Bibelord/ Jesu seger

 

“Since the children have flesh and blood, he too shared in their humanity so that by his death he might destroy him who holds the power of death – that is, the devil – and free those who all their lives were held in slavery by their fear of death.”                                                      

                                                           -Hebrews 2:14-15
Heb 2:14  Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen,
Heb 2:15  och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv igenom hade varit hemfallna till träldom.
Heb 2:16  Ty det är ju icke änglar som han tager sig an; det är Abrahams säd som han tager sig an.
Heb 2:17  Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud, till att försona folkets synder.
Heb 2:18  Ty därigenom att han har lidit, i det han själv blev frestad, kan han hjälpa dem som frestas.
*Jesus måste bli människa för att kunna dö, för att kunna övervinna samma frestelser som vi möter och för att kunna medla mellan Gud och människor. Han blev en av oss för att vi skulle kunna bli ett med Gud.

Genom sin död blev Jesus det offer som befriade oss från döden.  Genom att uppstå besegrade han döden, vår fiende (se Rom 6:5-11; 1 Kor 15).

Jesu död och uppståndelse befriar oss från dödsfruktan eftersom döden är besegrad. Kanske behöver några av dina närmaste uppleva den befrielse från dödsfruktan som bara Kristus kan ge. Alla  som lever med en rädsla för döden borde ges möjligheten att höra om Jesu seger. Vår omgivning borde få höra om  detta befriande budskap!*

Kunskapen om att Jesus led och blev frestad är en hjälp för oss, i vårt eget lidande. Vi vet att han förstår vad det handlar om och vi kan lita på att han för oss igenom lidandet och att stå emot frestelsen. Gå till Jesus så snart du möter svårigheter! Han vet vad du behöver och kan och vill hjälpa dig! /Hebr 4:14-16/

/Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.