Abraham/ Guds löfte

th_blessyou-1.jpg 

Att ha en tro som Abraham, ja det är bra det. Det står såhär i Rom 4:20-25: “Men Abraham tvivlade aldrig. I stället växte sig hans tro allt starkare, och han tackade Gud för gåvan redan innan han hade fått den. Han var helt övertygad om att Gud skulle hålla vad han hade lovat. Och på grund av Abrahams tro, förlät Gud honom hans synder och förklarade honom “icke skyldig.” Detta frikännande uttalades inte bara för Abrahams skull. Det GÄLLER också Oss. Gud kommer att ta emot oss på samma sätt som han tog emot Abraham- genom att vi tror på Guds löften, den Gud som lät Jesus, vår Herre, stå upp från de döda. Han dog för våra synder och uppstod till livet för att föra oss in i ett rätt förhållande till Gud.”

Vad var löftet då? Jo att Abraham skulle bli en far för många folk. (1 Mos 17:2-4), och att hela världen skulle bli välsignad genom honom (1 Mos 12:3) Löftet uppfylldes genom Jesus. Han härstammade från Abraham, och hela världen har verkligen blivit välsignad genom honom.

Paulus påpekar att löftet till Abraham sträcker sig bortom Israel till alla nationer i världen. Vad gjorde då Abraham… Han TVIVLADE ALDRIG på att Gud skulle uppfylla sitt löfte. Visst innehöll Abraham liv misstag och synd lika väl som det var fullt av visdom och godhet, men det viktiga vara att han hela tiden HÖLL FAST vid tron på Gud.

Så bör vi också göra, genom allt. Hela Abrahams liv är ett exempel på TRO omsatt i handling. Om han bara hade tittat på sina egna möjligheter att besegra Kaanan och grunda en nation, skulle han gett upp i förtvivlan. I stället såg han upp till Gud, Lydde honom och VÄNTADE på att hans löfte skulle uppfyllas.

Vad händer då vi börjar tro? Då sker en Förändring! Vi ger Kristus Jesus vår synd, och han ger oss sin godhet och förlåtelse, (2 Kor 5:21). Det finns inget vi kan göra för att förtjäna detta byte, och Guds godhet kan vi bara ta emot genom Jesus Kristus. Vilken otrolig förmån! Trots att detta kan ske för alla människor, så tar de inte emot det, de fortsätter sina gamla liv och vill inte ha något nytt liv i Kristus.

Vår tro ska ha tyngdpunkten hos Kristus och vad han har gjort och INTE vara grundad på våra egna handlingar. Vi är omslutna av NÅD.

*Hela vägen går han med mig, hjälper mig och är mitt stöd, ger mig kraft i varje prövning, mättar mig med livets bröd.” /F Crosby-Van Alstyne

Ja Jesus går med oss hela vägen, han hjälper oss i allt. Ta emot hans frälsarhand.

8 thoughts on “Abraham/ Guds löfte

  1. Hej Maria!
    Märkligt att jag öpnade just denna om Abraham efter samtal med dig!Gud vet hur Han kan nå mig!!!
    Kram Kyllikki

  2. Jaa Abrahams tro, den var stark, och Gud vill visa oss hur man får den slags tron. Det går att få , det är inte omöjligt all, man får inte ge sig inte ge upp. Ja vägen kan vara lång o tyckas svår, men Gud är ju med- hela vägen.
    Blessings
    /Maria

  3. Tänk så stark Abrahams tro var!Sådan tillit till Fadern önskar jag också få,men vägen dit är lång om jag nu någonsin kan nå dit!

  4. Hej Andreas, JA akta dig för tjejbacillerna, de är ganska många…. Men visst är sidan vacker med sitt kors och texten att Jesus lever? Jag är glad att du kommer in och läser här.
    Hälsn Maria

  5. Din sida är ganska mycket rosa och rött, färgerna menar jag. Man får akta sig för tjejbaciller, usch!

  6. Hej Mandy! Vad bra att musklerna får vila lite nu då…åtminstone över helgen kanske? Jesus är vår vän den bäste…. TACK för dina uppmuntrande ord om min sida här! Jag är så glad att du tycker om den! Det är det roligaste som finns att läsa Guds ord! Ha en fin fin lördag o söndag! Många kramar f Maria

  7. Ja jobbet min är tufft men man bygger på muskler på kroppen och det mår man bra av 🙂 massagen hjälpte mycket!! Ja det bästa som finns är att gå med Jesus! Jag älskar din blogg,man lär sig mycket genom att läsa här. Kramar!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.