Katolicism? Nej

Katolska citat:**Jag var katolik tills jag var 30, jag gick i en katolsk skola och sedan två år på high school. Jag lämnade kyrkan för att jag ville ha en familj och Gud har välsignat mig rikt där. I Kristi kärlek vill jag säga detta: katoliker ber till Maria. När du håller rosenkransen och säger: Heliga Maria, Guds moder…, då kallar du på Maria, du ber direkt till henne. När du ber framför en staty eller en bild, eller lägger blommor framför hennes staty, eller tänder ljus, så ber du till hennes bild. Vem är jag att döma om vilka böner Gud godtar eller inte? Det kan jag inte, men Gud har talat klart och tydligt när Han säger: “Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden…”. Jag vill få säga att medan jag bad rosenkransen eller var framför en staty, så var jag nästan alltid böjd ner. Gud har gett sin ståndpunkt när det gäller bön och tillbedjan. Kort och klart, han har även dokumenterat att han förändras inte. För mig, så är en av de mest fruktansvärda saker en kristen kan göra att praktisera någonting som står i strid med vad Gud har sagt.** (BO från Oklahoma, USA, januari 2007)**Påven Benedictus XVI påminde 060723 ortsborna i Les Combes i den italienska regionen Valle d’Aosta, där han tillbringar en kort ledighet, om att lördagen (060722) markerade det liturgiska minnet av den heliga Maria Magdalena “Herrens lärjunge som innehar en huvudroll i evangelierna”, och att idag (060723) är det den heliga Birgittas dag av Sverige “en av Europas skyddshelgon som bodde i Rom och gjorde en pilgrimsresa till det heliga landet.” Låt oss, tillade han, “be henne att hjälpa mänskligheten idag att skapa stort utrymme för fred, och speciellt att från Herren erhålla fred i det heliga landet mot vilket hon hade sådan djup tillgivenhet och vördnad.” Vatikanens informationsservice 060723. Påven uppmanar alltså sina trogna att be till 1300-tals kvinnan Birgitta om fred i Mellanöstern!!!

*

*

Påven den 31 maj 2006 nyligen hemkommen från Polen, i en ceremoni med ett hundratal personer i Lourdes-grottan som är belägen i Vatikanens trädgård: Vid helgedomen i Jasna Gora i Czestochowa, sa han, “Där förstod jag hur mycket vår himmelska beskyddarinna följer sina barns resor, och ignorerar inte vädjan adresserade till henne med ödmjukhet och tro. Ännu en gång, tillsamman med er, så vill jag tacka henne för att ha följt mig under mitt besök till det kära landet Polen. Jag vill också uttrycka min tacksamhet till Maria för hennes understöd i min dagliga tjänst för kyrkan. Jag vet att jag kan lita på hennes hjälp i alla situationer, faktiskt vet jag att hon, med sin moderliga intuition, möter alla sina barns behov och verksamt träder till deras hjälp.”

*

*

Snart kan förre påven Johannes Paulus II saligförklaras. En nunna ska nämligen ha tillfrisknat efter att ha bett till Johannes Paulus II efter hans död. Efter ett mirakel till så kan han helgonförklaras, dvs. om det kan konstateras att ytterligare någon fler blivit mirakulöst helad eller hjälpt efter att ha bett till Johannes Paulus II. Kan en död påve hela människor?

Var i Bibeln har vi tillåtelse att be till de döda? Vad säger detta om den kyrka som tillåter detta?

*

*

TV-gudstjänsten den 4 december 2005 kom från den Katolska kyrkan i Linköping, predikan hölls av biskop Anders Arborelius. Som inledningsbön bad HELA församlingen denna bön ett antal gånger: “Heliga Maria, bed för oss Guds Moder, bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund.”

*

*

När kan världens kristna fira nattvard tillsammans? Kardinal Francis Arinze: Vi kan fira nattvard tillsammans när vi tror på samma saker, när vi är i samma kyrka, när vi erkänner påvens överhöghet över kyrkan, vi kan inte tänka på den katolska tron utan påven och biskoparna, vår tro är ett enda stycke, vi kan fortsätta att ha olika riter men det ska vara en och samma tro, då kan vi ha nattvard tillsammans.

Den evangeliska kristenheten måste alltså bli katoliker! och erkänna påvens överhöghet över kyrkan! för att kunna fira nattvard tillsammans med katolikerna. (Människor och Tro 050513).

*

*

“Studio Ett” P1 050418: “Påvarna kan inte förändra väsentliga saker. De måster hålla sig till vad Katolska kyrkan alltid har lärt, så det blir inga grundläggande väsentliga förändringar” (med den nya påven som väljs). Det är alltså uteslutet att katolicismen kan ändra på sina felaktiga lärodogmer.

*

*

På frågan “Tror du på att Jesus gick på vattnet?” svarade Roelvink: “Just där är det väldigt svårt att veta för man kan inte säga antingen det ena eller det andra, utan nånstans i mitten. Nånstans i mitten? Ett högst märkligt svar. Antingen tror man på vad bibeln säger om Jesus eller också tror man det inte, och Roelvink tror uppenbarligen INTE på allt vad bibeln säger!

*

*

“Helige Antonius, bed för oss. Helige Benediktus, bed för oss. Helige Bernard, bed för oss. Helige Dominikus, bed för oss. Helige Franciskus, bed för oss. Alla dina heliga präster och leviter, bed för oss. Alla dina heliga munkar och eremiter, bed för oss. Heliga Maria Magdalena, bed för oss. Heliga Agata, bed för oss. Heliga Lucia, bed för oss. Heliga Agnes, bed för oss. Heliga Cecilia, bed för oss. Heliga Katarina, bed för oss. Heliga Anastasia, bed för oss. Alla dina heliga jungfrur och änkor, bed för oss.” Under begravningsmässan i Vatikanen sjöngs den katolska helgonlitanian till de döda! Hur många evangeliska kristna sväljer snart också detta rabblande?

*

*

“Ta detta offer till altaret i himmelen” uttalade Kardinal Joseph Ratzinger efter det att han i begravningsmässan hade förvandlat brödet i eukaristin. Är inte detta en skymf mot det rena offer som Jesus själv bar fram inför Guds altare en gång för alla?

Hämtat från http://www.tidenstecken.se

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1440051/brodraskapet-som-ska-gora-sverige-katolskt 

/Maria. Det pågår saker i Sverige idag… vet alla att det byggs nya katolska kyrkor i Sverige och att Sverige skall återgå till katolisicmen?

 

 

 

2 thoughts on “Katolicism? Nej

  1. Hej sunny… Tack för att du besöker min hemsida, och att du lagt en kommentar där som jag ska svara på.
    Jag är frälst genom Guds nåd, jag älskar Jesus och håller hans namn högt.
    Anser inte att jag kan ha en katolsk tro då den motsäger sig vad bibeln säger,. Jag kan vidare inte tro på och hylla/tillbe Maria.
    Gjorde jag det förnekar jag Guds och bibelns tillförlitlighet.
    Det står i Guds ord klart och tydligt att vi inte ska ha några avgudar, inte tillbe helgon eller dylikt.
    Jesus är allt för mig, därför min hemsida.
    Jag kan acceptera att du har din tro, naturligtvis, men jag tycker inte den stämmer överens med Gudsordet. Har du läst inlägget ovan så kanske du kan se vad det är jag motsätter mig.Detta anser jag vara fel ur biblisk synpunkt.

    Mvh f Maria

  2. Alla har väl rätt till sin egen tro, eller? Jag är själv katolik – konvertit från ateismen – men inte kritiserar jag andra kristna samfund, eller andra religioner. Jag tror på frid och fred mellan oss bröder och systrar i Kristus, men fördomarna mot oss som valt katolska kyrkan tycks vara djupt rotade dessvärre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.