Han är uppstånden /Synden

 

Synd. Det är ett väldigt laddat ord, och folk ryggar tillbaka då man nämner detta ord. Vaddå? De syndar väl inte, vad menas? SYND är att överträda Guds lag och att inte tro på Gud, och de bud han gett oss. Alla har gått miste om det som var Guds avsikt. Ingen kan leva felfritt…

Gud har då en lösning på detta stora problem för människan, och det är att en “ställföreträdare” agerar i vårt ställe. Eftersom Jesus var utan synd, fick han och får han vara vår ‘ställföreträdare.’ “Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom icke ska gå förlorad utan äga evigt liv.” /Joh 3:16.

Gud kunde ju faktiskt ha struntat i oss och vår synd, men han gjorde inte det, han hade en underbar plan för oss: Frälsningen. “Den som inte visste av någon synd, honom har han för vår skull gjort till synd, för att vi i honom skulle få den rättfärdighet som kommer från Gud.” /2 Kor 5:21.

Och hur du än försöker fatta med ditt förstånd att Jesus föddes som människa, så kommer du aldrig att göra det fullt ut- Detta är ofattbart för våra hjärnor. “Se jungrun ska bli havande och föda en son, och honom skall man giva namnet Emmanuel- det betyder Gud med oss.” /Matt 1:23/

Jesus kom alltså för att ta på sig synden hos alla människor som levt och som skulle leva. Människor trodde att Jesus blev tuktad av Gud då han fick törnekronan på sig och sedan dog på korset, men så var det ju ej. Jesus hade inte gjort något ont, utan han var ju vår ställföreträdare. Vi förtjänade korset, men Jeus tog vår plats.

Detta är kärnan i det glada budskapet: Grunden för frälsningen. Jesus tog allas straff på sig. Därför att allt detta hände och att Jesu uppstod på tredje dagen efter korsfästelsen så lever Jesus IDAG. Nu, och för ALLTID. /1 Kor/ Det är kanske svårt att förstå det här, men det är vad som hände och ingen kan någonsin ändra på det skeendet. Vi firar snart påsk, och vi firar att JESUS LEVER! Korset  är tomt och graven är tom. Han är uppstånden.

2 thoughts on “Han är uppstånden /Synden

  1. Hej
    GUD skapade inte synden. varför tror du det?
    SYND är att inte tro på hans existens, hans ord, hans kärlek, hans bud till oss om kärlek, hans bud för oss så att vi ska må bra osv.
    Det är människorna som inte vill känna vid honom, HAN älskar oss.
    Läs mer om Gud och kärlek på sidan får du fler svar.

    *********
    Att Jesus lever , det vet varenda troende, inte bara jag. Han lever för att: Han är Gud, (överkurs) Han dog på korset på Golgata för våra synder, (läs senaste inlägget) och han uppstod på tredje dagen , alltså lever han. Han lever också därför att hans lärjungar och 500 andra personer såg o talade med honom efter uppståndelsen. Läs mer på sidan så får du se att bibelorden håller.
    Välkommen tillbaka.
    Hälsn Maria

    Jesus älskar dig så innerligt, vet du det?

  2. Jaha, men varför skapade Gud ens synden då? Ge mig ett riktigt bra svar på det! Och hur kan du veta att Jesus lever?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.