingel- evangelium light-trenden som finns i kyrkorna (för att locka folk). Folk vill ju inte höra att de är syndiga och behöver be Gud om förlåtelse. Käre Jesus, hjälp oss inse att vi behöver dig!

  7. Ja budskapet New Age har känns kanske bättre för Ulla att predika, men då lurar hon ju sina medmänniskor som måste få veta vem Jesus är och varför han dog för oss alla!
    Du ser, sanningar är INTE populära längre!/Maria

  8. Undra varför Ulla blivit präst om hon nu tycker kristen tro är antik?

    Fenomenet syndabock (Jesus bar våra synder), är det svårt för en modern människa att förstå? Det är ju bara gå tilll närmsta skolgård.

    Att erkänna synd är jobbigt. Blir det bättre om vi bär på synder och börjar förneka dem (ljuga för oss själva)?

    Ulla tycker nog att vi ska hålla oss till New Age:s glädjebudskap – du är bra som du är. Hitta dig själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.