Hur mår ditt hjärta?

En del människor har det väldigt bra materiellt sett. De har “allt”, kan man säga. De reser till alla möjliga länder, de har massor med pengar på banken, de tänker sig ha en god ålderdom utan problem.

Hur många kan leva så? Ja en del kan ju…

Då undrar jag: Hur har de flesta människor det i hjärtat? Har de ett hjärta som gråter för dem som har det dåligt både ekonomiskt och kroppsligt? Det är lätt att fastna i det yttre och bara se det.

Det finns de som har massor med synpunkter på hur man “ska” vara och vad man “ska” ha. Att leva ett gott liv, kan ju vara kul, men det kan ju behövas vissa förändringar i hjärtat. Det finns de som har bra ekonomi som ger bort massor med pengar till olika organisationer, det vet jag, och det är bra; men det finns de som aldrig gör något gott för andra.

Det är därför jag ville skriva nu om hjärtats inställning. För Gud säger att det är så oerhört viktigt att vi förändras inifrån och ut, och det vill han visa oss och lära oss. Ett mjukt hjärta som följer vad Gud har tänkt i alla situationer, som lär sig att “tänka” med hjärtat, det vill han ha.

Så bort med egoismen i hjärtat, bort med habegäret, bort med att bara titta på vad man har av prylar och lyx.

Sätt ditt hjärta i samklang med Guds hjärta, så får du se på förändring. En ny inställning till människor och annat…det är bra det….
“Det som betyder något är att vi verkligen i Kristus har blivit förvandlade till nya och annorlunda människor.”/Gal 6:15

6 thoughts on “Hur mår ditt hjärta?

  1. Hej David. Tack så mycket, vad roligt att du kommer in och ger en sådan fin kommentar, du gillade inlägget, tack.
    Hälsn Maria
    Gud är god.

  2. Hej Nilla. Tack för din härliga kommentar! Att lära känna Gud och hans härliga överflödande liv och hjärta är vad varje människa behöver. Att läsa om kärleken i Korinthierbrevet borde alla göra. Låt oss LÄRA KÄNNA GUD OCH KÄRLEKEN!
    NU! Kram fr Maria

  3. Hej vännen!
    Tänkvärt…vet du jag satt just och författade och skrev ner lite tankar angående det stora ämnet; egoism. Vill du så läs…jag kände att det kom från hjärtat och var tankar jag upplever Herren gav till mig igår kväll. Jag formulerade först mitt svar till dig som en fråga, men jag ändrade och delade istället det jag själv upplevde, men du får gärna dela mera…

    Hmmm, ja hur sätter vi vårat hjärta i samklang med Guds? Jo, genom att lära känna Honom, tänker jag! Hur får man ett mjukt hjärta?

    Den man umgås med blir man lik! Blir vi lik Gud…då flödar hjärtat över!

    Det räcker ju inte att veta i sitt huvud, läsa i Ordet hur Gud är, vilket givarhjärta Han har, och att Han vill att vi ska ha samma hjärta, och så då försöka samstämma med det hjärtat…i egen kraft. Det hjälper oss inte sant framåt, eftersom det handlar om just…hjärtan i samklang med varandra.

    Jag tänker på att allt jag gör med Herren, lär känna Honom, lär mig att vandra med Honom, gör jag för att mitt hjärta är berört. Jag VILL, mer och mer vad Gud vill, och frukten av det jag gör utifrån rätt motiv blir en sann livsfrukt.

    Här är 1 Kor 13 ett utsökt recept på Guds sanna kärlek är, och skillnaden på att göra goda gärningar utan den, och med den, ja det är Guds egna karaktärsdrag beskrivna här.

    Det finns många som ger för att döva sitt samvete, och känna sig lite bättre…ett tag, men hur är det bland oss kristna? Gör vi saker utifrån ett gnagande dåligt samvete, för att vi tror att Herren förväntar sig saker av oss, för att leva upp till Hans krav. Har vi förstått nåden verkligen? Känner vi HONOM?

    Intressanta frågor…vi vet att Herren själv och Hans Ord har svaret på allt! Låt oss lära känna Honom!

  4. Hej Emelie. Välkommen hit till Jesus lever. Jag använder Levande Bibeln fast jag skulle vilja ha KJV också. Bibeln är en skatt och det är underbart att läsa och veta att det som står där är sant….Kram fr Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.