Hjärtats inställning /Renhet

 th_100_3888whiteroses.jpg 

Ren i hjärtat. Ja vi borde vara rena i våra hjärtan, och det står ju så i Matt 5:8 *Saliga äro den renhjärtade, ty de skola se Gud.*

Man tvättar sig och man ser så hel och ren ut, men i hjärtat kanske det är mörkt och smutsigt…

 Bibeln kallar det synd, då man inte hörsammar denna text i Matteus 5. Vad är det då som är synd i hjärtat, eller synd mot Gud? Det är tankar och ord som vi tänker och säger som rimmar dåligt mot Guds ord, det är det han inte tycker om hos oss människor.

Det finns en sak till som Gud menar med att vara renhjärtade och det är den yttersta meningen: Det handlar om den djupa dimensionen i vårt förhållande till Gud. Det handlar om att vara alltigenom ÄKTA!

 Inte blandad av olika slags fulheter. Om vi är rena och äkta då gör vi Guds vilja utan att förställa oss eller ljuga för Herren. Då betyder det att våra motiv måste granskas av oss själva och att de granskas av Gud. Därför har Gud sagt att vi kan få frigörelse från synd: Förlåtelse för de fel vi gjort med våra oärliga hjärtan. Vi har ett inre öga och det är hjärtat. Gud ser våra hjärtan och vad som finns däri. Det finns mycket i ett hjärta, och han har skapat varje människa och känner den väl.

Därför känner han också varje synd som vi bär på. Han vill att vi ska vara ärliga och rena i våra tankar, ord och gärningar. Han vill LEDA OSS GENOM LIVET och LÄRA OSS att göra rätt, Att Tänka rätt. Du finner orden i Psaltaren 51:12: *Skapa i mg ett rent hjärta, och giv mig på nytt en frimodig ande.* Tänk att få vara så frmodig att man kan vittna om Jesus när som helst och var som helst. Tänk att ha ett rent hjärta och ha en underbar relation med Gud!…Det kan alla få! Kom till mig säger Gud,lär av mig, jag ska ge dig ett nytt liv!

2 thoughts on “Hjärtats inställning /Renhet

  1. Hej Maria!
    När jag hör människor att klaga så försöker jag att se förbi detta och ser Jesus bakom människan,kramande om personen och ser hur olycklig den klagande människan är i själva verket,men det är inte lätt att göra detta!
    Men klarar jag av detta så förändras människan sakta sakta….
    Kram Kyllikki

  2. Hej Maria!
    Alla troende måste nog veta att vi inte kan ljuga,utan att Gud ser och hör allt!
    Själv tycker jag att det känns tryggt att veta att Gud kan allt om mig och att Han plockar upp allt så att jag kan se och be Gud att hela alla dessa snurrande tankar som inte hör till ett liv tillsammans med Gud!
    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.