Bön / Fader Vår ..Påsk

*Fader Vår* : Ordalagen i bönen Fader Vår, /Matt 6:9 och Luk 11:2 har i 1917 års översättning icke ändrats, utan står i överensstämmelse med bönens gamla, allmänt brukade form.

Mer i enlighet med vår tids språk skulle emellertid bönen efter Matt 6:9 lyda:

*Du vår Fader, som är i himmelen! Må ditt namn hållas heligt; låt ditt rike komma; ske din vilja på jorden, såsom den sker i himmelen; giv oss idag vårt dagliga bröd; och förlåt oss vad vi hava brutit, såsom vi förlåta dem som hava brutit mot oss; och för oss icke in i frestelse, utan fräls oss från det onda ( eller: från den onde).

Luk 11:2:  skulle i enlighet härmed lyda: *Fader! Må ditt namn hållas heligt; låt ditt rike komma; giv oss var dag vårt dagliga bröd; och förlåt oss våra synder, ty också vi förlåta var och en som har brutit något mot oss; och för oss icke in i frestelse.*

De i den äldre översättningen hos Matteus tillagda slutorden: “ty riket är ditt och makten och härligheten i veighet, amen.”  saknas i de bästa textkällorna och är ett senare tillägg, avsett att bilda en högtidlig avslutning på bönen. Jfr i Gamla testamentet 1 Krön 29:11.

Beträffande översättningen “vårt dagliga bröd” må anmärkas att det här använda  svårförklarliga grekiska uttrycket av somliga uttolkare anses betyda “vårt bröd för dagen”, av andra “vårt bröd för morgondagen” , av åter andra “vårt nödtorftiga bröd”. Ingen föreslagen tolkning kan emellertid betraktas såsom oomtvistlig.

Bönen Fader Vår  har ett annat namn också: Herrens bön, eftersom det var Jesus som gav den till lärjungarna (och oss) som ett mönster för hur vi kan be, enligt Jesus är det den viktigaste bönen. Första delen är en lovprisning till Gud och ett åtagande att ära hans heliga namn. Därför uttalar vi hans namn med respekt.

Vi ber också att hans rike snart ska komma, dvs det andliga riket, det är närvarande i de troende genom Jesus Kristus (Luk 17:221) och kommer att fullkomnas den dag all ondska är besegrad och Kristus regerar över nya himlar och en ny jord. (Matt 6:10)

Låt din vilja ske,,,innebär inte att vi resignerar, ger upp och går ett ovisst öde till mötes, utan att vi     ÖVERLÅTER   oss till Guds perfekta vilja både för denna världen och den tillkommande.

Ge oss vår mat idag…. är en bkännelse att Gud är den som uppehåller och försörjer oss, i motsats till missuppfattningen att vi själva sörjer för våra behov. Vi visar också att vi litar på honom dag för dag  för det han vet att vi behöver.

Jesus menar inte att Gud för oss in i frestelser. Han ber helt enkelt om befrielse från djävulen och hans fällor. Ibland är de så försåtliga fällor att vi inte ens märker vad som pågår. Gud har lovat att vi inte ska möta frestelser som är över vår förmåga ( 1 Kor 10:13). Be Gud om att avslöja frestelser i tid och att vara stark nog att motstå dem och välkja Guds väg.

Att be Fader Vår, det är gott och jag hoppas du ber den…Jesus säger ju att den bönen är den viktigaste.

OCH om den sista måltiden kan du läsa i Matt 26:26-29; Mark 14:22-25; Luk 22:14-20;  Jesus talar till lärjungarna efter den sista måltiden: Joh 13-17  I denna länk på denna sida läser du mer om Påsken: https://gospel.jesuslever.eu/?cat=82

Det är Påsk, Jesu död och uppståndelse.

 

7 thoughts on “Bön / Fader Vår ..Påsk

  1. I bibeln 1917 står denna förklaring till Fader Vår. Titta i ordförklaringarna till Fader Vår, så ser du det. Hälsn Maria

  2. Hejsan S M Jaa det är bara ett tillägg det vi ber i slutet av bönen. *Ty riket och makten och…..,* Nej den delen fanns inte i det som JESUS lärde sina lärjungar. Jag lade in detta för att alla vet inte att det är så,, skall försöka komma ihåg VAR jag läste detta och så tog med det. Hör av mig.
    /Hälsn Maria

  3. Hejsan!

    ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet, amen.”

    Det är bara ett tillägg i Fader vår bönen?
    dvs den fanns inte i originalversionen som Jesus lärde lärungarna?

    MVH/S M

    MVH/S M

  4. Fader Vår..både då orden räcker o då de inte räcker är bönen man ber i kärlek till Fadern underbar.Ja bönen hjälper oss var dag, var stund och är mäktig. Glädjen och också sorgen ges uttryck i denna.
    Vem är väl som Gud?
    /Maria

  5. Jaha, ska du ge nåt godisägg till Anji då? (det är väl i alla fall bättre än Jesus?).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.