Tro/ Nöjd med livet

 

image10.gif  Sjung till Jesus

Ägnar du dig åt stora dagdrömmar, eller ser du ditt liv ur Guds synpunkt? Är du nöjd med de omständigheter du lever i, därför att du har Gud vid din sida? Eller jagar du efter vind?

Paulus var en man som var nöjd med det han hade, t o m i stora svårigheter kunde han vara nöjd, han till och med sjöng med Silas i fängelset…och sedan blev de fria.. De litade på en stor Gud. Om du aldrig är nöjd med omständigheterna utan du vill alltid ha meer, då är det nog dags att tänka om.

Hemligheten med Paulus förnöjsamhet var att han kunde se livet från Guds synpunkt. Paulus ägnade sig åt det som han visste var viktigt, och han var tacksam för allt som Gud gjort för honom. Vad är det som får dig tillfredsställd på djupet? 

Svaret finns i din syn på tillvaron, i dina värderingar och i det som driver dig. Drivs du framåt av Guds kraft?

Jag återkommer nu till bibelordet i Filipeprbrevet 4:13: *Jag kan göra allt som Gud ber mig om, tack vare Kristus, som ger mig kraft.*

Det var ju just i att Paulus levde i Kristus, och Kristus levde i honom, som Paulus fick sin kraft. När vi hämtar vår kraft från Kristus, så kan vi allt. Där är styrkan, där är viljan, där är kärleken, där är tålamodet, där är glädjen, där är tillfredsställelsen: I JESUS KRISTUS.  När vi är i honom får vi all kraft vi behöver, vilka svårigheter vi än möter.

*Det betyder föga här i världen, Om jag mycket eller litet har, Blott jag har min Jesus med på färden Och har Gud i himlen till min Far.

* Det betyder föga, vad oss möter På vår korta väg mot hemmets land, Ty vår gode herde oss ju sköter, Leder oss med stark och trofast hand.

* Det betyder föga hur det kännes: Om av köld man bliver matt och svag, Eller om av solen kinden brännes, Ty den nalkas, vår förlossningsdag.

*Det betyder föga, om på jorden Jag ej ärad eller aktad är, Om jag på världens avskrap här är vorden, Blott jag Herrens namn i skölden bär.

* Det betyder föga, om vi vandra På en väg, som tyckes brant och lång, Blott ej barnen kivas med varandra, Kunna de dock glädjas mången gång.

*Det betyder föga, om vi märka, Att ej främst i ledet vi här stå, Blott vår Herres verk vi troget verka, I hans härlighet vi få ingå.  /Gerda Fernholm  Segertoner 

http://hanlever.bloggagratis.se

2 thoughts on “Tro/ Nöjd med livet

  1. Hek Kyllikki Vad härligt att veta att du är nöjd med det du har, och att Gud förändrar ditt liv.
    Virka har jag inte gjort sedan lång lång tid, men roligt är det. Ha en fiiin dag! /Kram Maria

  2. Hej Maria!
    Med min tillvaro är jag fullständigt nöjd och det tack vare Gud!Varför oroa sig?
    Livet är skön när man är nöjd med det man ha.
    Nu skall jag virka dock kläder till mitt barnbar och tomteluvor till vovvarna:)))
    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.