Aposteln Johannes / Johannes går emot falsk lära

Johannes går emot falsk lära. Det är framförallt två strömningar i de falska lärornas undervisning som Johannes går emot:

1 Joh 1:6, 8   *Förnekandet av syndens existens. Johannes klargör att om vi fortsätter att synda kan vi inte göra anspråk på att tillhöra Gud. Om vi menar att vi inte har någon synd lurar vi bara oss själva och vägrar acceptera sanningen.

1 Joh 2:22; * Förnekandet av Jesus som MESSIAS och GUD i mänsklig gestalt.

 4:1-3 Johannes visar att var och en som tror att Jesus var både Gud och människa och förlitar sig på honom för sin frälsning ÄR Guds barn.

Somliga hoppas få evigt liv, men Johannes säger att vi inte ska nöja oss med mindre än att veta det. Vissheten grundar vi på Guds eget löfte om evigt liv genom hans son Jesus. Detta är sant, vare sig du känner närhet till Gud eller främlingsskap för honom. 

*************************

  *Lugnt hav*

Ja de kristna är ovanliga människor,

men helt vanliga människor

De hoppas

De glädjer sig

De tror

De böjer knä

De är trygga i stormarnas vildhet

De seglar inte i dolda skär.

De kastar ankar i lugnt hav.

*Maria*

 

4 thoughts on “Aposteln Johannes / Johannes går emot falsk lära

  1. Härlig kommentar!
    Så ser jag det också Janne, Byggmästaren med ritningarna och svaren är Gud, vad än människor säger.

    Vi behöver renoveras och det gör vi i Jesus Kristus, som tar bort synden och förfallet och ger oss nytt liv.

    Det nya livet ägnar vi åt att tjäna en stor Gud och i tacksamhet göra hans vilja.

    Det ÄR INTE enkelt till en början men det blir enklare och enklare då Jesu kärlek och nåd får strömma till oss.Hur skulle man bete sig med ett radband i det fallet????

    Bara Gud är helig, rättvis och sann.
    Halleluja, Tack för frälsningen!
    /Maria

  2. (Gud och mänsklig växt)

    Om man tar världen/universum är Guds byggnadsverk-analogin, så kanske man kan säga att människan utan Gud tror sig fri (att leva sitt liv fri från begränsningar, i ett liv utan skyddande väggar) och Gud ser oss som ofria (när vi ser oss om efter det svinnande livet som vi tror är vårt eget). Energin och värmen rinner ut och huset behöver renoveras. Då kommer byggnadsnämnden. Varför inte kontakta byggnadsmästaren som har ritningarna och vet hus vårt förfallande hus ska bygga upp/renoveras?
    Vi växer och bygger våra liv och hörnstenen är vårt knutna JAG-behov av bekräftelser.

    Sven Reichmann (som själv är läkare) säger att Gud är Läkaren. Synden är ofrivillig cellväxt.

    Inga radband i världen kan rädda oss om Gud är Livets Arkitekt (vetenskapen tror sig veta att så är inte fallet!). När tiden kommer gör Gud som Han vill med sin värld och sina människor. Sen får vetenskapmännen och radbandsbedjarna säger vad de vill.Världen ska rullas ihop som en matta när den dagen kommer, säger Hebeerbrevet.

    (Jag har inget emot kultur, dans, lek, korsord, sudoku, penna, smileys, kautchuk, etc. Det är bara att vi är små i förståndet och Gud är större! Det kan vara bra att inse ibland! :))

    Gud skulle väl inte hävda att vi människor är syndiga och bryter mot Hans lagar och behöver försonas med Honom, om vi inte gjorde det?

  3. Hej Janne. Synd är synd och människan bär på synd och bara Jesus befriar oss. Paulus säger att det är en kamp, och visst är det det. Även som frälsta kan vi fortsätta synda, men den helige Ande överbevisar.
    DHA skingrar dimman och vi kommer ut ur dimma till frihet.
    En del människor blir befriade direkt och en del människor lever i kamp. Satan lurar hela tiden och vill sänka den troende, så visst är det en kamp. Man får be Jesus om styrka.Den fallna världen–i synd- utan Gud.
    /Maria

  4. Johannes säger att synd är laglöshet, tror jag.
    Det vore kanske lättare att analysera läget i världen och i oss själva om vi accepterar *syndens verklighet* – den fallna människan som gnager i oss. Och som bara Jesus kan befria oss från.

    Allting som stavas “nu ska vi lösa alla problem” löser inte problem. Och frånvändheten från Gud gör att vi tappar insikten om synden som lurar i och kring våra förhoppningar på oss själva. Så tänkte jag nyss! 🙂

    DHA skingrar dimman.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.