Bibelord /Psaltaren. Tro på Gud.

http://www.youtube.com/watch?v=KwsvqVmFV6Y&feature=related
The Voice of Truth
http://www.youtube.com/watch?v=6cn6yWbY7a4&feature=related:   I din närhet

Psaltaren 40:11 säger: “Jag har inte heller tigit, utan talat om att du har befriat oss. Jag har berättat om din trofasthet och hjälp. Inför alla har jag sagt att du älskar oss.” Gud förlåter oss våra synder. David berättade frimodigt om detta för sin omgivning, det ska vi också göra. När vi blir berörda av det budskap som  Gud låter oss ta del av kan vi inte hålla det för oss själva, vi måste ut med det. Det blir naturligt att dela med sig av vad Gud gjort för oss personligen. Håll inte tyst om det, utan delge din omgivning, och prisa Herren.

Ps 149:4-5 Herren älskar sitt folk, och de som är förtryckta ska han befria. Därför ska de vara glada. De ska prisa honom natten lång!

Ps 25:9  Han undervisar de ödmjuka om sin väg.

Ps 25:10  Med trofasthet och kärlek leder han alla som lyder hans befallningar.

Ps 26:12  Öppet och frimodigt prisar jag dig, Herre, för du ser till att jag inte snavar eller faller.

Ps 27:1    Herren är mitt ljus och min frälsning. Vem behöver jag vara rädd för?

Ps 37:4   Gläd dig över Herren! Då kommer han att ge dig vad ditt hjärta mest av allt önskar.

Tro på Gud.

http://www.youtube.com/watch?v=LcgBWbs5weI&feature=related We Fall Down

/Maria

4 thoughts on “Bibelord /Psaltaren. Tro på Gud.

  1. Helt rätt.
    Och det tar lite tid innan man fattar det man fick fatta, Guds Ande har uppenbarat och lärt och fortsätter berätta för oss och leda oss, det är fantastiskt.
    Prisa Herren. /Maria

  2. För ett tag sedan (ca 10 år sedan!) tyckte jag att psaltaren var full av upprepningar och likartade Psalmer. Jag tänkte: varför ska det vara 100-tals psalmer med samma innehåll?
    Sen har jag förstått att psaltaren är mycket mer än poesi. Det är profetior och samhällssyn, bekännelser och liturgiska texter mm. Att Herren är Jesus även i GT förstod jag inte alls!
    Jag trodde det var JAHVE i GT, och Jesus i NT…men Bibeln säger att Ordet var från början och att Jesus upprätthåller allt som finns. 🙂

  3. Hej Janne, det är sant det du säger, för titta i Jesaja och Hesekiel och alla andra profetböcker; de talar om Jesus som ska komma, GT talar om Jesus Kristus, som skulle dö för världen, du kan tänka att det är mååånga som missat detta.MÅNGA hundra år innan Jesus kommer profeterar man om honom, det är sannerligen underbart, vilken Gud vi har.
    Jag säger att GUDS ORD, BIBELN, är Sann.
    Jag säger att Jesus Kristus föddes, dog, uppstod, och skall komma tillbaka.

    Jesus är Herre, det vet jag och jag längtar att alla som tror annorlunda skall bli frälsta.
    Ja det är klart att man förstår ordet som att Jesus skall komma och att han kommer en andra gång.De andra sk religionerna är ju långt ifrån detta på alla sätt. Vi är troende, utan religion/Maria

  4. (Kommentar om Kristusprofetia i Psalm 22)

    Läste i Psalm 22 ord som hände Jesus under korsfästelsen: Hans händer genomborrades, man kastade lott om kläderna etc.
    Psalmen beskriver sen vad som skulle komma i den kristna kyrkan – ordet gick ut i alla länder, alla ska böja knä för Kristus.

    Hur är det möjligt att psalmisten kunde skriva det flera hundra år före Kristus? Och att man skulle gå ut med budskapet i alla länder, hur skulle Jesus själv kunna göra det när han var död? (Om man nu har invändningar mot orden och säger att Jesus “iscensatte sin död”? Att han och lärjeungarna “levde i Psalm 22 s.a.s”)

    Det här resonomanget går inte ihop, om man inte tänker sig att Bibelordet kommer från Gud och att Jesus är Gud.

    Hur skulle David kunna veta att Herrens händer skulle genomborras och att man skulle kasta lott om kläderna?

    Hur skulle lärjeungarna kunna skriva in det i evangelierna (ur Psalm 22) om det inte profetian var sann? De själva var rädda för rabbinerna och flera sprang och gömde sig efter korsfästelsen. Hur kunde då budskapet sen kunna nå ut i alla länder? Genom lärjeungarna – en skara “bluffande fegisar”?

    Intressant att Bibelordet är Guds ord och profetior. Och att både GT och NT beskriver ett skeende, och en Gud. Så får man tolka det, vare sig man vill eller inte!

    Alternativet är att hela historien om Jesus är en “konspiration av en judisk sekt”, just som Rabbinerna såg kristendomen från början.

    Vad säger du, Maria?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.