Katolicism / Stig Andreasson föreläsning/skrift

“Många anser idag att det inte finns några nämnvärda motsättningar mellan katolicism och evangelisk tro. Liksom alla andra kyrkosamfund skriver ju den katolska kyrkan under på den apostoliska trosbekännelsen.
Som kristna bygger vi alltså allesammans på samma grund, menar man. Detta resonemang är emellertid högst missvisande.

Problemet är att påvekyrkan i eftertid har lagt till en rad nya dogmer, som är totalt okända i den gamla trosbekännelsen. Dessa dogmer har medfört en radikal förändring av den kristna trons samlade innehåll. Det är därför hög tid att sprida kunskap om vad den katolska kyrkan verkligen står för. Det är just detta som är avsikten med denna lilla skrift.” 

Så säger Lennart Jareteg som på sin sida har lagt in detta som jag ber dig läsa:

http://www.bibelfokus.se/katolicism  HÄR i denna länk från Bibelfokus.se kan du både läsa och höra denna intressanta föreläsning, och jag ber dig om att du verkligen tar till dig detta.

Föreläsningen hålles av Stig Andreasson och han avslutar  med att säga detta:* Så länge vi vet att de flesta katoliker i de katolska länderna varken har sett eller öppnat en Bibel är det vår uppgift att sprida Guds Ord bland dem. Den andliga nöden i de katolska länderna borde tända en brinnande missionsiver hos alla bibeltroende kristna.* Han har ju verkligen verkligen rätt i det han säger, och här i denna föreläsning får du öppna dina ögon för vad katolicismen står för. och hur viktigt det är att vi berättar sanningen.

Bibelord: Han som har sagt allt detta försäkrar: “Ja, jag kommer snart!” Amen! Kom, Herre Jesus! Vår Herres, Jesu Kristi, nåd till er alla! Amen.* /Upp 22:20-21/  Jesus kallar oss till att stå fasta i tron.

10 thoughts on “Katolicism / Stig Andreasson föreläsning/skrift

  1. Hej att vara en troende—att ta sitt kors— vi är frälsta från världen, men vi lider med världen för att den är OSEENDE.
    Det är svårt att vara en troende och se allt som sker, och det värsta är ju att människor inte ser eller vet, det är hemskt att veta…ja du vet vad jag menar.
    Jag ber…/Maria

  2. Allting på en gång – det är som att vi strider -eller vill bära Kristi kors – syndbördan från världen själva. men, det är det som vi blivit befriade från.

    Vila i sin tro – kanske inte är förklara allt, precis.
    Jag känner mig skör ikväll…

  3. Vi måste lära oss att vila, vänta, vänta och se vad Gud ska göra. Själva kan vi inte så mycket men Gud vet vad han vill ha oss till. Han har inga problem med att sätta oss där vi ska vara, det är människan som ibland är otålig eller ovillig eller…ja det finns många sätt att vara på, därför får vi lära oss att vila och veta att han vet bäst. Det är enda sättet. Vi kommer att hinna med att göra det vi ska. Förtröstan. Ett gott ord.
    /Maria

  4. Hej Janne, du kan både sjunga, skriva musik och spela…och du kan vittna om Gud, kanske på ett sätt som du inte ens tänkt på.Alla kan inte och ska ju inte vara predikanter, alla får vi gåvor från Gud och han har kanske inte sagt än var han vill ha dig o vad du ska göra…det får du reda på. Att vara ett vittne skall inte vara pressande utan spännande att se vad Gud ska göra, det är inte vi som ska hitta på vad Gud ska göra, så därför kan du ta det lugnt. Han visar dig. /Maria

  5. Jag kan sjunga och skriva musik kanske, som jag är utbildad till. Jag kan nog inte bli en predikant!

    Det känns pressande.

  6. Hej, ja jag gillar texten den kan man inte missförstå precis.
    Om du ska missionera? Jaaa det är klart jag tycker, det skall/bör alla troende göra, men påå det sätt som Herren säger till om.
    FRÅGA Gud på vilket sätt han vill ha ditt vittnande. Du har ju faktiskt vanan inne.
    Kram
    /Maria

  7. Ja, jag läste länken!

    Mycket ologiska fenomen i katolsk tro och ritual. Det kodas av i texten.

    Tycker du att jag ska missionera?

  8. Hej Janne Hoppas du läste i länken, ja det är en mycjet bra text, lång men mycket förklarande! Människorna behöver Jesus Kristus och frälsningen.
    /Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.