Framtiden/Påkristning eller avfall? Del 1! Bibelfokus

Påkristning eller avfall?  DEL 1

1. Inledning
Det finns ganska många i vårt land som menar att det pågår en ”påkristning” dvs väckelse. Förmodligen grundar sig sådana bedömningar bl.a. på att det görs en hel del populära och ibland spektakulära satsningar där det syns mycket folk – som t.ex. på Jesusmanifestationen och Alpha-kurserna. Men det är inte något nytt när man talar om ”påkristning” eller väckelse, det har man gjort varje år under en lång tid. Redan på 80-talet talades det stort om väckelse när Trosrörelsen började plocka folk från andra församlingar. Men är det verkligen så att antalet kristna blivit fler och fler i Sverige? Växer samfunden och antalet församlingar? Har det egentligen varit någon tydlig väckelse alls under de senaste 50 åren? Är Sverige verkligen på väg att bli friskare?
Nej, jag har mycket svårt att se denna ”påkristning” som det talas om, för enligt vad jag kan få ut från Bibeln i detta ämne, så skall i ett sådant fall det också märkas på samhällets hälsa. Dessutom talar Bibeln om ett stort avfall för den yttersta tiden. Man bör alltså fråga sig om Sverige verkligen håller på att bli ett allt mer välmående land, och då avser jag främst andligt, men även socialt, moralisk, etc. Och som svar på den frågan borde väl varje realist svara: ”nej”. Det hindrar dock inte att det kan BLI en sund väckelse, men det är en annan fråga.

***

2. Sverige är inte friskt
För egen del har jag försökt gräva lite i statistik (kommer nedan) för att se hur tillståndet är idag jämfört med ett antal år tillbaka. Dessa siffror pekar varken på någon ”påkristning” eller ett allt mer hälsosamt Sverige. Bara det faktum att Sverigedemokraterna nu sitter i Riksdagen och i många av landets kommunfullmäktige pekar ju på att landet mår dåligt. En riksdags sammansättning återspeglar i en viss mån den andliga hälsan i landet, tror jag. När Hitler kom till makten i Tyskland, så bubblade hela landet av esoteriska sällskap, hemliga ordnar, New age-liknande föreställningar och en starkt avfallen kristenhet. Man kan säga att Tyskland på 30-talet fick det styre som motsvarade dess andliga status (läs om det i bl.a. Peter Cornells intressanta bok ”Den hemliga källan”). En genomusel ekonomi efter Första världskriget gav så klart också bränsle till den ”eld” som tändes i Nazityskland, men en så usel ekonomi har ju inte Sverige ännu – tack och lov. Men när det gäller andlighet, etik, moral, missbruk av olika slag, social utslagning, ökande samhällsklyftor, etc, så är tillståndet i Sverige sannerligen inte bra. Det var faktiskt bättre förr med mycket av detta!

***

3. Sann väckelse lyfte en gång Sverige ur misär
Att Sverige en gång blev ett av de mest välmående och rika länderna i världen – från att ha varit ett av de sämsta i Europa – berodde till en stor del på gamla tiders sunda väckelser. Detta var väckelser där man sökte sig tillbaka till Bibelns evangelium. Antalet sant omvända kristna ökade dramatiskt under denna tidsepok och därmed ökade etik, moral, lag och ordning i samhället. Detta förde med sig ett stabilare samhälle och en positiv ekonomisk utveckling. Idag, när Sverige är på väg utför (låt dig inte luras av tillfälliga ekonomiska uppgångar, det mesta är ju lånade pengar), måste vi fråga oss hur det evangelium såg ut som man förkunnade då, när Sverige tog sig upp ur den mörka gropen.

Ryggmärgen i gamla tiders väckelseförkunnelse – som förvandlade både människor, samhällen och hela landet – var rätt och slätt en enkel nådeförkunnelse. Man vände sig till enkla syndare som inte hade något annat att sätta hopp till än Jesus Kristus och hans rättfärdighet för oss. Och man predikade Jesus Kristus som korsfäst och uppstånden, man predikade om synd, omvändelse och om nåd och försoning. Om den förkunnelsen fungerade då, så gör den det idag också. Men skall vi bli gripna av väckelsens evangelium, måste vi först förstå vårt risiga tillstånd och varthän det barkar.

Välkommen att läsa Del 2   som kommer i denna kategori.

Tack Lennart för ett jättebra och klart inlägg! Hoppas många tar del av det här!/Maria

 

This entry was posted on 02 oktober 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 Comments

2 thoughts on “Framtiden/Påkristning eller avfall? Del 1! Bibelfokus

  1. Ja ordet påkristning har jag svårt för men fattar ändå vad han menar och jag tycker artikeln är mycket bra, och resten kommer snart att kunna läsa, del 2.
    Guds vilja är ju att alla blir frälsta och lär känna honom och det blir annorlunda i hans vilja. Men så kommer det inte att bli, det är bara en klick- en del- som kommer att tro på evangelium i de sista tiderna, vilka är nu och vilka kommer.
    Evangelium räddar oss från mycket om är hemskt- men en del trivs så bra så de vill inte bli räddade- vad då ifrån? säger de.
    Gud har kontrollen trots allt.
    /Maria

  2. (Några mindre perspektiv)

    Tänkte på ordet “påkristning” – det låter lite som “påklistring”. Motsatsen till ordet avkristning kan vara “frälsning” eller “pånyttfödelse”, kanske!

    Sveriges ekonomi rasar rejält (över 5% förra året), precis som de flesta länder i väst, men staten säljer ju offentliga företag och sänker skatten (och förbinder sig till megabankarna för lån framöver, enligt EU förslag!) så levnadsstandardsänkningen syns inte på en gång.

    Evangeliet och Guds ord kan nu (och i framtiden) rädda oss från maffian, sex och våldslekar, svåra sjukdomar, falsk media och tron på oss själva som gudar tex.

    En klar syn – Guds vilja! Vi går samman och tror på evangelium!

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.