Hårda hjärtan. Joh 12:37. Uppror emot Gud.

 

sol blom 020

 

Tänk att människan kan ha ett sådant hårt hjärta att man inte kan ta emot Gud. Man lever i ett sådant uppror emot honom. Om detta kan du läsa i Johannes evangelium kap 12 vers 37 och framåt.

Judarnas otro

37 Fastän han hade gjort så många tecken inför dem, trodde de inte på honom. 38 Så uppfylldes profeten Jesajas ord: Herre, vem trodde vad som predikades för oss, och för vem var Herrens arm * uppenbarad?* 39 Alltså kunde de inte tro. Jesaja har också sagt: 40 Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.* 41 Detta sade Jesaja, därför att han såg hans härlighet och talade om honom. 42 Ändå var det många, även bland medlemmarna i Stora rådet, som trodde på honom. Men för fariseernas skull ville de inte bekänna det, för att de inte skulle bli uteslutna ur synagogan. 43 De ville hellre bli ärade av människor än av Gud.           /Läs vidare/

*

Det var ju likadant på Jesu tid som när Jesaja levde- trots alla bevis ville man inte tro (12:37). Jesus citerar Jesaja och säger att det beror på att Gud hade gjort deras hjärtan hårda. Betyder det att Gud avsiktligt gjorde så att de inte kunde tro? Nej, det bekräftar bara att man hade valt att leva hela sitt liv i uppror mot Gud och blivit så låst i sin attityd att man var oemottaglig för Kristi budskap.

För sådana människor är det i stort sett omöjligt att ta emot Gud. Dera hjärtan har hårdnat för gott. Vi kan se liknande exempel på detta i 2 Mos 9:12; Rom 1:24-28 och 2 Thess 2:8-12

Det kunde varit jag som hade fortsatt leva i Gudsförnekelse eller i OKUNSKAP om hans kärlek och NÅD.

Tack Herre, för att du lät mig få frälsning! Tack att jag får följa och tjäna Jesus.

name-graphics-maria-545505

 

2 thoughts on “Hårda hjärtan. Joh 12:37. Uppror emot Gud.

  1. Hej Henke
    ja det är svårt att tala med olika människor om Gud, man vill ju inte tro. Och är det svårt att tala om Gud så är det desto svårare med namnet Jesus- det är ofta som ett rött skynke för människor.

    Jag tillhör dem som var väldigt hårdnackad då det gällde att förstå vad Gud ville, det tog tid att förstå att han ville ngt jag inte fattade eller ville fatta.
    Men tack och lov, Gud är god, jag är hans barn!
    Det kommer tider då man måste vända sig till Gud för att man förstår att det är ens enda chans.

    Han är uppstånden! Han lever. Jesus lever! Ja det är sannerligen underbart! och fler borde få veta det.

    Nej jag har inte Facebook, men mail och G+ MariaEvighet heter jag där.

    Gud välsigne dig. /Maria

  2. Det är ju likadant idag på ett sätt…jag menar; när folk inte ens VILL lyssna, inte för en sekund. Jag brukar säga såhär: Du VET ju inte om Gud finns; du TROR det inte men kan inte vara säker! OM Gud skulle finnas, är det inte viktigt att ha en relation då?

    Men folk är så stolta och hårdhjärtade, dom vill inte ens en SEKUND försöka…dom tycker det känns förnedrande att falla på knä för Jesus. Kanske måste man nå till den yttersta förtvivlan för att man ska skrika: JESUS HJÄLP!!!!!

    Ja, jag vet ingen mer som jag verkligen kan lita på i vått o torrt!Men jag ville ju heller inte tro, och det fastän Jesus knackade på hos mig GÅNG på GÅNG! Så jag har stort tålamod med ateisterna, dock har jag tack vare Guds nåd fått en väldig karisma, så stark att folk ofta dras till mig. Det kan vara frestande att utnyttja den för egoistiska syften, men det vill INTE Jesus, hahaha…Han har räddat mig SÅÅÅÅ många gånger, för Han är ju övernaturligt levande och finns alltid vid ens sida om man själv vill!

    Gud välsigne dig och god natt, om du finns på Facebook, så kolla in min sida: Jag har Markus som bakgrund: DE UNDERBARASTE ORDEN I BIBELN, nämligen:

    Mark 16:6-7

    Men han sade till dem: ”Var inte förskräckta. Ni söker efter Jesus från Nasaret, han som blev korsfäst. Han har uppstått, han är inte här. Se, här är platsen där han blev lagd. Men gå och säg till Petrus och de andra lärjungarna: ’Han går före er till Galileen. Där skall ni få se honom, som han har sagt er.’”

    Underbart, eller hur?!

    Gud välsigne dig!

    Dubbel Henke

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.