Profetiska budskap!/Tempelbygge

 

 

Jesus hade profetiskt omtalat att templet skulle förstöras, men han hade också gett profetisk vägledning om räddning.

När några talade om hur templet var utsmyckat med vackra stenar och tempelgåvor, sade Jesus: “Ni ser detta. Det skall komma dagar då här inte skall lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner.” Luk. 21:5-6.

Så återger Bibeln Jesu profetiska ord om templets förstörelse. Men han säger inte bara detta, han ger också en profetisk anvisning hur man kan bli räddad:

“När ni ser Jerusalem omringas av härar, då skall ni veta att staden snart skall bli ödelagd. Då måste de som bor i Judeen fly bort till bergen, och de som bor inne i staden måste lämna den, och de som är ute på landet får inte gå in i staden”. Luk. 21:20-21.

Ett historiskt faktum är att de troende tog dessa ord till sina hjärtan och lyckades undkomma. Låt oss se på hur det gick till och vad som hände på den tiden när romarna gjorde sitt krigståg mot den heliga staden.

Denna krigsoperation inleddes redan år 66 och ledde fram till år 70 då Jerusalem föll. Historikerna Josefus, som var samtida med dessa händelser, har skrivit ingående om detta. Den första attacken på Jerusalem leddes av Cestius. Han anföll staden, intog den och de försvarande judarna tog sin tillflykt till tempelområdet för att försöka att försvara sig. Romarna var vida överlägsna och kunde inom kort tid besegrat judarna.

Då händer något mycket märkligt. Josefus uttrycker sig att utan anledning och tillsynes utan skäl upphör Cestius belägringen och marscherar ut ur staden.

Denna mycket oväntade vändpunkt utnyttjades av Jesu efterföljare. De såg “ett märkvärdigt bevis på Guds nådefulla försyn”, som professor J.G. Princell uttrycker det i sin bok Judarnas historia.

De troendes flykt skedde mellan den 15 och 20 oktober år 66. Flyktorten blev Pella i Pereen som är belägen i Jordandalens bergstrakt. På så sätt följde man Jesu ord: “Då måste de som bor i Judeen fly bort till bergen”.

Vad detta kan lära oss är vikten av att ta vara på det profetiska ordet. Det är av synnerligen stor vikt för oss med tanke på Jesu snara tillkommelse. Låt oss ta vara på uppmaningen i 2 Petr. 1:19: “Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det”

http://www.flammor.com/

**Det kommer att komma förföljelse och förstörelse av stora mått. Inte är det särskilt tilltalande att tänka på… När de troende ser att detta börjar hända i större mått, vet man att Messias snart ska komma, och att man kan se framåt mot ett rike i rättvisa, frid och fred. Vi kan invänta Kristi återkomst.**

2 thoughts on “Profetiska budskap!/Tempelbygge

  1. Hej Andreas Jag läste Joh 2:21 idag och funderade över det… detta inlägg handlar ju om det som skall komma, de är på gång nu att bygga upp templet, och det är mycket viktigt ur profetisk synpunkt. Allt kommer att ske så som Gud har bestämt, det är hans plan som gäller, sedan kan människor tycka o tänka o göra som de vill….men Gud har kontrollen. Över allt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.