Guds folk /Trohet till Herren

  

Gud är suverän. Gud är stor. Gud är mäktig. Gud är helig. Regeringar och dess folk kommer att stå skakande en dag. De kommer inte att ha något att säga till om mer. De som är så mäktiga idag över hela jorden kommer att darra av skräck då allt faller samman.

Gud handlar med individer och kallar samman sitt folk, de troende, och ber dem gå ut i tider som dessa vi har nu. Skörden är mogen, och vi kommer att få se stora förändringar. Eftersom pengar och trygghet är det som människor sätter främst så är det inte populäört att först se på Jesus.

 Nej pengar, rikedom, är det viktigaste. Därför måste den troende vara annorlunda, alltså: sätta Jesus Kristus främst, före allt annat.

Dörren i våra hjärtan borde vara öppen på vid gavel för Gud och hans önskningar.Det är många många som behöver bli väckta i dessa tider. I de sju sändebreven till församlingarna har Jesus målat bilder av olika kristna. Endast två får löfte om en krona. Att få kronan innebär att få vigas med honom och krönas för att tillsammans med honom regera under de tusen åren.

Det är bruden och ingen annan som får kronan. Vad sedan evigheten innebär hör till det outgrundliga och ofattbara, 1 Kor 2:9.

Det gäller alltså att ta var på ORDET, Guds ord. Det finns många som förlorat den första kärleken till Gud, och det finns de som är ljumma och det finns de som är namnkristna. Jesus varnar människorna att han ska spy ut dem ur sin mun. Det är oerhört allvarliga ord, och de måste tas på största allvar och därför måste vi tänka till.

 Till vilken kategori hör vi? De sju breven ställer Guds folk inför det oundvikliga, tudelningen: en skara får makt tillsammans med Jesus, får bära hans namn och regera med honom, en annan hamnar i stor vedermöda, han måste spy ut dem. “En skall bli upptagen, en annan kvarlämnad.” Luk 17:34-37

Men människor säger: Jamen det dröjer läänge innan Jesus kommer tillbaka! Hur vet de det? Ingen vet ju. MEN ser vi tidens tecken?

 *Beredd håll mig, o Jesu krist, Att vänta Din ljuva ankomst, när du sist Vill hämta Ur tåredalen, Från jordekvalen Din brud till dig i ljusa fröjdesalen.* /Sv översättn J O Wallin 1819

This entry was posted on 08 augusti 2009, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 Comments

2 thoughts on “Guds folk /Trohet till Herren

  1. Hej Andreas. Liknelsen med vädret som ändras från minut till minut, eller från timme till timme, fort går det i alla fall, man kan kanske då tänka på hur fort allt händer då Jesus kommer tillbaka. .SÅ ÄR HAN HÄR!
    Därför MÅSTE man ha det rätt ställt med att tillhöra honom INNAN HAN KOMMER TILLBAKA, annars blir man kvar här. Det blir inga roliga tider, utan fasansfulla. Därför MÅSTE man veta om man är en JESU efterföljare, det kan en dag vara försent att fundera över det.Vet man vem man tillhör kan man vara trygg trots stort elände här på jorden.
    /Hälsn Maria

  2. Det som nästan är otäckt är att när slutet väl kommer så, alltså jordens undergång, så kan det gå snabbt, tror inte folk fattar detta, jag själv fattar det inte. En gång var jag ute och gick eller joggade på en liten åkerväg ute bland åkrar. När jag först tittade upp mot himlen så var det antingen mulet eller klart väder (jag kommer inte ihåg vilket), sedan tittade jag upp igen efter kanske två eller fem minuter, och då var väderet plötsligt ändrat till sin motsats (alltså antingen då klart eller mulet, kommer alltså inte ihåg vad det ändrades till, men det är ju oviktigt). Grejen är alltså att vädret ändrade sig helt oväntat och extremt snabbt, jag blev mycket förundrad över detta. Vi pratar alltså om att jag tittade upp över hela himlavalvet så långt det gick åt alla håll och man kunde se långt åt alla håll dessutom (det brukar man ju också kunna). Det man ser då man tittar åt ett håll i himlen hur långt kan det tänkas vara? Några mil? tio mil? 20 mil? Inte vet jag, men grejen är alltså att det kan gå oerhört snabbt med förändringar vilket jag den gången bevittnade och förundrades över. Man skulle kanske kunna likna det med uttryck som att “det kom från ingenstans”, i detta fallet kom väderändringen i sånt fall från ingenstans. Det är nu flera år sedan jag var med om denna händelse, med jag kommer fortfarande ihåg det, och det är ju inte ens frågan om några konstiga ting på sätt och vis, utan ‘bara’ vädret.

    Såg att ‘de’ (experterna) skrivit att svininfluensan ökar i en aldrig tidigare skådad takt (läste på DN, på nätet förut), bara det är väl att bli tagen på sängen.

    Som sagt, när det händer, slutet, så kan det gå snabbt och vara riktigt oväntat; det är väl just därför man alltid ska vara beredd och redo för det. Men att alltid vara beredd på allting är ju i och för sig inte så lätt, det enda man kan göra är väl att försöka, och försöka efter sin förmåga./A

     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.