En Herrens tjänare bör vara mild. Hur blir man det? Svar får du här

 

 

Foto Maria

Foto Maria

 

 

En Herrens tjänare bör vara mild.”    2 Tim 2:24

DÅ GUD besegrar oss, avlägsnar Han det stenhårda ur vår natur och ger oss en djup inblick i Jesu Ande. Vi se då, såsom aldrig förr, huru synnerligen sällsynt den saktmodiga anden är i denna värld, som är så mörk och olik den himmelska.

De kristliga dygderna förlänas oss icke såsom av en slump. Om vi icke särskilja de olika nådestånden, välja dem och i våra tankar nära dem, skola de aldrig införlivas med vårt väsen. Varje framsteg i nåden måste först med förståndet omfattas, för att sedan under bön bestämt åstundas. Blott få äro villiga att underkasta sig det lidande, ur vilket saktmodet födes. Vi måste dö, innan vi bliva saktmodiga. Korsfästelsen innebär lidande. Den är jagets sanna nedbrytande och krossande; den skär djupt i hjärtat och kuvar sinnet.

Det finns i våra dagar gott om rent intellektuell, själisk fromhet, som endast är religiös inbillning. Man lägger sig på altaret och menar att eftersom altaret helgar offergåvan, man nu är helgad. Så går man omkring och för på sina läppar ett lätt respektlöst tal om Guds djupheter. Men den gamla naturens hjärtesträngar ha aldrig brustit, det stenhårda adamitiska sinnet har aldrig söndermalts, och den ensamma kampen i Getsemane har aldrig sönderpressat de outsägliga suckarna. Utan Golgata dödsmärken gives det intet saktmodigt, segrande, överflödande liv. Det bryter fram ur den tomma graven likt ljuset en stilla vårmorgon. G. D.

*

Och stor nåd var över dem alla.”  Apg 4:33

Från “Källor i öknen”  av Mrs. Chas. E. Cowman

/Maria

 

4 thoughts on “En Herrens tjänare bör vara mild. Hur blir man det? Svar får du här

  1. Nej det är ingen prestation att ge upp sig själv- det är LYDNAD och RESPEKT, och Tro som förvandlat ens inre. Vi har rätt att döma då människor gör medvetna och farliga fel, t ex kristna som gör felaktiga saker m m, Paulus berättar för oss om det kristna livet och hur det bör vara. Han, om någon, gav upp ALLT för Jesus.
    Ja Gud är helig och vi ska arbeta på vår helgelse, det ta tid och är inte lätt, men Gud hjälper oss igenom allt och vi kan se framåt emot en glädjens tid.
    Ja låt Gud styra våra liv, han är bäst på det- vi kan inte klara av våra egna liv eller göra det så som han kan, han är underbar på ALLA sätt och hjälper oss framåt.
    /Maria

  2. Jesus betyder frälsning på hebreiska!

    “Vi har rätt att döma” – ja, man kan jämföra vad Bibeln säger med sig själv och andliga uttryck allmänt. Det är klart att köttets religion är stark och ofta bär religiös mantel!

    “Risk”

    Vad jag menade var att attityden “jag är helgad och ni är i köttet” är en riktig villfarelse (Holinessmovement brottades med den)!

    Gud är helig och vill ge oss av sig själv, uppfostran och insikt. Det ska inte räknas som en prestation att ge upp sig själv. men kanske är det det ändå!

    Jag förstår vad du menar – det är Gud som styr!

  3. Att döda köttet är bra, ja bäst. Annars kan vi inte bli de HAN avser med oss, hans plan är att göra oss dugliga och milda, rättvisasökande och rättfärdiga. kan man bli det om man vandrar fel väg? Nej. Det måste till mer än lättsamt prat mellan “kristna” för att kunna gå Guds väg.

    Vi har rätt att döma, men det glömmer man, felaktigheter som anses vara rättfärdighet finns lite överallt. Guds ord gäller det kommer man inte undan och som troende så vill man inte komma undan utan man vill formas än mer av Hans ord. Gud drar oss till sig och ser till att vi stannar där- det vill vi ju, men det finns många som tycker att drejskivan är för jobbig och vill ha ett lättsammare liv utan lidande och sorger.
    Det finns ju bara två sätt- Jesus eller inte Jesus- frälsning eller inte frälsning.
    /Maria

  4. Jesus har lidit för oss på riktigt och vi förstår vem han är när vi låter honom forma oss. Korset är döden för Adam (naturen). Jesus tog den döden på sig.

    Vi är inte Jesus, men Jesus formar oss.

    En risk med att skriva att “döden är helgelse” som författaren gör ovan, är att den som skriver det kan använda orden för att döma andra kristna “som lever i köttet.” Perfekt helgelse finns i Jesus, han är gudomlig.

    Lättsamt prat om Gud eller jobbiga dispyter om teologi i köttet har vi nog alla sysslat med.

    Köttet för ingen till Gud. Gud för människor till sig. Det är de två riktningarna, vad jag förstår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.