Guds kärlek till oss/ Vad är kärlek? 1 Kor 13

rosepink_15.gif 

Om jag skulle skriva en bok om tro så skulle den boken innehålla så mycket om VEM Jesus är och VAD tro är. Jag skulle inte skriva så mycket om Vem Jesus INTE är utan koncentrera mig på vad Jesus säger i sitt kärleksbud och hur och varför man blir en lärjunge.

.

Eftersom människor är så kärlekslösa idag och inte tycks ha läst 1 Kor 13:1-13 så skulle min bok bli en bok om just den kärleken som alla hoppas på men så få finner.  Då skulle jag börja med att berätta vad delar i 1 Kor:13 säger:

“Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen.” 

– 

Här ser vi hur viktig kärleken är, kärleken är inte tomma ord:jag älskar- dig-fraser-  nej kärleken är något vi lär oss. Man kan inte, eller bör inte förväxla kärleken med LUST och BEGÄR., såsom många gör.  Kärleken skall vara UTÅTRIKTAD, inte INÅTRIKTAD.

Vet du vad kärlek är? Kärlek är /enligt Guds ord/ en kärlek som kan bli verklighet bara genom att Gud på ett övernaturligt sätt hjälper oss att lägga våra egna önskningar och  naturliga reaktioner åt sidan, så att vi kan ge kärlek UTAN att kräva något i gengäld för egen del. 

.

I 1 Kor 13: 2 får du möta orden: …….”men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd.” Kärlekslös kan du inte vandra i Guds plan eller önskan. Men du kan LÄRA dig vad kärlek är. Om jag skulle skriva en bok skulle jag skriva  om att kärleken är Tålmodig, god och hänsynsfull, och att den aldrig är missstänksam eller avundsjuk, eller skrytsam eller stolt. ——-

.

Nu skriver jag inte på någon bok- men jag skriver för dig…. och jag skriver att kärleken alltid förväntar sig det bästa,  den hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt.-  Kan jag stå för detta, kanske du undrar?

.

Jag håller på sedan drygt 20 år att troget vandra med Jesus och jag tror att jag fått lite kläm på vad kärlek är,  och eftersom han öser sin kärlek över mig, kan jag inte vandra oberörd. Kärlek är den högsta av alla mänskliga kvalitéer, hur kommer det sig då att så få vet vad  kärlek är?  Svaret kan bli: Avsaknad om kunskap om Guds kärlek, och icke frälsningsvisshet. Det är i den vandringen man lär sig vad kärlek är. /min åsikt/

.

*1.Underbar kärlek så stor, Tälj det ännu en gång! Underbar kärlek så stor, Väck en odödlig sång! Änglarna budskapet föra, Herdarna hänryckta höra. Syndare, kan det ej röra Dig, denna kärlek så stor?

2. Underbar kärlek så stor, Fastän du fjärran är- Underbar kärlek så stor- Gud dig ännu har kär! Kom till den levande källa, Som ifrån korset syns välla, Som kan din själ tillfredsställa! Underbar kärlek så stor!* / 

 glyrn.gif

7 thoughts on “Guds kärlek till oss/ Vad är kärlek? 1 Kor 13

  1. Hej Andreas. Jag ger ingen några utskällningar om det inte är av helig vrede från Gud. ALla har rätt till en uppfattning, och du har rätt att diskutera och fråga, jag är inte hård, men jag håller på sannningen från Gud så gott jag förstår.
    Ja det är en psalm från Segertoner som jag har med av J M Driver, visst är den skön.
    Jag försöker få med dikter/psalmer/m m som stämmer med innehållet i artikeln/inlägget.
    /Maria

  2. Ja. Ja det var ganska fult jag skrev ovan här, trodde jag skulle få en utskällning av dig för det men det fick jag inte. Vet att du kan vara hård om du vill.

    Förresten den där längst ned i artikeln, J M Driver, den skriver ganska bra precis som den där Sandell. Var det en psalm detta var?

  3. Hej Janne. Vi har brister, fel, olater, men Gud vill forma oss efter sin vilja, och vi får låta det ske, det blir ordning på oss helt o hållet en dag. Se på Paulus och vad han säger om det.

    Ja det är Gud och Guds ord som är i centrum , INTE VI. Sant. Nej vi har inte kommit fram till frälsningsundret, det har Gud bestämt sedan så länge. Under och mirakel.
    I mitt fall var det så att jag blev frälst aalldeeles innan livet brakade samman, tänk vad Gud är god och vis och kärleksfull.

    Nej Janne, det går inte att förklara med ord, det måste upplevas. Jag är så glad öfr din skull. Gud välsigne dig.
    /Maria

    Ja det är den helige Ande som talar till oss/ fyller vår Ande med liv och sanning, precis som Jesus säger.

    Jag kunde inte själv komma till Jesus jag heller, jag blev frälst genom ett(jag flydde jag också i åratal) telfonsamtal därför att Gud ville att jag skulle bli frälst, han mande mig att börja känna längtan och sedan…..

  4. Ibalnd har jag hört kommentaren: jag vill att tro ska vara enkel.

    Jag är inte säker på vad det betyder, men det låter lite konstigt, någonstans.

    Om jag tar mig själv som måttstock, då vill jag helst inte se att det finns ondska, brister som inte jag själv kan åtgärda på olika sätt: genom att bättra mig, vilja mer, “förlåta mig själv och andra” etc.

    Skillnaden mellan “min tro” på Gud och Guds budskap till oss är att det är Gud som är i centrum, inte jag.

    Gud har velat frälsa mänskligheten genom Jesus syndadöd, det är inte du och jag som kommit fram till det. Eller hur?

    Om du ser Bibelns ord som sanna så är det för att Den Helige Ande har viskat det i ditt öra och du är frälst: du ser det helt enlket!

    Jag kunde inte själv komma till Jesus, jag flydde i många år som många andra människor gör.

    Jesus kom till mig, när jag minst av allt väntade det.
    Och jag såg i Hans perspektiv/närhet vilken syndare jag var. Som skuggan mot Ljuset.

    Jag blev lugn och fri den dagen, den första på många, många år!

    Det går inte att förklara.
    Man önskar alla människor att få den gåvan!

  5. Glömde säga att ALLA kan få del av frälsningen, men alla vill inte som bekant. Men det är en troendes uppgift/uppdrag/order från Jesus att vi sprider evangelium. Då har vi i alla fall försökt göra HANS VILJA.
    /Maria

  6. Hej Andreas, detta är en mycket intressant kommentar. Skall svara så som jag ser det: Människor är inte goda, de tror det, de flesta är onda innerst inne, eftersom de tänker på begär, otor, mord, våld, avundsjuka, hat, och mycket mycket mer än så.
    Jag menar att när en människa får kunskap om att det finns en Gud, och de lär känna honom, när de får veta vad Jesus gjort för dem och de börjar närma sig honom och blir frälsta och får en tro, ja då vänder de om. Omvändelse från allt ont.

    Både du och jag har mött kommentarer där folk läser bibeln för att slå den i huvudet på oss och attackera oss, det finns många sådana människor, vet de då vad kärlek är?

    Folk har ett samvete, det har alla, och när man blir en troende/kristen så kommer den helige Ande in och talr till just det samvetet och lär en vad som är rätt och fel.När man känner Jesus vill man inte synda eller göra hemska handlingar. m m

    Ja jag tror/antar/bibeln visar/ att många många skulle komma till helvetet, pga av den otro de har, och onda handlingar, även en människa som säger sig ha hur stor tro som helst…osv

    Jesus säger att vägen är smal, och du kan hitta så många bibelställen om just detta om att gå fel…
    Nej jag säger inte att människor är goda innerst inne, de bara tror det, bara Gud känner vem och vilka som är goda människor, kanske inte vi är det heller……

    Jag har kontakt med väldigt många människor och en del har blivit frälsta/fått en tro, och jag vet inte om alla de har kvar tron eller om de är Helt omvända, en del är borta från min närvaro numera.. men jag hoppas att det förstår allvaret om att älska Gud.

    Gud gör många mirakel och jag är ett av dem, jag vill hålla mig på den smala vägen och jag älskar Gud av hela mitt hjärta, därför finns denna sidan.

    Ja det är många sominte gillar mig, det är jag medveten om, jag tycks reta en del personer. Men vad ska jag göra åt det? Jag äslakr Jesus och den som inte accepterar det..ja det är upp till var och en. Jag gör som Jesus: skakar dammet av fötterna och går vidare.
    Hälsn Maria

  7. Du brukar alltid skriva att felet är att folk inte får kunskap om Gud, Jesus och Bibeln. Att om de får kunskap om allt detta så blir de frälsta.

    Men det finns ju folk därute som läser lite i Bibeln just för att attackera de kristna med Bibeln.

    Fattar inte att du tror på det att folk skulle ha en ursäkt (okunskap) för att vara onda. De har väl sitt samvete ändå?

    Du, jag misstänker de flesta kommer till helvetet, för jag misstänker de flesta syndat mot den helige Ande. Gissar att av de sju miljarder människor där ute, att den största delen av dem kommer till helvetet (och jag hoppas att de gör det också).

    Antingen har du rätt och jag fel, eller så har jag rätt och du fel. Du säger människorna är goda innerst inne, jag säger de är onda innerst inne.

    Du, de tror inte på Gud, om jag ser att du omvänder en person så åker mina brallor ned av häpnad. En omvänd person borde verkligen vara ett mirakel.

    Här ett exempel på en frälst person; Sackeus i Luk 19:8, han säger han ger fyrdubbelt igen, det är frälsning det. Tror du nån i vårt samhälle ger fyrdubbelt igen Maria? Säg gärna vem som skulle? Skulle nån av dina kristna vänner? — knappast.

    Du ska se att folk bara pratar skit om dig bakom ryggen, är det dem du försöker frälsa? Varför tror du de förtjänar det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.