Att lyda Gud/ Disciplin

Vad är mognad i förhållandet till Gud och vad är omognad i vår vandring? Ta ett exempel: Omognad är att gå dit DU vill; mognad är att gå dit Gud vill att Du ska gå: Du säger:

“Jag tror jag ska gå och besöka min syster idag.” Herren svarar: “Nej, inte idag. Jag vill att du ska stanna hemma och fasta idag.” Du säger: “Men Herre, jag hälsar ju alltid på min syster på tisdagar”. Herren säger: “Jag vet det, men nu går du dit när jag bjuder dig att gå, och du stannar hemma när jag bjuder dig att stanna. Det är dags för disciplin. Det är dags för dig att inse att jag är Konung! Jag ger befallningarna. Din frälsare blir nu din Herre!”

Enkelt och bra tycker jag. För det är ju så det går till. Det är faktiskt Gud som bestämmer, inte vi. För har vi tänkt oss att följa honom, ja då frågar vi honom först, för han kanske har tänkt helt annorlunda än vi. När överlåtelsen skett till gudomlig vägledning åstadkommer den en förvandling i den troendes liv.

Vi går som från en kokongs bundenhet till en fjärils frihet. I gudomlig vägledning lämnar  vi en person som är egensinnig och bunden i synd, och blir nya skapelser som njuter i Kristi sinnes fulla frihet och den helige Andes tjänst. Vi har inte blivit reducerade till en mekansik robot.

Vägledning är INTE ett förbiseende av vår personlighet; det är en ökad moralisk frihet, hos en disciplinerad son/dotter, som lärt sig behaga sin Fader. Lägg bort ditt själviska jag och följ Mästaren.

 

4 thoughts on “Att lyda Gud/ Disciplin

  1. Hej AnnaKristina
    Tack för dina ord. Bra att du läser om vad Gud kan göra i ditt liv.
    Först av allt skall man VILJA gör hans vilja! Om man älskar honom av hela sitt hjärta blir det
    naturligt att man vill följa honom.
    Läs mer på sidan under kategorierna: att lyda Gud, Gud har en plan med ditt liv, leta under kategorierna.
    Det bästa sättet är att erkänna för honom att man vill vara hans i evig tid och att HANS vilja ska ske i ens liv.
    Prata förtroligt, prata från hjärtat, umgås med honom varje stund, då kommer under att ske.
    När DU vill så vill Han ge dig möjligheter att få ett annat slags liv, ett liv i ödmjukhet och följsamhet.
    Det är så enkelt egentligen, bara släppa på själviskheten och ödmjuka sig, hissa vit flagg och säga:
    Jesus, här är jag! Gör det du vill i mitt liv.

    Varma hälsn Maria. Hör av dig om du har frågor.

  2. Hej,Maria,Tack,för en bra sida!Hur lär man känna känna GUDS vilja i mitt liv?Jag vill att Jesus vilja ska hända/ske i mitt liv,så att det styr mitt handlande&inte jag själv,så jag inte gör fel/går fel.

  3. Hej Andreas, det är en berättelse om lydnad, den berättar inte om mig personligen. Och fasta kan man göra på många sätt inte bara genom att avhålla sig från mat./Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.