Evangelium /Salt och ljus!

 

 Vilka är vi??

*Ni är det salt som bevarar världen från undergång. Men salt som förlorat sin kraft är till ingen nytta. Ni gör heller ingen nytta om ni förlorar er kraft. Man kommer inte att bry sig om er eftersom ni inte lyckas fullgöra er uppgift i världen. Ni är det ljus som lyser upp världen. Ni liknar en stad uppe på ett berg. En stad uppe på ett berg ses av alla. När man tänder en lampa så täcker man ju inte över den, utan tvärtom ställer man den så att den lyser för alla i huset. På samma sätt ska ert ljus lysa för människorna, så att de ser allt gott ni gör och prisar er Far i himlen.* /Matt 5:13-16/

Vad kan vi lära oss av detta som Jesus säger här?

– Är vi kristna? eller är vi troende kristna? Är vi till och med brinnande troende? Ja många är det men definitivt inte alla, tyvärr. För är vi brinnande troende då går vi ut med det evangelium som Jesus bett oss om att göra. Han säger i missionsbefallningen att vi ska gå ut i hela världen och sprida hans ord.

Och då handlar det alltså om att vara sann och predika ett fullvärdigt evangelium, och inte ett evangelium som är urvattnat och tunt, och som inte håller bibliskt sett.

Idag finns det så många som glömmer att tala om synden, (att inte tro), de glömmer dessutom att tala om omvändelse, de glömmer också i många stycken att tala om JESU DÖD och UPPSTÅNDELSE. De kanske inte direkt glömmer, men VÅGAR inte tala ut, så som Jesus bett oss om.

Man får för det mesta bara höra om att Gud är god och att han älskar alla människor, javisst, det gör han, men han har en anledning till att säga att vi skall behålla sältan i vår förkunnelse.

Och varför säger han det då? Jo för att den som söker skall kunna hitta hem till Jesus och frälsningen och friden och till ett EVIGT LIV.

Kan vi hitta hem till ett evigt liv om vi inte får höra hela evangeliet?

Nej det kan vi inte, är min åsikt. En kristen som inte anstränger sig för att föra ut det evangelium som Jesus talar om, är till ingen nytta (utan sälta),

eller ingen tillgång för Gud..

OJ, men då är det ju på sin plats att vi alla kristna , troende tänker om!

Vi ska inte vara precis som alla andra, vi ska vara annorlunda. OM vi inte förklarar ljuset (som är Jesus) för andra, då har vi gjort fel.

Om vi inte talar om Golgata och korset, då har vi gjort fel. Om vi struntar i andras behov och njuter själva, ensamma, av vårt kristna liv, att hålla andra ovetande, då har vi gjort fel. Fel fel fel.

Vi ska lysa för sanningen och låta vårt ljus (Jesus Kristus) drabba världen.

1.Jesus för världen, givit sitt liv, öppnade ögon, Herre, mig giv. Mig att förlossa, offrar han sig, Då han på korset dör och för mig.

2. O vilken kärlek, underbar, sann! Aldrig har någon älskat som han. Frälst genom honom, lycklig och fri, Vill jag hans egen evigt nu bli.

3. Tag mig då, Herre, uppt ill ditt barn, Lös mig från alla frestarens garn. Lär mig att leva, leva för dig, Glad i din kärlek, offrande mig.*Lina Sandell-Berg 1889.

 Denn psalmen är underbart vacker och sann. Läs texten igen och du ser varför det är viktigt att vi behåller vad vi fått av Jesus: LIV, och varför vi skall lära andra om Jesus och frälsningen. Gud ber oss att gå ut och vara hans ljus, i JESUS KRISTUS.

4 thoughts on “Evangelium /Salt och ljus!

  1. Hej Andreas. Man vänjer sig vid att prata med folk, och det är nog så att man kan ses som lite tokig, för budskapet är ju främmande för människor. Men man får ta en sak i sänder och fråga Gud varje dag vad han vill att man sak göra. Han sänder en ofta till personer för att vittna, stort eller smått.
    Det finns en del möten där man kan känna sig obekväm, och jag kommer ihåg första mötet jag var på, jag undrade var jag hade hamnat…Men man kommer så småningom närmare Gud och vet vad man skall behålla i sitt hjärta och vad som kan vara falskt eller fel. Du behöver lära känna Gud mer så att du vågar mer.Visst, man kan vara blyg för att gå fram o ta emot vissa saker, men då man känner i hjärtat att det slår fort och man känner sig manad, då ska man inte tveka. Då vill Gud något.Torpkonferensen tror jag är härlig, min dotter har varit fär många ggr.
    Hälsn Maria

  2. Hej Jenny, se gärna på min sida där det står om böcker: böcker som jag kan rekommendera… Steve Hil t ex var riktigt nergången i knark då han fick möta Gud, och han blev en härligt evangelist.
    Ha en fin helg och Gud välsigne dig.
    Kram f Maria

  3. Det här med att föra ut guds budskap i världen; det värsta med mig är jag inte törs prata om kristna saker med främmande, för man är rädd för att bli sedd som en konstig typ som yrar i mössan ungefär. I kyrkorna och de andra fria församlingarna så predikas det ju om Guds rike, men risken är ju att det bara är samma människor som redan är kristna som går och lyssnar på mötena på de platserna. Att vinna de andra ‘världsliga’ människorna utanför detta, ja det måste ju vara svårt, även om det ju händer nån gång sällan (du är ju själv ett exempel på det). Jag var förr till några möten och hade velat gå igen men det har inte blivit, är lite rädd för stämningen på möten ibland, jag menar folk sträcker upp händerna och någon skriker helt plötsligt till “Prisa Gud!” eller nåt sånt, och själva stämningen kan vara så speciell jag blir lite rädd för den faktiskt. Sen när folk ska botas så går de fram till podiet, förkunnaren läser över dem och mot slutet så tar han (eller hon kanske?) och lägger handen på pannan på den som ska botas och knuffar till så personen ramlar bakåt, det ser otäckt ut tycker jag. Vid nåt tillfälle under predikan så brukar folk som inte är frälsta få komma fram och bli det, jag har känt mig manad förr att gå fram (bl.a. vid “Torpkonferensen” som ju är varje år i Kumlatrakten här i Närke där jag bor), men inte känt om det är det jag vill innerst inne. Dessutom så tycker jag inte om att stå i blickpunkten, jag menar folk lär ju titta på en och så.

    Den där psalmen tyckte jag om (i slutet av inlägget), men jag förstår inte att det är en psalm för jag tycker den passar som nåt som ska läsas istället för att sjungas. När jag tänker på psalmer så tänker jag på tråkiga sånger som folk sjunger i kyrkan som man blir deprimerad och ‘nere’ av, sen vet jag inte om jag är så värst mycket för orgelmusik.

    Hej då.

  4. jo de e sant men dom felsta vill juh berätta för alla om allt det underbar gud gör och om att det är sanningen! föresten ja måste fråga dej en sak vet du någon bra kristen bok eller några du kan tipsa mej om jag gillar verkligen att läsa sådana böcker gärna en berättlse om någons upplevele och så kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.