Jesu död /”Påsk”/Blev Jesus korsfäst på en fredag?

 

 Jesus lever

Blev Jesus korsfäst på en fredag?

När några skriftlärde och fariséer begärde att få se något tecken av Jesus, då svarade Jesus: “Ett ont och trolöst släkte är detta! Det begär ett tecken, men intet annat tecken skall givas det än profeten Jonas’ tecken. Ty likasom Jona tre dagar och tre nätter var i den stora fiskens buk, så skall också Människosonen tre dagar och tre nätter vara i jordens sköte.” Matt. 12:39-40.

Om Jesus blev lagd i graven före solnedgången på fredagen och uppstod före soluppgången på söndagen, då blir det bara en dag och två nätter, eller 36 timmar.

Men Jesus sa ju själv tre dagar och tre nätter, det är 72 timmar. Om vi räknar 72 timmar bakåt från soluppgången på söndagen, då kommer vi till soluppgången på torsdagen. Detta kan inte heller vara rätt, för i Matt. 27:57-60 och i Mark. 15:42 ser vi att det var på kvällen som Jesu kropp blev lagd i graven.

Vi måste alltså räkna ytterligare 12 timmar bakåt, och kommer då till onsdagskvällen. Kan det ha varit på onsdagen som Jesus blev korsfäst? Men det står i Mark. 15:42 att det var dagen före sabbaten. Kan torsdagen ha varit sabbatsdag? Ja, torsdagen var sabbatsdag!

Detta är det faktum som har förbryllat många. Ett faktum som fullständigt har blivit förbisett, därför att de kristna har tappat insikt och mening angående de heliga högtiderna och vad de verkligen symboliserar. Denna sabbat är nyckeln till hela mysteriet!

Vi kan läsa i Joh. 19:31 att det var en stor sabbatsdag. Denna årliga sabbat firades alltid den 15:e dagen i månaden Abib (Nisan), oavsett vilken veckodag det var. Den hade inget att göra med den sabbat som firades varje vecka. Det kunde alltså vara två sabbatsdagar samma vecka. Påskdagen firades den 14:e dagen i månaden Abib, och nästa dag var det sabbat. Detta kan du själv läsa i 2 Mos. 12:1-14. 3 Mos. 23:5. 4 Mos. 9:1-5, 28:16-18. 5 Mos. 16:1.

Denna sabbat blev instiftad vid den första påsken i Egypten! Det var sju sabbater som firades bara en gång om året (3:e Mos. 23:15, 24, 27, 34 och 39), och som kunde infalla på olika veckodagar.

Påskalammet skulle slaktas på den fjortonde dagen, på påskdagens kväll. Vi kan läsa i 2 Mos. 12:6, 11, “Då skall hela Israels församlade menighet slakta det i skymmningen.” “Detta är Herrens påsk.” När nu Gud var så noga med att man slaktade påskalammet vid rätt tid, då måste han ju vara ännu mera noga med tiden när det verkliga Påskalammet, Jesus Kristus, skulle offras. Det var alltså på påskdagen som Jesus blev korsfäst. Om Jesus hade blivit korsfäst på fredagen, då hade han kommit två dagar för sent med sitt offer.

Betänk den oerhörda betydelsen av JONAS TECKEN. Jesus bevisade sig vara Frälsaren genom att uppfylla Jonas tecken. Hans kropp låg i graven TRE DAGAR OCH TRE NÄTTER. Och om vi räknar från solnedgången på onsdagen och 72 timmar framåt, då kommer vi till lördagskvällens solnedgång. Då hade Jesus uppfyllt Jonas tecken, och bevisat sig vara Messias. Jesus kunde alltså uppstå från graven redan på lördagskvällen. Det står inte vid vilken tid Jesus uppstod, men Jesus sa själv att han skulle uppstå på tredje dagen. Matt. 16:21, 17:23, 20:19. Och eftersom lördagen var den tredje dagen så måste han ha uppstått på lördagen. När kvinnorna kom till graven tidigt på söndagsmorgonen, då hade Jesus redan uppstått. Mark. 16:2, Lukas 24:1.

Jona var en sinnebild för den Frälsare som skulle komma. Efter tre dagar och tre nätter i fiskens buk, blev han ‘frälsare’ för den hedniska staden Nineve. Genom att hänvisa till Jona som ett tecken, påpekade Jesus för oss att Jona var en sinnebild för Frälsaren som skulle komma för hela världen. Om Judarna hade tagit besväret att studera Skrifterna, då skulle de ha trott på Jesus såsom Frälsaren, den utlovade Messias. Den som vill studera Bibeln noggrant, kan inte förneka det faktum att Messias var i graven alla de 72 timmar som han förutsagt.

Att lärda teologer och kyrkoledare tror att Jesus blev korsfäst på fredagen, och att fredagen har blivit firad som Långfredagen, det är för att man har inte studerat Bibeln. De vet inte vad Bibeln lär, för de läser den inte. De bara följer mänskliga traditioner. Satan utnyttjar denna okunnighet. Och firandet av Långfredagen till minne av Jesu korsfästelse, detta har Satan använt som “bevis” för att Jesus inte uppfyllde Jonas tecken. “Han var ju bara halva tiden i graven!”

Det står ingenstans i Bibeln att Jesus blev korsfäst på en fredag. Jesus varnar för att göra Guds Ord omintet genom mänskliga stadgar och traditioner. (Mark. 7:5-13). Vi ska vara styrda av Bibeln och inte av traditioner. Påskdagen är ju felplacerad i almanackan. Den ska vara på onsdagen och inte på söndagen. Det var ju på påskdagens kväll som man slaktade påskalammet, och på påskdagen blev Jesus korsfäst. (Men eftersom korsfästelsen av Jesus tog längre tid än att slakta ett lamm, så måste den börja många timmar tidigare). Detta är tvärt emot den allmänna uppfattningen, att han uppstod på påskdagens morgon.

Översteprästerna och de äldste hittade på en lögn. För en stor summa pengar mutade de soldaterna till säga att lärjungarna hade stulit hans kropp från graven! Soldaterna tog pengarna och gjorde som de blivit tillsagda, och än i dag är detta rykte spritt bland judarna. Matt. 28:12-15.

Så har också andra bibelsanningar blivit förfalskade. Det s.k. barndopet är ju en förfalskning av det dop som Bibeln talar om. Och det som brukar kallas “sanningen om dopet i den helige Ande” är ju bara en liten del av denna bibelsanning. I pingstkyrkorna och andra frikyrkor har de predikat om Andens dop, men de har bara delvis förstått denna sanning.

Sanningen om dopet i den helige Ande är helt oförenlig med den församlingssyn och församlingslära som man har i frikyrkorna. De som vill förkunna sanningen om dopet i den helige Ande måste säga upp sitt medlemskap, och avslöja frikyrkorna som religiösa svartbyggen. De är ju inte grundade på Guds ord, och deras medlemskort och medlemsmatriklar har inget med Guds församling att göra.

Ingen pastor och ingen frikyrkoförsamling och ingen präst eller biskop i kyrkan, har makt att utesluta någon ur Guds församling. Den makten och myndigheten har Fadern förbehållit sig själv! Det är han som är Vingårdsmannen (Joh. 15:1-6), det är han som tar bort de odugliga grenarna som inte bär frukt.

“Mina får lyssnar min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Och jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. Min Fader, som har gett mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett.” Joh. 10:27-30. Läs också Rom. 8:38-39.

Helgdagsfirande

Det finns ju många myter och traditioner när det gäller helgdagsfirande. Det står ju ingenting om påskägg i Bibeln, eller påskris eller påskakärringar.

Och Julen är ingen kristen högtid. De flesta julfirare bryr sig inte om Jesus, utan de firar Jul för sitt eget nöjes skull. De får ju fritt från arbetet några dagar och kan besöka släkt och vänner.

Det står ingenting om julfirande i Bibeln, med julklappar, julotta och julgran, och julbord med massor av god mat. Det är bara något hundratal år sen man började ha julgran. Jag läste någonstans att det var i Tyskland som de började med julgranar. Julen är affärsmännens högtid, de tjänar ju mycket pengar då.

Att Jesus blev född 24 eller 25 december är det ju ingen som vet. Och myten om de tre vise männen. Ingen vet hur många de var, om de var två, tre, fyra eller fem. Och de kom inte till stallet där Jesus var när han blev född. De hade lång väg att färdas från österns länder så de måste ha kommit mycket senare. Och i Matt. 2:11 står det att de gick in i huset (inte stallet).

På våren är det en söndag som kallas Fastlagssöndagen, och efter den följer 1:a, 2:a, 3:e, 4:e och 5:e söndagen i Fastan. Men vilka är det som fastar dessa 5 veckor? Att äta fastlagsbullar är väl ingen fasta.

Lucia-firandet vid jul, och Alla helgons dag på hösten, det är ju bara katolicism. Helt plötsligt är alla katoliker.

KÄLLA:

http://www.algonet.se/~allan-sv/KORS.HTM#kors

2 thoughts on “Jesu död /”Påsk”/Blev Jesus korsfäst på en fredag?

  1. Hej! Allan är rakt på sak och man har nog inte läst honom tillräckligt för då skulle ju fler vart vakna. Och: man läser honom men tror inte att det är sant som står där..
    Ja vi ska vara nyktra säger ju Gud! Vi ska vara nyktra och VAKNA! Jag har skrivit till Allan och tackat för olika texter som jag får använda och det är verkligen bra!
    Man gör som man vill i kristenheten idag.Tyvärrr
    /Maria

  2. En tankenöt till att knäcka!

    När nu det judiska folket brottades med lagen och föll i Baals händer upprepade gånger, har vi kristna gjort samma resa. Vi lyssnar och läser rader ur Bibeln. När vi ska bygga kyrkor bygger vi helst själva och tar från smått och gott ut “traditionen.” Så har Baal kommit in i kristenheten och genom riter, helger, teser, teologi har Baal-Babylon fastnat i kyrkoväggarna. Det är inte kul att se hur lurade vi blivit! Det är inte förvånande heller.

    Kristenheten har ju gjort samma resa som det judiska follket. Det började bra och nu är vi får som springer åt alla håll! 🙂

    Det gör inte ont att läsa texter av den här typen!
    Det är ju tillnyktrande, man känner sig befriad. Jesus ord i Bibeln håller för oss, vad som nu än ska vändas på och vridas på i framtiden!

    Vi borde tacka Allan Svensson för att han kommit igenom dimman och ut på andra sidan livet!! Det är ju inte av hån han berättar, vi måste få reda på sanningen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.