Nådens väg

Nådens väg!

Det som gör att de kristna har svårt att komma in i trons vila är att man går om kring med ett dåligt samvete och försöker själva klara av att återställa förhållandet med Gud genom att verka för att man måste göra massa goda gärningar eller verksamheter där man tror att det dåliga samvetet skulle försvinna utav egna ansträngningar och krav. Hur ser det ut idag i församlingarna där ledarna och pastorerna talar om Guds kärlek utan att tala om Guds sanning utan omvändelse från sig själva och synd i sina liv och där man skiljer sig i parti och minut från ett äktenskap som man lovat varandra och Gud att leva tillsammans livet ut i både motgång och medgång. Man har gått så långt i sin egen kraft att man inte längre lever med Herren utan man skapar egna förutsättningar där man går längre och längre bort från det som Herren manar varje lem i Kristi kropp att försaka sitt eget liv och börja lyssna på Honom som vill skapa en påverkan och en inspiration till att lära känna Honom som är Nådens och kärlekens Herre.

Ett stort problem är att man tror att man kan informera dig om vad du borde eller skulle göra för att du skall bli fri från skuld och skam så kommer du bara bli besviken och desorienterad och fråntagen det liv som Herren har givit var och en som lagt ner alla sina ”jag och måsten”. Jesus sade att den som vill bevara sitt liv skall mista det , men den som mister sitt liv för min skull han skall finna det Matteus 16:25. När vi försöker att i egen kraft skapa förändringar genom min egen skötsamhet och ställer vår frälsare på undantag och låter Honom inte längre vara allsmäktig och där Han inte längre är allt för mig och frälsare i mitt liv.

Istället så vill vi själva klara av och driva firman själv där jag ställer mig själv och det som är mitt och jag, på sin egen spets där till och med rättfärdigheten sitter som en smäck påklistrad på mig själv där jag inte förstår att var dag be Herren om förlåtelse för mina synder. Herren är aldrig långt borta från någon enda av oss Han är personen som är kärlek och den sanning som Han är i en och samma person där Han vill tala om sanningen för oss att Han är ljus och att inget mörker finns i honom 1joh 1:5.

När så kallade predikanter och falska lärare och profeter kommer till oss som är förklädda till får men som är som jävlar och demoner där de förvillar hela kristenheten med ett falskt och urvattnat evangelium så varnar Herren med att se upp så ni inte blir bedragna och lurade av ett budskap som får den kristne att avfalla till en avgrund och ett liv där man tror sig vara en god och from kristen med en påklistrad fasad av lögner som blir mer och mer tydlig ju lägre vi kommer till Herrens återkomst. Jesus sade: “Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”

Matt 11:28-30. Det som förkunnas i den sanna läran om Herren är ingen lätt väg att vandra och det handlar om Jesu efterföljelse där vi tar på oss vårt kors och var dag förnekar sig själv där vi lär oss att vara stilla och ödmjuka där vi kan urskilja vad som är sant, och rätt, och riktigt, där Han går förre och där jag går efter och där jag förminskas och Han blir större i mitt liv.

Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande; ett förkrossat och bedrövat hjärta skall du, Gud, icke förakta. Psaltaren 51:19. Det han vill i varje kärl är att Han själv skapar i mig ett rent hjärta och giver mig på nytt en frimodig ande där jag i tacksamhet får drivas av Hans Nåd i mitt kristna liv som blir helt förvandlat när jag slutat att se och titta på mig själv. Sedan så till slut vill jag skriva om ett favorit ställe där Herren säger ej heller låter Han betjäna sig av människohänder, såsom vore att Han i behövde något av oss till hjälp Han som själv åt alla giver liv anda och allt. Apg 17:25.

/Jan-Åke Henriksson

Maria: Det är verkligen nåd att vi lever och andas, att vi kan och får uträtta saker för Gud. Att han orkar med oss människor….Hans nåd är stor


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.