Lärjungar /Gå i KORSETS skola!

 

*Bibelns hjältar sig ej fingo sola Uti lycka, rikedom och prakt. Nej, de fostrades i korsets skola Till att känna himmelrikets makt. Sedan kunde de beträda färden Såsom Herrens trogna sändebud. Med en tro, som skakade på världen, I en ödmjuk ande inför Gud.*  E Gustafsson/

Är det så i våra tider, att vi ödmjukt låter oss fostras för att senare kunna gå ut som sändebud? Är det inte så istället att människor predikar ofta ett annat evangelium och framgångsteologi, än vad GUD har sagt? Förr gick man faktiskt i KORSETS skola, och lärde där vad Herren ville man skulle lära. Det var hårt, det var tufft, och förenat med DÖDSFARA, men vad blev det för predikanter av dem?

Lysande andefyllda predikanter som gjorde Guds VILJA. Många många av dem man ser idag går nog inte så ofta i korsets skola, för de är predikanter som har bra ekonomi och inte har lidit så förskräckligt mycket! Skall vi ta nästa vers?

*Den som han till ära vill upphöja, Måste grundligt förödmjukas först. Den sig måste allra djupast böja, Som uti hans rike skall bli störst. Herren sina mest förtrogna vänner Härliggjorde genom bitter nöd. Den som ljuvast Jesu kärlek känner, Mest har smakat egna jagets död.* / E G.  /

Vad säger du om detta? och hur lätt är det att dö ifrån sig själv? Det går, om man bara vill. Vi måste, om vi vill följa Jesus, vara beredda på smälek. Nuförtiden finns det predikanter som vill upphöja sig SJÄLVA, istället för att upphöja JESUS KRISTUS, och de kallas, är kännetecknade, som Falska Profeter! Men den som vill göra Guds vilja, går i Korsets skola. Jag vill tacka för att jag fick ögonen på dessa verserna.
Håll dig nära Jesus, be att få gå i korsets skola, be att få vara en arbetare för Guds rike! Kan det finnas något bättre? och att sedan få komma hem till Jesus…/Kram f Maria

8 thoughts on “Lärjungar /Gå i KORSETS skola!

  1. Ja det finns ju mycket mer att säga om detta, men det tror jag syns i mina och andras artiklar på sidan. Jesus lever och han kommer för att rädda människorna en gång. AMEN.
    /Maria

  2. Korsets skola går man i om man vill följa Jesus genom livet och till evigheten= var med Jesus, lära sig hans bud, var tålig att lida, sprid evangelium äevn om det är obekvämt/kostar allt.
    Korsets skola är att leva sitt liv såsom Jesus vill att vi ska lev= böja oss fullständigt under Guds vilja och lämna sitt eget jag.
    Det är hårt, det är besvärligt- det kostar allt, men då är man en sann lärjunge. Bli det du med.
    /Maria

  3. Hej Janne. jaa i korsets skola får man lära sig en del som man inte får lära sig på andra håll. Det ska ju vara glamour minsann- men inte var det så på den apostoliska tiden!
    Vi måste böja oss.
    /Maria

  4. Hej Karin! Tack för det du skriver! Korsets skola behöver vi gå i, för där blir vi de som Gud önskar.
    Mycket av det som lärs ut i dag på de stora arenorna är inte bra- se de “stora” talarna–
    Maila gärna mig, jag svarar alltid!
    Kramar f Maria Gud välsigne dig.

  5. Hejsan Maria! Många bra och lärorika inlägg om tro och Jesus den senaste tiden.
    Det är verkligen korsets skola man ska gå om man vill bli frälst och den framgångsteologi som är igång lite här och där är riktigt farlig, den gör att man ger upp sin tro när det tar emot. Har lite mer funderingar, kanske skickar dig nåt mejl eller så framöver.
    kramar från Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.