Bibeln /PÅVEN och Bibeln

 

Påven och Bibeln

Påven hävdar i sina titlar att han har Guds auktoritet. Han är en “Helig Fader” (Gud Fader), “kyrkans huvud” (Jesus) och “Guds ställföreträdare” (Den helige Ande)..
Påven är en medlare mellan Gud och människor. Bibeln säger att det finns en medlare mellan Gud och människor och det är Jesus Kristus.

RKK hävdar att brödet och vinet i nattvarden förvandlas till Jesu kropp och blod (Eukaristi-mysteriet). Jesus “offras” alltså varje söndag i katolska kyrkor. Maria och helgonen medlar och ber för oss människor, enligt RKK.
Bibeln säger att det finns en medlare och det är Jesus Kristus.

Kristen tro baserad bara på Bibeln räcker heller inte enligt RKK. I den katolska traditionen (traktat från ekumeniska konferenser, kyrkofäders böcker, antika filosofer etc.) inkorporerar den kristna trons erfarenheter.
I katolska Biblar finns i allmänhet de Apokryfiska böckerna tillagda. Bibeln säger att vi inte ska lägga till eller dra ifrån något i Bibeln/bibeltexten.

Den romerska katolska kyrkan hävdar att den är Kyrkan med stort K. Andra kristna församlingar kallas för “separade bröder” som den katolska kyrkan arbetar för att igen  ska inlemma i sig.
Den sk. kristna ekumeniska rörelsen har just den målsättningen: att Katolska kyrkan och andra kristna församlingar och samfund ska komma på lika fötter och tala som en världskyrka, med gemensam teologi och framtoning. Vare sig nu den ekumeniska processen utmynnar i en kyrka med stort K, eller inte, får framtiden utvisa!
SE artiklar här:

http://alertsweden.bloggo.nu/5-Reasons-Why-Catholic-is-not-Christian/

For the Pope holdeth place on earth, not simply of a man but of the true God.’ I Book of Gregory 9 Decret. C3.
för påven har en position på jorden inte bara som en människa utan som den sanne Guden.
Jag vill fråga dig:
Håller du med om detta?  Är påven som Gud?/Maria

https://gospel.jesuslever.eu/?cat=135&paged=2  Här kan du läsa mer om ämnet…

4 thoughts on “Bibeln /PÅVEN och Bibeln

  1. Hej någonstans här på sidan har jag berättat om påven och hans märkliga tilltag och påverkyrkans idéer den som vill veta får söka här på sidan på PÅVEN/PÅVEKYRKAN, vi har ju tagit upp det förut
    Jag hoppas att de som läser vet svaren på 1-3 , och vet sanningen, sådan som Gud gett oss den. Lära sig av Kristus, ja, och vara ledd av den helige Ande- ja, så är vi lärda att göra.
    /Maria

  2. Påven grundar sin auktoritet som Kristi ställföreträdare på aposteln Petri nycklar. “Vad du binder på jorden och i himlen ska givas dig.”

    Matthew 16:19 (King James Bible)

    “And I will give unto thee the keys of the kingdom of heaven: and whatsoever thou shalt bind on earth shall be bound in heaven: and whatsoever thou shalt loose on earth shall be loosed in heaven.”

    Matthew 18:18 (King James Bible)

    “Verily I say unto you, Whatsoever ye shall bind on earth shall be bound in heaven: and whatsoever ye shall loose on earth shall be loosed in heaven.”

    Apostlarna fick tillåtelse av Jesus att själv avgöra sakernas tillstånd inom kyrkan. Ungefär den auktoritet som Paulus har i breven.

    Vad påvekyrkan i Rom har med församlingen i Jerusalem och Paulus församlingar i Turkiet/Grekland begriper inte jag.

    (Tre frågor)

    1 På vilket sätt är Rom den kristna moderkyrkan?
    De första församlingen var i Jerusalem, eler hur?

    2 Förstår du på villket sätt påven är Petrus efterträdare?

    3 Petrus blev korsfäst i Rom var det så? Han var väl inte pastor i Rom heller?

    http://bible.cc/matthew/16-19.htm

    When Jesus gave this power to the apostles, he meant that whatsoever they forbade in the church should have divine authority; whatever they permitted, or commanded, should also have divine authority – that is, should be bound or loosed in heaven, or meet the approbation of God.

    They were to be guided infallibly in the organization of the church:

    1. by the teaching of Christ, and, 2. by the teaching of the Holy Spirit.

  3. Jag får säga att det har varit så hemskt i alla tider med att man har upphöjt farliga despoter/härskare/galningar/massmördare till gudar, och gör det fortfarande
    Så länge man inte vill lära känna den Gud som faktiskt sitter på den rätta tronen- ja då får man leva som man lever
    kanske vi/man/ “förtjänar” den makt och frammarsch som då blir följden….

    JESUS är den som ALLA borde följa, känna, älska, hedra, Lyda m m /jag har sagt det rätt så många gånger nu, hoppas att man tänker till och vill lära känna Jesus och få ett nytt liv.

    Om påven är gudomlig? Nej. Om påven är den som ska styra/leka Gud? Nej.

    /Maria

  4. All auktoritet kommer från (är instiftad av) Gud, säger Paulus i Romarbrevet 13. Denna kontroversiella vers har stötts och blötts i alla århundraden. Hitler gillade den versen!

    Kanske är det så! Även anklagarens makt tilldelas honom av Gud.

    Vi “förtjänar” Hitler, Stalin och resten av påvarna eftersom vi har glömt Guds Ord och inte kan skilja på Jesus barmhärtighet från en symbolisk slingrande institution med krav på total underkastelse i trosfrågor.

    Kan man säga så? Det låter rätt hårt!

    Vi är skyldiga till de hårda gossarnas frammarsch i historien, eftersom vi inte säger nej till orättfärdigheten i tid och ber om nåd och försoning och rättfärdigheten hos Kristus, när vi ser folk och länder i knipa!

    Ett folk får det ledarskap det förtjänar, finns det ett ordspråk som säger.

    Är påven gudomlig? Om folk tror honom ha gudomlig auktoritet så är han ju en slags gud!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.