Aposteln Johannes / Kärlekens apostel; hans brev

johannes.jpg

Aposteln Johannes, en av de apostlar som varit med Jesus och varit ögonvittne till det mesta av vad evangelierna skildrar; därför kunde han verkligen förmedla tro och förtröstan på Gud till ytterligare en generation kristna.

Nyckelvers i 1 Joh brev:

“Jag har skrivit detta till er som tror på Guds Son, för att ni ska veta att ni har evigt liv.”

Särdrag: Johannes är “kärlekens apostel” och brevet genomsyras av kärlek. Brevet påminner i många avseenden om Johannes evangelium t ex ordval, stil och tankar. Johannes uttrycker sig kortfattat men klart och använder enkla ord. Ofta är det skarpa kontraster i hans bilder, ljus ställs mot mörker, sanning mot falskhet, Gud mot Satan, liv mot död och hat mot kärlek.

Johannes vill att vi ska förstå hur verklig Gud är i våra liv, och att vi har evigt liv i Jesus Kristus. Han vill också uppmuntra oss till en fortsatt gemenskap med den Gud som är både ljus och kärlek. Läs om Guds kärlek i detta brev och sprid den kärleken vidare till andra med förnyat mod.

Johannes skriver om de mest grundläggande aspekterna av tron så att varje troende ska kunna skilja mellan sant och falskt. Han betonar skillnaderna in i minsta detalj så att vi inte ska kunna tveka om vad som gäller. I en kall värld kommer Gud med kärlek. Till en döende värld kommer Gud med liv. Om vi börjar tvivla kan desa sanningar ge oss ny tro.

Johannes skriver:

“Kristus fanns redan när världen skapades. Men jag har också själv sett honom med mina egna ögon och hört honom tala. Jag har rört vid honom med mina egna händer. Han är Guds budskap om liv, och det är om detta Livets ord jag skriver till er.

Denne man, som är livet från Gud, har visat sig för oss, och vi försäkrar att vi har sett honom. Jag talar om Jesus Kristus, som är det eviga livet. Han var hos Fadern och visade sig sedan för oss. Jag säger än en gång att vi berättar för er vad vi själva verkligen har sett och hört, så att ni kan dela vår gemenskap och den glädje vi har tillsammans med Fadern och med Jesus Kristus, hans Son. Och om ni gör som jag säger i detta brev, så blir ni fyllda med samma glädje som vi.”

*Johannes var den lärjunge som Jesus älskade, (Joh 21:20), och hade, tillsammans med Petrus och Jakob, ett särskilt nära förhållande till Jesus.

*Som ögonvittne till Jesu verksamhet var Johannes verkligen rätt person att berätta sanningen om honom. De som mottog och fick del av detta brev hade själva inte sett coh hört Jesus men de kunde lita på Johannes vittnesbörd. Vi som lever idag har samma utgångsläge som dessa andra och tredje generationers kristna. Vi har inte heller haft möjlighet att se och höra Jesus under hans fysiska liv bland oss människor, eller kunnat röra vid honom, men vi har tagit del av Nya testamentets ögonvittnesskildringar, och vi kan lita på att de är sanna.

Forts följer..

j283.jpg

6 thoughts on “Aposteln Johannes / Kärlekens apostel; hans brev

  1. Hej Kyllikki, ja det är ju genom att Jesus finns i oss som dessa saker händer, att Jesus visar genom oss ..och vi visar hans kärlek, den kommer till oss för att vi söker den, och vi ger ut den.
    Kram f Maria tack förkommentarerna½

  2. Hej Maria!
    Just nu,i denna stund fick jag en märklig förnimmelse och det är att det är ju inte jag som ge kärlek till mina barn,barnbarn,vovvarna,medmänniskorna mm…utan det är JESUS som gör det GENOM mig!
    Detta är verkligen fantastiskt,att så att säga jag ensam har egentligen inget gott att ge,utan allting är villkorligt,men med Jesus som givare blir det äkta!
    Kram Kyllikki

  3. Hej Kyllikki Ja Gud tvättar oss, han formar oss o älskar oss. Johnnys sida skall du få länken till lite senare idag.
    Jag vill tacka Herren för dig, för jag vet att han skall använda dig! AMEN
    Kram f Maria
    Tack Kyllikki.

  4. Hej Maria!
    Det hade nästan kunnat vara jag som skrev,som Jonny Dahl skrev här ovan1
    Jag också vill tacka dig för en underbar sida som ger mig så mycket kunskap om Jesus och jag tackar Gud för att jag fann dig!
    Kram Kyllikki

  5. Hej Johnny! Vilken underbart vacker glädje du ger i din kommentar! Ja tänk att vi får fyllas av glädje i att känna hans kärlek, att få ge till andra av glädje och lycka. Måtte vi få göra mycket mera, i detta arbetet för Guds rike.
    Halleluja! vad jag är glad att du känner såhär.
    Du gör mig så glad, och att du ger mig så fina ord. Jesus skall ha äran för han har frälst mig. Jag känner stor tacksamhet Johnny.
    Gud skall ge dig så månge mer tillfällen av lycka som skall få bägaren att svämma över!
    /Maria

  6. Den underbare Jesus

    “Johannes vill att vi ska förstå hur verklig Gud är i våra liv”

    Är det inte underbart att denne Jesus som var med vid världens skapelse har sitt liv i oss idag; jag bara upplever det som större och större…

    Att vara en del av detta är det största en människa kan vara med om; så upplever jag det. Så blir jag också uppmuntrad till att fortsätta vandra i kärlekens ljus som är en sådan underbar gåva; denna kärleken.

    Jag var så tom på kärlek innan jag mötte Jesus; eller den “kärlek” jag trodde på då, med att ge gåvor, med en beräkning till att få något tillbaka direkt.

    Och nu; med Herren så är allt så annorlunda med kärleken. Den har fått ett helt annat djup inom mig och då jag t.ex ger; så ger jag för att jag är glad över att just ge.

    Och Herren blir bara innerligare och djupare för var dag; och jag blir uppfylld av hans underbara kärlek. Ibland undrar jag om det finns något slut på detta…hur mycket kan jag fyllas egentligen.

    Men det är väl då när bägaren håller på att rinna över, som det kommer andra till del och jag får återigen vara en glad givare av denna underbara kärlekens gåva; Halleluja!

    Tack Maria, säger jag; och tack Jesus för att du har satt henne som en förmedlare av ditt goda rike, till att komma oss andra till del.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.