Jesu död /Påsk?

Jesus, som snart skulle offras som ett lamm, åt den traditionella nattvardsmåltiden tillsammans med lärjungarna i ett stort rum i övervåningen i ett hus i Jerusalem. Måltiden bestod av vin och bröd. Denna händelse är ursprunget till nattvardsfirandet…Efter måltiden gick man ut till Getsemane på Oljeberget.

Jesus var ej upprorisk mot Faderns vilja, men han bad att få slippa det som skulle komma att ske. Bönen han bad visar hur fruktansvärt han lider. Och då kommer min fråga; KAN vi verkligen någonsin förstå hans lidande? Nej jag tror inte att vi till fullo kan göra det.

Jesus tog vår synd på sig, för att skydda oss från lidande och för att vi inte ska behöva vara skilda från Gud.

Liksom förräderiet mot Jesus kan vi läsa om många liknande förräderier i bibeln,  men inget så hemskt som det Jesus fick lida:  Kain, Delila, Absalom och David, Jehu och Joram, Joas, och: JUDAS förråde JESUS KRISTUS.

Jesu sista sju ord på korset:  *Far, förlåt dessa människor, för de vet inte vad de gör.* /Luk 23:34

*Jag försäkrar dig att redan idag ska du vara med mig i paradiset.* /Luk 23:43

*Vänd till sin mor, Maria, och till Johannes, sa han: “Han ska nu vara din son. Hon är din mor.” / Joh 19:26-27

*Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?* / Matt 27:46; Mark 15:34

“Jag är törstig.” /Joh 19:28

*Det är fullbordat.* / Joh 19:30

*Far, till dig lämnar jag min ande.* / Luk 23:46   Läs bibelställena. Dessa ord bevisar både hans mänsklighet och hans gudomlighet. De avslöjar också vad Jesus fick gå igenom för att vi skulle få förlåtelse.  Se också Heb 9:1-14; 10:19-22!

 

 

2 thoughts on “Jesu död /Påsk?

  1. Det går inte att bara såga bibelställena utan att förstå vad de vill säga, de bibelorden du skrivit upp säger mer än du kan förstå, är du inte en troende på Jesus kan du inte förstå sammanhanget och jag kan inte skriva en hel roman för att förklara dem. Jag förklarar i varje artikel vad det handlar om och här i just dessa bibelord är det populärt att inte förstå. Jesus kom till jorden som människa, och många vill inte alls förstå hans liv eller död. Men den som älskar honom förstår döden han fick lida. Se hela kategorin och ta emot Jesus, och då kan man börja förstå vad han fick gå igenom för hela mänskligheten.
    Så bibelorden är helt i sin ordning.
    /Maria

  2. Jesu sista sju ord på korset:  *Far, förlåt dessa människor, för de vet inte vad de gör.* /Luk 23:34

    *Jag försäkrar dig att redan idag ska du vara med mig i paradiset.* /Luk 23:43

    *Vänd till sin mor, Maria, och till Johannes, sa han: “Han ska nu vara din son. Hon är din mor.” / Joh 19:26-27

    *Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?* / Matt 27:46; Mark 15:34

    “Jag är törstig.” /Joh 19:28

    *Det är fullbordat.* / Joh 19:30

    *Far, till dig lämnar jag min ande.* / Luk 23:46   Läs bibelställena. Dessa ord bevisar både hans mänsklighet och hans gudomlighet. De avslöjar också vad Jesus fick gå igenom för att vi skulle få förlåtelse.  Se också Heb 9:1-14; 10:19-22!

    Wow vilken bibel först han säger Gud var har givit mig sen säger han far förlåt dem vad e det för bibel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.