Jesus / Glömmer man Jesus? Har man glömt Jesus?

 

Korset bör inte ersättas av ljuständning/Insändare i Tidn Dagen

Ett tack till de som i denna tidning tagit avstånd från att man ska gå fram och tända ljus i våra pingstkyrkor nu för tiden. Varifrån har dessa seder och bruk kommit från? Räcker inte Jesus till för oss längre?

Jag blir väldigt ledsen när man först tar nattvard och sen går och ställer sig framför ett ljus som man tänder och står och filosoferar. Varför inte framför korset, som är vår enda symbol?

Jag mår mycket dåligt i våra möten efter dessa ceremonier. Jag stannar i stället hemma och tittar på kristna tv-kanaler, där får man behålla det man får och blir inte besviken. Har jag alldeles fel?

En gammal pensionär
redaktionendagen.se

/Maria/ Inte förvånad alls över utvecklingen..

10 thoughts on “Jesus / Glömmer man Jesus? Har man glömt Jesus?

  1. Nej det finns inget bättre än att ha en tro, det finns inget bättre än att veta att man är frälst! Halleluja! Det är så mäktigt och underbart att se hur Gud förändrar ens inre och man får gå vidare och växa.
    Det nya testamentet är oerhört viktigt- det är ju där vi lever nu- i Jesus Kristus och han lever i OSS.
    Det gamla testamentet vet jag att du tycker om att läsa och att GT pekar på Jesus- det gamla har ju gått- men något nytt finns

    Tänk: Vi är FRIA FRIA FRIA att FÅ göra HANS VILJA. Varje dag varje stund blicka på JESUS och TACKA och PRISA hans namn!
    Janne vi är glada att få ha dig som vän! Gud är god och sänder människor i vår väg…
    /Maria

  2. Jesus har förlåtit osss våra synder och satt oss fria! Är det inte otroligt? Jag vill inte gå tillbaka! Ibland blir man ändå lurad att glömma fokus på att Jesus har kraften att förändra människor och genom sin kärlek göra underverk i människors liv! Det måste ju vara vår längtan att tillhöra någon så fantastisk, och vilja att andra ska se det!

    Jag har inte läst i Nya Testamentet, bara i Gamla Testamentet under en längre tid. Kanske är det därför man blir så “cranky” och fixerad vid synden! Inte kul att inse hur bitter man kan låta, och hur fixerad vid korruption och resten, man kan bli!

    Jesus frigör oss från fångenskapen i synden. Det var ju så jag blev kristen! Det ska/kan jag inte glömma, hur mycket vi än måste se innan ögonen trillar av!

    Tack för att du/ni vägleder kristna och Tack Jesus!
    Finns det någon bättre?

    🙂

  3. Kristna har nytta av våra åsikter och av våra tankar runt saker o ting, det som skrivs här. Vi lever fortfarande i världen och vi kan nog inte negligera det, men att LEVA SOM världen, det behöver vi inte och det är en träningssak- att låta bli.
    När man är ofrälst och inte känner Gud, ja då blir Gud sårad…och när vi är frälsta och ändå sårar Gud- det är INTE bra. Mogna kristna skall/bör vi vara, men vi utvecklas ju hela tiden mot Kristuslikhet, våran strävan bör synas….säger Gud. /Maria

  4. Förut förstod jag inte att Gud faktiskt finns och vi lätt “sårar” DHA med vår hårdhänthet/likgiltighet. Jag har gått på rätt många seminarier. Folk får välja själva vad de tycker är vettigt. Ursäkta om jag sagt mycket saker här på sidan som bara verkar vara världsligt gnissel, och som kristna kan klara sig utan…

    🙂

  5. Studiebesök ..ja man kan nog hitta ett och annat knepigt idag om man går runt till olika kyrkor och möten och bibelskolor. Ja usch vad negativ jag låter nu…kanske är det för att jag sett hur det fungerar på en del håll, ellr INTE fungerar kanske man ska säga.

    LEVANDE TRO ber oss Jesus att ha. Man märker snart om den helige Ande är med eller om den helige Ande är portförbjuden! Jag kan inte heller döma..men det finns måånga uppenbara fel enligt Guds ord, milt sagt.
    /Maria

  6. Om tron är levande har vi inget att frukta. Bibeln säger ju att vi kan se om Herden varit där/är där. Jag var på “studiebesök” och skulle kolla om det som skrivs om den “nya kyrkan” stämmer ocskå i andra församlingar än i den helt ekumeniserade Sv Kyrkan.

    Jag kan inte döma vad andra ska reagera på eller inte. Vad man reagerar på själv är ju att inställningen är rätt lik ett seminarium, även i kyrkobyggnaderna.

  7. Hej Alert! Tack för din kommentar! Mitt råd blir likadant som ditt. GÅ INTE IN i samfundskyrkor. Det är inte ljust där, där vilar mycket mörker. Kan vi inte läsa och förstå bibeln? Gud säger: GÅ UT! När man älskar Jesus så vet man vad han säger om detta fenomen med kyrkor/församlingar/Guds församling och Jesus som klippan. Varför lyssnar inte människor?/Maria

  8. Min rekommendation: Gå inte in i samfundskyrkor! Vad har ljus med mörker att göra? “Gå inte i ok med dem som inte tror”!

    Gud är inte där utan Skökan.

    Upp 18:4

    Du som älskar Sanningen=Jesus, håll dig borta från det som är orent, så ska DHA leda dig på rätta vägar,

  9. Hej Jag hade inte heller varit kvar där inne i den miljön som inte andas Jesus eller vilja att vara vid korset..Dialog, det har vi troende med Jesus varje dag och den helige Ande är med i samtalen. Tänk, jag tror att många människor vill ha en äkta gemenskap ned Jesus, men de vågar ej eller vill inte tro. De frågar efter Gud men vill inte tro /Maria

  10. Var i en Missionkyrka för ett tag sedan. Det var inte nattvard, utan ljuständning för barn i stället. Sen stod man framför ett träd på altarväggen och tänkte. Det såg ut som trädet på omslaget till Rick Warrens bok Leva med mål och mening.

    Prästen nämnde Jesus en gång i predikan, och sa att gudstjänsten är en dialog; ett sätt att ställa frågor om tro.

    Går det bra att ställa frågor om var Jesus och den Helige Ande var någonstans?

    Jag var tvungen att gå ut. Klarade inte hela gudstjänsten…

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.