Att berätta om Nya Testamentet

 
Det Nya Testamentet handlar om det NYA förbundet som Gud har gett oss genom sin Son. I Nya Testamentet som börjar med Matteus kan vi läsa allt om vad Gud vill för oss, och vad Jesus har för central gestalt i allt detta. Se övriga inlägg Nya Förbundet…

Du kan läsa om Jesu födelse och förberedelser för tjänst, du kan läsa om Jesu Budskap och verksamhet, du kan läsa om Jesu död och UPPSTÅNDELSE, du kan läsa om Jesu underverk, du kan läsa om Profetior om Messias.

Jesu talar om andlig blindet i Johannes evangelium. Det finns mer: Jesus varnar för splittring, Jesus varnar för kriser i framtiden, Varför kommer inte  alla in i Guds rike?, Att vara lärjunge till Jesus har sitt pris, Sträva inte efter bästa platsen, Om tro och fölåtelse, Jesus- världens ljus,

Jesus varnar för felaktig undervisning, Jesus går på vattnet (mycket omdiskuterat, men sant), Petrus erkänner Jesus som MESSIAS, Jesus utlovar ro och vila, Jesus botar en stor mängd människor, Jesus undervisar lärjungarna hur de ska be (Fader Vår), Den rike och den fattige, Folkets ledare ifrågasätter Jesu auktoritet, Jesus talar om att tjäna andra, Jesus förklarar varför han måste dö, Frågan om Uppståndelsen, Jesus talar om sin återkomst, Jesus talar om att vi ska vara vaksamma, Liknelsen om de tio brudtärnorna, Den slutliga domen.

/Ja, här har du så många högaktuella ämnen och du kan bli frälst och få ta del av allt vad Jesus vill säga just DIG!

Bibeln är en bok som är den bästa boken som skrivits anser jag, och den vill jag följa och jag vill att människor får upp sina inre ögon inför det som faktiskt är det viktigaste: Frälsningen och arbetet för Gud.

 Det jag tagit med här i detta inlägg är bara en droppe i havet egentligen, för Bibeln skall/bör tas emot som Guds klara Ord för människorna.

OM alla gjorde det, eller hade gjort det, hade vi inte haft de världsproblemen som vi har idag. Om människorna hade bejakat Gud och följt honom genom alla tider, hade vi haft den människokärlek och sundhet som Gud efterlyser hos oss.

Ja det finns hur mycket som helst att ta del av och att skriva om, och jag kommer att fortsätta skriva här, det som Gud lägger på mitt hjärta.

5 thoughts on “Att berätta om Nya Testamentet

  1. Visste inte att den boken fanns som film (“Kristens resa” alltså). Har nu tittat efter filmer sedan du nämnde det. Den film jag tror du sett är denna:
    , stämmer det? Var den i sånt fall med svensk text? Ganska viktigt för mig, för jag hade gärna velat se nån film av den boken.

    Såg att de gjort en nyare film (2008) här:
    , men hur sjutton ska man få se den om den aldrig kommer till Sverige? En annan sida med samma film (2008):
    .

    Okej, hej då för nu.

  2. Hej Andreas. Tack för din kommentar. Jag har inte läst denna boken men sett den på film för en hel del år sedan. Jag kommer därför inte ihåg allt i den, och vågar därför inte uttala mig så säkert om den. Men man kan ju alltid förnya sitt kunnande, och då kommer jag tillbaka o talar om för dig vad jag tycker.
    Om den är inspirerad av Gud låter jag vara osagt.
    Jag heter Gudrun Maria- men kallas Maria på nätetoch mina vänner säger Maria
    Gud välsigne dig Andreas.
    Hälsn Maria

  3. Du har väl läst “Kristens resa” (John Bunyan, från 1678) hoppas jag. Intresset bland yngre verkar vara måttligt (dåligt alltså), verkar bara vara äldre som läst den. Själv är jag inte direkt lastgammal (född -75), men jag hörde talas om den för många år sedan, och har läst den, och det var bland det bästa jag gjort, mycket inspirerande bok; skulle beskriva den som ett storslaget verk och en vägledare för livet. Att boken sedan även kan beskrivas som en äventyrsbok tycker jag man kan säga, men det är knappast något påhittat tjafs som står däri utan inspirerat av Gud själv. Dock: Tycker inte om nyöversättningen som kom 2006 lika mycket, så den bok som finns ute i bokhandeln nu råder jag inte folk så mycket att köpa. Gå till bibblan och se om det finns en annan äldre översättning, för jag läste en sådan och vet att det finns.

    Hej då Maria (eller Gudrun eller vad det nu är, he he).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.