Himlen; Guds plats/Himmelriket. Ett andligt rike

 

*

Man tittar på himlen och man spår väder, och man vet inte så mycket mer än att solen lyser eller den går i moln eller man ser en mulen dag, men vad vet man om Himmelriket, eller om Guds himmel? Eftersom man inte talar så mycket om det så har jag tagit in några bibelord om himmelen/himmelriket/Guds himmel för dig att begrunda och tänka efter om det finns en himmel där Gud är. Jag vet att det är så, vet du?

*

Neh 1:5  Jag sade: “O, HERRE, himmelens Gud, du store och fruktansvärde Gud, du som håller fast vid förbundet och ger nåd åt dem som älskar dig och håller dina bud.

Ps 136:26 Tacka himmelens Gud, ty hans nåd varar i evighet!

Dan 2:37 Du, o konung, konungarnas konung, som himmelens Gud har givit rike, väldighet, makt och ära,

Jona 1:9 Han svarade dem: “Jag är hebré, och jag fruktar HERREN, himmelens Gud, som har gjort havet och det torra.

Matt 3:2 och sade: “Omvänd er, ty himmelriket är nära.”

Matt 4:17 Från den tiden började Jesus predika och säga: “Omvänd er, ty himmelriket är nu här.”/Ett andligt rike/

Matt 5:3 “Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.  Matt 5:10 Saliga är de som blir förföljda förrättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.

Matt 5:20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

Matt 7:21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.

Matt 10:7 Och där ni går fram skall ni predika: Himmelriket är nu här. /Ett andligt rike/

Matt 13:44 Himmelriket är likt en skatt som är gömd i en åker. En man finner den och gömmer den, och i sin glädje går han och säljer allt vad han äger och köper den åkern.

Matt 18:4 Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den störste i himmelriket.

Matt 19:12 Det finns de som inte kan gifta sig, därför att de är födda sådana, och de som inte kan det, därför att människor gjort dem sådana. Och det finns andra som för himmelrikets skull inte gifter sig. Den som kan förstå detta, må ta det till sig.”

Matt 19:14 Då sade Jesus: “Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty himmelriket tillhör sådana.”

Matt 19:23 Jesus sade till sina lärjungar: “Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.

Matt 23:13 Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in.*

Matt 25:1 Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen.

*

Jesus har redan grundat sitt rike i de troendes hjärtan. Inte vill väl du missa himmelriket redan här, och det som kommer?  /Maria

10 thoughts on “Himlen; Guds plats/Himmelriket. Ett andligt rike

  1. Nu blir det värre o värre och detta kommer att bli det sista svaret i denna diskussionen/Gud säger att vi inte ska hålla på och diskutera för diskuterandets skull, och därför lägger jag ner detta för du förstår inte vad jag menar i mina svar. Du är inte en kristen och jag har försökt förklara hur var när o varför, och hur en troende ser det…. men nu ger jag upp för det ger inget mer.

    Teologer kan inte tala om för en troende kristen HUR BIBELN SKALL “TOLKAS” Jag tolkar inte bibeln, jag läser den och förstår den med den helige Andes hjälp. det är skillnad det. Gud visar mig, inte en teolog, troende eller inte, spelar ingen roll.Jag vet sanningen om bibeln, det behöver inte undersökas, jag läser ur den varje dag med Guds hjälp.

    Använd vad du vill emot mig, jag vet vad jag vet om bibeln, som är Guds ord. Ja jag skriver att du skall undersöka det du skriver om angående bibeln, jag bryr mig inte om undersökningar som man gjort, jag läser Guds Ord.
    Evolutionen är inte fakta, nej nej. det tror jag inte på, har du glömt att jag är en troende och tror på skapelseberättelsen och allt vad den innehåller.
    ja det finns stjärnor o planeter, men det är Gud som skapat dem liksom himmel och jord. jag bryr mig inte om att skriva mer nu, man säger ju: var o en får tro vad den vill, vad bra! jag tror på Jesus Kristus, och det har jag bevisat här, och på sidan i övrigt,och jag hoppas att du blir överbevisad i allt detta. Då får du se och förstå vad jag ville ha sagt här.
    /Maria

  2. “Teologer är inte troende på Jesus och kan alltså inte vittna om vem Jesus är. Men den troende på Jesus kan. Vet du om att katolikerna ändrade på vår bibel???Undersök saken.”
    Det är konstigt att du drar upp att jag ska undersöka saken när jag själv skrev att man har gjort uppenbara ändringar och tagit bort stora delar av bibeln. Det finns visst Teologer som är troende eftersom många kyrkor begär en Teologisk utbildning för att man ska ha förstå hur bibeln ska tolkas.

    Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver med tanke på att du skrev “GT fanns så långt innan boken Koranen fanns” Det jag skrev vad att Koranen är baserad på gammla testamentet som grund på samma sätt som nya testamentet är det.

    “Koranen och Allah är faktiskt påhittade- sök på sanningen om islam” …Visst fattar du att jag igen kan använda det du skriver mot dig? Sök upp sanningen om Bibeln.

    “Dina åsikter är inte fakta, de är åsikter, undersök dina fakta så finner du att de går inte att stå på” Snälla du.. Gravitation är fakta, döden är fakta och Evolutionen är fakta. Vi kan förklara hur liv förändras, vi kan förklara hur en stjärna skapas, brinner för att sedan dö. Så hela idéen med att jag inte kan stå på en ren fakta grund är inte sant.

  3. Ursäkta men nu tror jag att du måste börja läsa vad jag skriver.Jag blev frälst 1989- det är ett tag sedan nu.
    Jag gick också i kyrkan m m då jag var liten, Men sedan jag fick min tro på Gud, min frälsning/räddning, så upptäckte jag/fast ganska sent/ att julen inte existerar! se min sida, sanningen om jul.Jesus var inte född på “vår jul”.

    Koranen och Allah är faktiskt påhittade- sök på sanningen om islam så får du se. GT fanns så långt innan boken Koranen fanns och Jesus är Guds Son.
    Vi har INTE SAMMA GUD, Never, aldrig kan du få mig att tro det, det är inte sant.Undersök saken. Skulle jag be till Allah? vad hemskt.

    Teologer är inte troende på Jesus och kan alltså inte vittna om vem Jesus är. Men den troende på Jesus kan. Vet du om att katolikerna ändrade på vår bibel???Undersök saken.

    Jag bryr mig inte om kyrkan och detta har jag sagt innan, jag går inte i den, för JESUS/Gud finns inte i ett bygge, han finns i hjärtat på en troende.Och Gud ber oss dra ut från Babylon, dvs kyrkan m m. så vad skulle jag där att göra?Jag gick ur svenska kyrkan för många år sedan , den ger mig inget, med präster som inte ens är frälsta eller som kallar Gud för MODER gud.

    Dina åsikter är inte fakta, de är åsikter, undersök dina fakta så finner du att de går inte att stå på, men jag står på Jesu grund, den fasta klippan, Jesus ensam är min Herre, ingen kyrka och inga stelbenta fasoner eller fariséer kan styra mig, bara Jesus.
    /Maria

  4. Jag är 20 år, När jag var 6 fram tills när jag var 11 så behövde vi gå till kyrkan på både påsk och kring jul. Redan vid den åldern så ifrågasatte jag det konstant.

    Jag ser Kyrkor och moskéer som vackra bygnader som jag hyser respekt för eftersom andra har en tro för dom.
    Men din logik med “Varför ska de ha en moské när inte Allah är Gud” är otroligt konstig. För och främst.. Koranen bygger på Nya testamentet och gammla testamentet på samma säg som din bibel bygger på Gammla testamentet som grund. Därför är det helt korekt att säga att ni har i grunden samma gud men olika sätt att tillbe.

    Sedan så går det även att vänta din logik mot dig. Varför ska du få ha en kyrka när teologer (varav min syster är en) och historkier har bevisat hur mycke som antingen är fakta fel tidsmässigt, blivit bort taget, lagts till efter och ändrat under tidiga delar av kristendomens historia? Varför ska du få ha en kyrka när jag anser att du har helt fel, och har mina åsikter uppbackade av fakta? Jo, för vi har religions frihet.

  5. Dödandet stod den katolska kyrkan för , de icke troende på Jesus, inkvisitionen, det var inga troende kristna som gjorde det.
    Jesus ÄR Guds Son och tillika Gud.
    Jag är mogen tillräckligt för att se sanningen när jag möter den och jag har fått nåden att bli frälst. Det är du som är en ofrälst som inte vet det jag vet, men det kan jag inte göra ngt åt, bara berätta, vittna..
    Vi kristna (troende på Jesus) DÖDAR INTE.

    Ingen är tvingad att tro, inte jag heller men jag tror och jag har fått kristendomsundervisning så som den borde vara i skolan.Förmodligen är jag äldre än du så jag minns andra tider.
    Varför ska de ha en moské när inte Allah är Gud, de far med villoläror.
    Javisst ska man hitta svar- och jag har funnit det, hans namn är Jesus Kristus.
    Jesu kärlek och förvandling vill inte alla ha, jag ville det och därför skriver jag att han existerar idag, vilket inte du tror på, men jag upplever honom varje stund.
    Det finns bara en Gud och du vet vilken Gud jag menar.
    /Maria

  6. ..Otroligt.. Jag trode du var LITE mognare än detta men hade tydligen helt fel. Du lyckades i ett ilägg förulämpa ALLA religioner inklusive Kristendomen.

    Jo, Kristendomen är en religion och har lika lite fakta som alla andra religioner. “Ni” har samma budskap om hur man ska bete sig runt folk som många andra religioner och även ateister så vad är det som skiljer er? Inte mycke alls.

    Hela teorin om att Muslimer skulle vara ett täcken för undergånger är skrattretande, Inte bara för mig, utan även kristna jag pratat med.. Samma sak med att dom inte borde få byga en moske, har mött många kristna som tycker dom har lika stor rätt till att ha en Moske som krista att ha en kyrka.

    “MEN kommer jag till ett annat land, så blir jag dödad för MIN TRO, jag har inte en chans att hävda mig och berätta om Jesus. ” Några saker gällande det där..
    1: Ni kristna har spridit er över hela jorden och dödat människor i eran guds namn i snart nästan 2000 år. Det var pågrund av bibeln som inte bara indianer i Sydamerika blev dödade utan även urbefolkningen på både Nya zeland och Australien. Svarta förslavades och utnytjades.
    2: Många Muslimska länder HAR kyrkor.
    3: Träffat Muslimer som faktiskt gillar Jesus och tycker han hade mycke vettigt att säga även om han inte var guds son utan bara en profet.

    “Vi bör inte alls avsäga oss kristendomen, det är den enda sanna tron, ingen religion, tro är INTE religion, tro är tro på JESUS KRISTUS.”
    Vaddå vi? Det jag säger är att sverige som land ska ha religions frihet, villket betyder att vi inte ska bli påtvingad massa saker i skolan Villket jag blev.

    Jag ser mig själv som en logisk tänkande varelse. Om jag ser något som jag inte förstår mig på så försöker jag hitta ett svar som faktiskt visar fakta och inte bara är “It is that way because god, Shut up!”. Enligt mig så är det hög tid att religioner flyttar på sig så vi kan utväcklas och gå fram utan onödiga krig i en och samma guds namn.

  7. Hej
    Jodå man kan älska människor men i många stycken är kärlek för människor ren egoism- det heter: jag först…
    Ja vi är ett sekulariserat land för att politiker och andra inte vill ha EN religion i detta landet. Det hade varit det bästa, men man ändrar på allt.
    Ja vi har hjälporganisationer som sköter mycket av det som de sociala hjälpinstanserna skulle sköta- våra skatter går dit, men nu ska det ske på frivillig basis. Jag har själv arbetat med sådana saker, med hemlösa t ex.
    Ja JESUS ÄR Kärleken själv och han står för den enda sanna kärleken, den som inte människor förstår. Många människor vet inte alls vad kärlek är men de vet vad sex är som de jämställer med kärlek.

    Vi bör inte alls avsäga oss kristendomen, det är den enda sanna tron, ingen religion, tro är INTE religion, tro är tro på JESUS KRISTUS.
    Jag är inte frileligiös och besöker inga kyrkor, jag har min bönekammare, men anser inte att vi skall ha in 10-15 andra “religioner” in i detta landet. Gud tycker inte om det.
    Nej vi ska inte ha några fler moskéer här, och inga minareter! Bort med dem, för islam är mycket på ingående och vi skall inte leva med hot om att sharialagar skall införas i Sverige, no way. Läs på. Religionsfrihet? Kommer det ett bönetorn så har vi snart 20 bönetorn, för de KRÄVER det, för det är “deras religion” och Muhammed m m
    MEN kommer jag till ett annat land, så blir jag dödad för MIN TRO, jag har inte en chans att hävda mig och berätta om Jesus. Se vad som händer i Kina m f länder.
    Upplysning om hur världen ser ut och hur den sakta men säkert går under kan du läsa om här på sidan.
    Jag bryr mig inte om Livets ord eller Jehovas för det är sådana människor som förstör namnet Jesus, med sin egenpåhittade bibel.
    Jag följer Guds Ord, jag älskar Jesus och det är för alltid.

    Hälsn Maria

  8. “Älskar man varandra så högt idag att man kan ge sitt liv för en vän? Älskar man Herren av hela sitt hjärta i städer och länder? NEJ, det gör man ej.”
    Nu generaliserar du brutalt mycke. Du förutsätter att bara för att vi är mer sekulariserade än någonsin så älskar vi inte människor. Felet med det tänkandet är att vi har mycke fler frivilliga icke-religösa hjälporganisationer än någonsin som bara fler och fler går med i.
    Som du skrev det så verkar du göra en kopling mellan Jesus och kärlek som om det skulle vara någonting han spred även fast det är väldigt normal sak som dom flesta människor känner till någon och alltid har gjort sedan långt innan Judendommen.

    Och en sak jag måste skriva.. Vi är ett av världens mest sekulariserade länder. Det innebär inte bara att vi ska avsäga oss kristendommen som statsreligon utan också att vi måste låta andra religioner få ta i allafall lite plats i vårt sammhälle. Även om många frireligösa kristna inte gillar den här tanken så måste vi låta Muslimer bygga Moske. Vi kan inte säga att vi har religions frihet om vi förtrycker EN religion för vi har ju redan både Budistiska och hinduiska tempel, Vi låter Livets ord, Philladelfia och Jehovas vittnen sprida sin tro så varför är det så tabu att bygga en Moske eftersom dom flesta ändå inte begär att dom ska ha bönetorn?

  9. Hej T, ja jag vill svara dig, men inte för långa utläggningar, jag svarar som troende.
    Gamla Testamentet är före Jesu tid, GT är en förberedelse, man talar om att Jesus skall komma.
    I GT Har man buden som Mose fick, de tio buden, och de gäller än men man bryr sig ej.

    I NT Nya Testamentet HAR Jesus kommit och man kan läsa om den första tiden för de första kristna och förföljelsen och alla under och mirakel/mycket spännande och underbar läsning. Ja homosexualitet är en synd, det var inte vad Gud ville, han skapade mannen och kvinnan för att DE skulle vara ETT.
    I NT får vi veta att KÄRLEKSBUDET skall gälla, ÄLSKA DIN NÄSTA som dig själv. Älskar man varandra så högt idag att man kan ge sitt liv för en vän? Älskar man Herren av hela sitt hjärta i städer och länder? NEJ, det gör man ej.
    I NT ger Jesus oss tydligare förmaningar av buden, vad vi ska o inte ska.

    Gud har gett alla en fri vilja och han tvingar ingen att tro, MEN han berättar /genom människor/ hur han ser på saker och vad han vill för människan. Ja han kommer att straffa människan en gång för att den inte tror på honom. han vill visa människor hur de kan få gå med honom och leva ett liv som han hjälper den med. Vi får evigt liv av Gud då vi tror.
    Jag har tagit ställning och varit troende sedan 1989. Läs gärna i kategorierna om VITTNESBÖRD/olika däribland mitt eget./Detta var en liten förklaring…./Hälsn Maria OBS! Den som inte tagit emot JESUS i sitt hjärta kan inte förstå med anden vad det står i bibeln, inte förrän man blivit frälst, då fattar man bibelns ord/GUDS ORD.

  10. Thexian här igen.

    Jag (som du säkert redan kommit på) älskar att diskutera så du får gärna skriva om jag blir en iritation för jag är inte här för att trolla dig på något sätt.

    Jag ser inte och har aldrig sätt en logik bakom varken gud eller dens himmelska rike. Tre böcker är baserat på en och samma gud, alla tre skilldrar den HELT olika. I första så är den en elak, synisk och svart sjuk gud. I nästa bok så är den förlåtande och i tredje så är den en blandning av båda.

    Det jag därimot tycker är en röd linje med eran gud är att den alltid ska bestraffa folk för att använda den fria viljan som eran gud ska ha givit människor. Vi straffas för att inte följa dens regler som inte bara är defusa, tolknings frågor och otroligt olämpliga för ett modernt samhälle som genomgått förändringar utan även ändras 3 gånger. OCH inte nog med det inte alla gäller.

    Exempel på vad jag syftar på? Folk pratar ofta om att det står i gammla testamentet att homosexualitiet är fel men det nämns inte långt efter att man inte ska blanda tyger, att du inte får äta vad somhelst och du ska bestraffas för att jobba på Sabbaten villket få håller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.