Gudsfruktan/ Psalm 14 /ateist

gudsfruktan.jpg

Det finns de som fullständigt förnekar Gud. Det är inte bra, för vi har så många bevis på att Gud existerar. När vi läser Psalm 14 i Bibelns Psaltare så kan vi läsa Davids ypperliga text om vad en ateist är.

” Dårarna säger för sig själva: “Det finns ingen Gud!” De talar om sådant som de inte begriper, de är fulla av ondska och har inte gjort något gott. Från himlen ser Herren ner på människorna för han vill se om det åtminstone finns någon med förstånd, någon som frågar efter Gud.

Men nej, alla har vänt sig bort, alla är lika korrumperade. Det finns ingen som är god, inte en enda!. De lever av att slå ihjäl mitt folk, och de kan aldrig tänka sig att be till mig. Vet de verkligen inte av något bättre?

Men de ska bli skräckslagna, för Gud är med dem som älskar honom. Han räddar de fattiga och ödmjuka, när onda människor förtrycker dem. O, om deras befrielse redan var här! Tänk om Gud ändå ville komma från berget Sion för att frälsa sitt folk! Vilken glädje det ska bli när Herren har befriat Israel!”

Dåre är inte den som är dum eller obildad, utan den som förkastar Gud. Genom att stöta bort Gud, vänder sig dåren bort från den som har bestämt de moraliska normer och stiftat de andliga lagar som gör ett liv präglat av godhet och rättvisa möjligt. Dåren begriper inte vad han talar om.

Den som förnekar Guds existens tillåter ondskan att ta överhanden.men den som är vis tror inte bara på Gud utan vill också behaga honom. Att tro på en Gud och vägra göra honom till viljes är också dåraktigt. Bli ingen dåre, varken av det ena eller andra slaget.

Den som kallar sig ateist är antingen dåraktig eller ogudaktig- dåraktig om han förnekar bevisen på Guds existens; ogudaktig om han vägrar leva i Guds sanning. De som här kallas dårar lever i totalt uppror. Att uttalat trotsa Gud visar  en fullständig brist på förstånd.

David försäkrar att han kommer att tro på Gud, hur länge han än måste vänta på Guds rättvisa. Om du tappar tålamodet i en viss situation, tänk dig Davids fasta tro på Guds säkra nåd.

David var trofast till sin karaktär, men kände tyngden av sina problem, precis som vi alla gör. David höll fast vid sin tro. Ger du upp och tror att Gud inte kan göra något åt din situation, ger du efter för ett liv utan hopp.

2 thoughts on “Gudsfruktan/ Psalm 14 /ateist

  1. Hej Nilla! En underbar kommentar ger du här! Precis så tycker jag också att det är och Guds ord är vår ledstjärna. När vi kommer hem! Hem till hans famn i frälsningen, då ser vi vad vi missat i att gå själva.. Det är så sorgligt att människor gör sig själva till Gud, de ser naturen men ser inte Skaparen…… Jag är så glad att jag fått frälsningen som en gåva!
    Önskar dig en god lördag! Kram fr Maria.

  2. Hej Maria!

    Ja vad är det i oss som gör att vissa säger ja till Gud, och andra nej?
    Sanningen är ju som psaltaren säger, att alla gjorde uppror, och alla gick fel, och bort från Herren. Alltså är en kristen ingen bättre människa, eller varit slugare än någon annan. Av någon anledning, oftast genom andras böner, så uppfattade vi Hans kallelse till oss, och vi svarade ja tack till Hans frälsning genom Jesus. I Paulus brev till Titus 3:3-7 tar han upp det här perfekt! (Skriver inte ner det här), men summan av det han säger är att det uteslutande handlar om Guds kärlek, barmhärtighet och godhet, och att Han bestämde sig för att rädda oss på grund av det…trots våran synd. Han älskar oss!

    Vare sig man är ateist eller något annat så är det alltid en tro man ansluter sig till. “Jag tror” INTE på någon gud…utan “jag tror” istället på…människan t ex. Det är en tro den med, och är egentligen inte helt gudlös, eftersom man gör sig själv till en gud, och bestämmer själv vad man vill och tycker, och blir den grund på vilken ens liv kommer vila på, ens värderingar, dom ramar som kommer gälla, inom vilka man rör sig.
    Men ett samhälle med människan som gud är inte lyckat…det ser vi. Och tyvärr står aldrig människan på neutral mark. Antingen tillhör vi Guds rike, eller så mörkrets, där Guds och våran fiende; djävulen är herre…och det är vi som väljer vilken makt som ska få styra oss. Vems hand vi väljer att ställa oss under. Vem vi väljer att gensvara till.

    Konsekvenserna för ett liv utan Gud blir kaos i sin förlängning för vi är inte skapade för att bära ett sånt ansvar, det är det bara Gud som fixar. Vi är barn till en stor Gud, och bara Han vet vilka livsvillkor som ska gälla för oss för att vi ska må bra.
    Den som har gensvarat och sagt sitt ja till Gud kommer att få uppleva att en verklighet öppnar upp sig, som gör allting begripligt. Man förstår orsak och sammanhang så mycket bättre, och att allting följer bestämda ordningar. Det finns Gudagivna lagar, som människan har fått ansvaret att följa och samspela med, och ställa oss under, tillsammans med Honom, och det är då vi kommer in i vårat rätta sammanhang.

    Människan och Gud tillsammans; en oslagbar blandning. Det är när vi, barnen kommer tillbaka till våran Far och Gud och börjar leva MED Honom, på HANS villkor som vi kan bli dom vi skapades att vara. I Kristus är… att vara HEMMA igen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.