Bön / Jakobs brev. Herren, vår läkare

 

I Jakbos brev är Jesus vår läkare, ”och trons bön skall hjälpa den sjuke”. Jak 5:15

Bönen är en del i Guds helande. Det är därför han så ofta väntar på bön i tro, innan han griper in i en människas liv.

Man kan bli frustrerad över en del bibelord, ja man kan det , MEN man behöver inte bli det. Varför inte?

Om man har läst bibelorden tillräckligt många gånger och VET att Jesus kan och vill HELA, ja då vet man också  följande:

Jesus är Gud, Gud vill gripa in i en människas liv, men han gör inte alltid ett helande bara för att vi vill. Man blir inte alltid helad för att man “kräver” det eller för att man ropar dag och natt. Det är inte vi som avgör vad vi behöver, nej, det är Gud som avgör det.

Idag talade jag med min läkare och han säger  till mig att nu är mina knän så gott som slut-  inget bra besked.  Och då tänker jag: Jesus, käre Jesus hur ska detta gå? Vill du hela mig? ja det tror jag, och när vill du hela mig? SKA det ske?  Eller VAD ska ske?
Ja jag har frågor….och jag hoppas på svar. Gud har alltid varit god emot mig, och jag tror på mirakel, kanske en operation blir ett mirakel eller kanske..jag vet inte…jag vet inte…men jag hoppas på att något ska ske som hjälper mig…Jesus hjälper i allt.

****

Jakobs brev handlar om tro i funktion. Om vi verkligen tror på Guds Ord lever vi ut det varje dag. Guds Ord är inte bara något vi läser eller tänker på utan aktiv handling. Tron måste ha händer och fötter- dina och mina!

****

Jas 5:13  Får någon bland eder utstå lidande, så må han bedja.

Jas 5:15  Och trons bön skall hjälpa den sjuke, och Herren skall låta honom stå upp igen; och om han har begått synder, skall detta bliva honom förlåtet.

****

Jag hoppas att människor har vänner som kan hjälpa till i bön och med handpåläggning och tro, så att människor få må bättre.

6 thoughts on “Bön / Jakobs brev. Herren, vår läkare

  1. Hej Kyllikki.
    Du vet ju också vad värk är så vi får be för varandra, jag tackar dig.
    Måtte Jesus göra under så att man får det lite lättare att röra sig. Kram Maria

  2. Hej Karin! Tack för din omtanke. Det är mycket jobbigt med trasiga knäleder, de är slut. Tack för att du ber för mig. Ja jag vill dela med mig, jag finns här för dem som vill veta om tro och om annat, jag är inte bara en massa bokstäver…. Gud välsigne dig! Kram f Maria

  3. Hejsan Maria! Låter jobbigt, men bra att du delar med dig av mer personliga saker. Du finns i mina böner, jag ska be för dig att Herren kommer med läkedom och att Han tar hand om dig på alla sätt.
    Kram från Karin

  4. Hej Marie, och TACK för förbön!. Jag vill gärna kunna gå o springa men det går inte och jag vet inte vad Jesus kommer att göra.Min kropp är trasig på så många ställen och operation blir svårt på grund av andra sjukdomar. Det känns hårt men jag litar på att Gud vet bättre än jag o smärta.
    Tack för att du bryr dig! Kram f Maria

  5. Kära Maria!
    Jag ber för dina knän.Allt vad två ber om,så osv.,om det är gm operation eller på annat sätt!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.