Gud i samhället/ han vill lära oss sanningen.

 

*

Man säger att man söker sanningen, och att man vill stå upp för sanningen, ibland med alla medel. Men hur många gör verkligen det? de vet ju inte vilken sanning de ska lyda, Och varför ljuger man så då?  . Är det sina egna sanningar, de som de tror de hittat, eller är det de sanningar som Gud vill lära dem? Jag har inte träffat så väldigt många personer och pastorer som predikat om sanningen, den sanning som folk bör följa. Budorden följs inte och inte den sanning som Gud äger och vill visa oss alla. Sanningen, den som kommer från Gud, JA den gör oss fria att titta oss omkring och säga sanningen, men man märker så mycket av förljugenhet av dem som säger att de står upp för sanningen den gillar inte jag för jag vill ha GUDS Sanning- i allt.

Man kan tala om Jesus och tro men när orden kryper inpå människan och ställer den inför obehaget att välja vägar, då är det inte roligt längre och det kan bli aggressiva tongångar. Man vill ju ingen undervisning ha…Ja, så är det i många fall, och Gud och hans sanning slängs undan som en uttjänt vara eller klädestrasa. Jesus kom för att visa oss sanningen- är det inte dags att reagera för det han vill ge oss alla? Jag mötte en äldre man idag som undrade över tro och han undrade över mycket av den förljugenhet som han tyckte kyrkan stod för, m m,  vi hade ett långt och intressant samtal i höstsolen….om tro…

*

En del bibelord om Guds sanningar:
Joh 8:32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.” / Ja sanningen har gjort mig fri att tänka så som Gud vill.

Joh 8:45 Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen./ Sanningen är mycket obekväm för de flesta.

Joh 14:6 Jesus sade till honom: “Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. /Det här är det mest grundläggande och viktiga avsnitten i hela Bibeln Hur kan man finns Gud? Bara genom Jesus!

Joh 14:17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er./Nej världen vill inte veta av Gud, den har valt avgudar och annat som inte är av Gud./

Joh 16:13 Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. /Den helige Ande, den som man hånar och skändar och bedrövar på alla vis./

Joh 18:37 Pilatus sade: “Du är alltså en konung?” Jesus svarade: “Du säger själv att jag är en konung. Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst.”/ Den som är en troende på Kristus lyssnar till hans röst. Utav kärlek/

Rom 1:18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. / Alla överallt har gjort sig förtjänta av Guds fördömande.

Rom 2:8 men vrede och dom åt dem som söker sitt eget och inte lyder sanningen utan orättfärdigheten. /Dessa människor har inte överlåtit sig helhjärtat till Gud.

2 Kor 4:2 Vi har avsagt oss allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet fram sanningen och anbefaller oss själva inför Gud åt varje människas samvete.—-

/Gud är närvarande och hör varenda ord som predikanter m fl säger och tänker. Det skall alltid vara Guds Ords sanning som presenteras. Jag vill krångla till det lite och säga igen, Guds sanningar är sanningen.

/Maria

 

6 thoughts on “Gud i samhället/ han vill lära oss sanningen.

  1. HEJ
    Nej, jag säger det till alla som är troende på Jesus och vill gå hans väg. Vi kan ju egentligen inte själva så mycket, men Jesus kan och han får leda alla dem som vill gå ut med hans sanningar.Vi är alla viktiga för hans rike, vi har mött honom och han finns i våra hjärtan, därför går vi ut och berättar för andra. Det är ju också kärlek till sin nästa. Jesus leder och vi följer, vi är ju hans får./Maria

  2. Du säger: “och vill vi så får vi vittna hur mycket som helst, men INTE i egen kraft, låt honom styra.”

    Säger du det till mig nu? 🙂

  3. Hej Janne, det finns så klart olika slags översättningar, men vi kan inte komma ifrån att vi är Jesu lärjungar precis som de första lärjungarna och att Gud bett oss/gett oss order i missionsbefallningen att gå ut bland människorna.

    Jag vill inte vara lärjunge till en pastor eller präst, nej jag vill naturligtvis vara Jesu lärjunge och gå ut och vittna för dem som Gud vill att jag skall vittna för, Jag vill inte läsa lusen av någon, utan berättar OM JESUS och VEM han är, just nu och att det finns evigt liv att få. Läs nästa artikel.

    Vi vädjar till människor att ta emot Jesus då vi berättar för dem, ger dem alternativ till det som finns idag–tv-tittande, droger, modlöshet, uppgivenhet, dramer, och mer, Jesus skall och vill hela människors inren. det vill jag berätta. Det är upp till Jesus vad han vill ge varje människa, vi troende är bara ett verktyg i hans hand, och vill vi så får vi vittna hur mycket som helst, men INTE i egen kraft, låt honom styra. I flera veckor har jag haft förmånen att få berätta…just berätta…om Jesus. Tack Gud.
    Att Jesus älskar människor är det centrala- ÄLSKA VARANDRA —Kärleksbudet, glömmer man ju av eller har inte hört. Dags att det kommer ut mer och mer.
    /Maria

  4. I den bibelöversättning jag läser, King James, står faktiskt inte orden “göra alla till lärjungar,” utan “undervisa alla att hålla mina bud och jag är med er alla dagar.”

    Jag gillar tonen i King James versen, som inte kräver att kristna ska vara lärare och andra elever, utan där att vittna om Jesus är något man kan göra i glädje, på flera sätt, inte bara i skolbänken eller på bibelgrupper.

    Vi kan ju läsa allihop, men rollerna lärare-elev är inte alltid det bästa för oss. Lär dem hålla mina bud: Älska varandra och din nästa som dig själv, är Jesu första/främsta bud.

    Vi kan uppmuntra och stödja varandra och glädja oss att Gud leder oss.

    Lärjungarna var elever till Jesus. Men jag är inte elev till någon annan kristen idag. Ändå får jag lära mig saker om vem Gud är! Du tycker väl inte att vi alla ska organisera oss som lärare – elever?

    Det fallet som berättade ovan, var inte ett enstaka fall, där jag “läste lusen av någon på stan” (!) , utan en vädjan, som upprepats till en vän många liknande ggr förut, inte hårda ord.

    Men vi måste ju förstå att Gud älskar oss just för att han vill det han vill.

  5. Det är blandade reaktioner- och det beror på VAD man säger, allt går ju inte hem.
    Att hugga sig fram är ju inte bra- är det Gud eller jaget som talar?
    Alla verser i denna artikel pekar på Guds sanning, och hela bibeln är Guds Ord, men det som känns fel för människorna: bibeln är ju inte Guds Ord säger man, och därför tvistar människor om vad som är Gud och inte
    Ja det verkar som om man mår fysiskt illa då man berättar sanningen, men är det inte meningen att sanningen ska ut att Jesus är vägen sanningen och livet, jodå, han sade vi skulle gå ut till människorna och berätta/faktiskt göra dem till lärjungar. men det tycks ske på olika vis också på de sätt som INTE är bra.
    Vi skall ha alla verser i åtanke då vi berättar om vem Gud är
    Gå vidare, gå vidare, tillsammans med Gud, ja så ska vi göra. Han leder oss.
    /Maria

  6. Jag fick en liknande reaktion för någon vecka sedan. Det är klart att Guds löften är underbara, men Han vill ju inte att vi ska fortsätta attgå på våra egna vägar, när de ibland nu lett till riktiga jobbigheter. När man tar upp vad Gud säger, av verserna som här ovan, vreden över synden och också vägen ut ur den, regagerar köttet (dvs den del av mänskliga naturen som säger sig “aldrig gjort något fel”) likadant. Vi vill helst inte vända oss och leva bara för Gud.

    På en andakt jag var på härom dagen sa prästen: Tacka för allt som finns! Och kanske också tacka Gud ibland.

    Det är knepigt när man menar väl (vänd dig helhjärtat til vår GUD!) men personen man pratar med reagerar som om man försöker döma den till döden.

    Vilka verser i Bibeln ska vi nöja oss med, alla, eller bara några få vackra verser om kärlek och hela människor?

    Knepigt. Ändå är ju Bibeln så klar i hela budskapet.

    Däremot ska man nog inte hugga sig fram med bibelverserna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.