Bibeln / Skärseld? Nej, himmel eller helvete

 

Finns det verkligen ett ställe att vara i som kallas för skärselden?
 

Nej, det finns ingenting om Skärselden i Bibeln alls. Undervisningen om skärselden är endast en uppfinning av den romersk-katolska kyrkan och det fortsätter tills denna dag. Den katolska kyrkan har gjort undervisningen/läran  om skärselden sedan 1274 och det var officiellt bestämt på rådet i Florence i 1438-1439. Jesus själv nämnde aldrig skärseld, men han talade om himlen och helvetet. Den romersk-katolska kyrkan accepterar fortfarande donationer för Mäss-kort, vilket kommer att möjliggöra att katolska mässan  talar för en avliden vän eller släkting. Återigen finns det inget sådant nämnt   i Bibeln. En person är antingen sparad eller förlorad i Guds ögon. Du kommer antingen att tillbringa evigheten i himlen eller helvetet. Lyssna till vad Jesus Kristus lärde:

Och han sade till dem: Gån ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. (Mark 16:15-16)

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen, utan för att världen genom honom skulle kunna räddas. Den som tror på honom blir inte dömd, men han som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på namnet på den enfödde Guds Son. (Joh 3:16-18)

Och frukten icke för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen: utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i helvetet. (Matt 10:28)

Och det hände sig, att tiggaren dog, och fördes av änglarna till Abrahams sköte: den rike mannen dog också och begravdes, Och i helvetet lyfte han blicken, han var i plågor och fick se Abraham långt borta, och Lasarus i hans famn. Och han grät och sade: Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasaros, att han kan doppa fingerspetsen i vatten och fukta min tunga, för jag plågas i denna eld. (Luk 16:22-24)

Artikel från:

http://www.hiwaytoheaven.com/?category_name=going-to-hell  /engelska

/Den rike mannen kom inte till helvetet på grund av sin rikedom utan för att han använde den på ett själviskt sätt…../Maria

2 thoughts on “Bibeln / Skärseld? Nej, himmel eller helvete

  1. Hej Peter, jag har tidigare svarat på denna fråga i en annan kommentar så jag orkar inte repetera nu. Men Jesus säger ju själv att det är helvetet som finns dit människor blir kastade/förda eftersom de inte tror.
    Matt 11:23 Och du, Kapernaum, ska du kanske bli upphöjd till himlen? Nej, du ska ner i helvetet. För om kraftgärningarna som gjorts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått än i dag.
    Matt 16:18 Och jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa ska jag bygga min församling, och helvetets portar ska inte få makt över den.
    Luk 10:15 Och du, Kapernaum, ska du bli upphöjd till himlen? Nej, du ska ner i helvetet.
    Luk 16:23 I helvetet, där han plågades, lyfte han sin blick och fick se Abraham långt borta och Lasarus hos honom.
    Upp 1:18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet. Och jag har nycklarna till döden och helvetet.
    Upp 6:8 Och jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och helvetet följde honom. De fick makt över en fjärdedel av jorden, att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur.
    Upp 20:13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.
    Upp 20:14 Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden.
    Jag vet också en del om Gehenna och var det låg m m.Men du är så sprängfylld av din kunskap verkar det som så att det blir en rätt meningslös situation att svara på detta. Jag är ganska bevandrad i bibeln, men har nog inte mycket att säga till om här.Hur många gånger tror du jag läst om Lazarus…m m.

    FRID/Maria

  2. Jag ansluter mig inte till Katolska kyrkans lära om skärselden, men faktum är att våra bibelöversättningar inte ger rättvisa åt grundtexten. T ex bör ordet “fördömd” i Mark 16:16 översättas “dömd”. Det handlar inte om evig fördömelse, utan om att man dömer sig själv bort från Gud pga att otron vägrar ta emot hans gåva. Men detta tillstånd kommer inte att vara evigt. I samma kapitel kan vi läsa om att Jesu egna lärjungar inte trodde (samma ord i grundtexten som när det står att de som inte tror ska bli dömda). Men vi tror väl inte att de blev fördömda?!
    I Matt 10:28 står inte “helvetet” i grekiskan, utan Gehenna. Gehenna var en dal utanför Jerusalem, där bl a mängder med lik kastades efter romersk massaker på judarna. Liknelsevis blir Gehenna en bild på Guds elddop, som kan genomföras här i tiden om man tillåter det eller skjutas upp tills man hamnar i elden vid Guds domstol. Det framgår av Mar 9:49 att alla måste genomgå elden: “Ty var och en skall saltas med eld.” Jesus sade detta i direkt anslutning till talet om Gehenna, så därför handlar det inte alls om “helvetet”. Det är ett eldsdop som syftar till att avlägsna den köttsliga naturen, förvisso smärtsamt, men ändå nyttigt. Det står att kroppen och själen kan kastas i Gehenna, men inte människans ande, ty den kan bli frälst genom eld enligt 1 Kor 3:15. Jämför med 1 Kor 5:5, där det framgår att detta även gäller en grov syndare.
    Vad gäller berättelsen om den rike mannen och Lasarus vill jag hänvisa till bloggen: https://madeleine-wallgren.blogspot.se/2018/01/den-rike-mannen-och-lasarus-en-tolkning.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.